HS2 wydaje ponad 100 milionów funtów na „szopę” mającą chronić nietoperze na pewnym odcinku linii, mimo że „nie ma dowodów na to, że szybkie pociągi przeszkadzają nietoperzom” – powiedział prezes firmy projektowej.
Sir Jon Thompson powiedział, że zakrzywiona konstrukcja o długości 1 km (0,6 mili) w Sheephouse Wood w Buckinghamshire utworzy barierę, dzięki której stworzenia będą mogły przelatywać nad torami bez wpływu przejeżdżających pociągów, ponieważ wszystkie nietoperze są w Wielkiej Brytanii prawnie chronione.
Thompson powiedział w czwartek na dorocznej konferencji Stowarzyszenia Przemysłu Kolejowego w Londynie HS2 nazywa budynek „szopą” i jest budowany, aby uspokoić organ doradczy Whitehall, Natural England.
Ostrzegł swoich słuchaczy, że w to nie uwierzą, ale szopa „kosztowała ponad 100 milionów funtów, aby chronić nietoperze w tym lesie”.
Stwierdził, że jest to przykład „prawdziwego problemu” Wielkiej Brytanii z ukończeniem dużych projektów infrastrukturalnych, wyjaśniając, że spółka będąca własnością rządu musiała uzyskać 8276 zezwoleń od innych organów publicznych związanych z planowaniem, transportem i środowiskiem na budowę pierwszego etapu linii kolejowej łączącej stolicę z Birmingham.
Powiedział: „Ludzie mówią, że przekroczyłeś budżet, ale czy ludzie pomyśleli o nietoperzach (podczas ustalania budżetu)?
„Jestem banalny, ale próbuję zilustrować jeden przykład z 8276 zgód”.
Rozważano także inne, droższe opcje, podczas gdy High Speed Two (Londyn do West Midlands) ustawa jest obecnie procedowana w parlamencie, powiedział, obejmując drążenie tunelu i zmianę trasy linii kolejowej z dala od lasu.
Sir Jon powiedział, że nawet po zatwierdzeniu projektu przez Natural England firma musiała wydać „setki tysięcy funtów” na prawników i specjalistów ds. ochrony środowiska, ponieważ samorząd lokalny nie zatwierdził tych prac.
„W końcu zdobyłem pozwolenie na budowę, występując nad głową Rady Buckinghamshire” – wyjaśnił.
Przeczytaj więcej ze Sky News:
Gospodarz telewizyjny nazywa zwycięstwo Trumpa „strasznym”
Poseł oskarżony o pospolitą napaść
Nietoperze wampiry biegają na bieżni
Sir Jon, który kieruje projektem od czasu, gdy Mark Thurston odszedł ze stanowiska dyrektora generalnego we wrześniu 2023 r., ostrzegł w styczniu, że szacunkowy koszt pierwszego etapu wzrósł aż do 66,6 miliarda funtów.
Szacuje się, że w 2013 r. budowa HS2 kosztowała 37,5 miliarda funtów (w cenach z 2009 r.) całej planowanej sieci, łącznie z obecnie zlikwidowanymi przedłużeniami z Birmingham do Manchesteru i Leeds.