Nowe badanie sugeruje, że szympansy lepiej wykonują zadania, gdy są obserwowane przez innych – tak jak wiele osób robi to w pracy.
Zespół badawczy w Japonii zasugerował, że małpy człekokształtne są podatne na efekt publiczności – gdy zachowanie człowieka zmienia się, gdy wierzy, że ktoś inny patrzy – co długo uważano za charakterystyczne tylko dla ludzi.
Christen Lin z Uniwersytetu w Kioto w Japoniapowiedział: „Bardzo zaskakujące było stwierdzenie, że szympansy mają wpływ na wykonywanie swoich zadań przez publiczność, a mimo to przez publiczność ludzką.
„Można nie oczekiwać, że szympans będzie szczególnie przejmował się tym, że inny gatunek obserwuje go przy wykonywaniu zadania, ale fakt, że ludzka publiczność wydaje się wpływać na niego, nawet w zależności od trudności zadania, sugeruje, że ta relacja jest bardziej złożona niż nam się to wydaje początkowo się spodziewaliśmy.”
Naukowcy przeanalizowali tysiące sesji wideo na przestrzeni sześciu lat, podczas których obserwowano, jak sześć szympansów w Centrum Ewolucyjnych Początków Zachowań Ludzkich na Uniwersytecie w Kioto wykonywało zadania na ekranie dotykowym.
Znaleźli zwierzęta radzili sobie lepiej z najtrudniejszymi zadaniami, w miarę jak zwiększała się liczba obserwujących je osób.
Jednak podczas wykonywania najłatwiejszych zadań szympansy radziły sobie gorzej, gdy były obserwowane przez większą liczbę osób.
Naukowcy stwierdzili, że nie potrafią wyjaśnić, co kieruje tymi zachowaniami związanymi z publicznością – nawet w przypadku ludzi – ale w swoim raporcie dodali, że bycie obserwowanym „może wpływać na postrzeganie nagrody, obciążenia poznawczego i koncentracji”.
Shinya Yamamoto, również z Uniwersytetu w Kioto, stwierdziła, że wyniki wskazują, że efekt publiczności „może nie być tak specyficzny dla naszego gatunku”.
Przeczytaj więcej ze Sky News:
Szympansy „jak ludzkie dzieci”, gdy uczą się mówić
Wiewiórka mężczyzny uśpiona po anonimowych skargach
Legenda krykieta wpada do wód pełnych krokodyli
Powiedział, że cechy ludzkie „są zasadniczą częścią tego, jak nasze społeczeństwa w dużej mierze opierają się na reputacji”.
„Jeśli szympansy podczas wykonywania swoich zadań zwracają szczególną uwagę na członków publiczności, jest oczywiste, że te cechy związane z publicznością mogły wyewoluować, zanim w naszym rodowodzie małp człekokształtnych pojawiły się społeczeństwa oparte na reputacji” – dodał.
Zespół stwierdził, że potrzebne są dalsze badania, aby zrozumieć, w jaki sposób rozwinęła się ta cecha.
Wyniki ich badań opublikowano w czasopiśmie iNauka.