Sadiqa Khana ogłosił, że nastąpi prawie pięcioprocentowa podwyżka w londyńskim metrze i transporcie londyńskim (TfL) opłaty kolejowe.
Burmistrz Londynu powiedział, że 2 marca nastąpi podwyżka o 4,6 procent. Dzienne limity ładowania wzrosną o od 40 do 70 pensów.
Zależy to od stref, przez które podróżują klienci. Ceny biletów autobusowych pozostaną jednak takie same.
„Standard” podaje że burmistrz zaprzeczył jakoby Departament Transportu (DfT) zmusił go do powtórzenia w przyszłym roku 4,6-procentowej podwyżki cen biletów kolei krajowych.
Chociaż powiedział również, że istnieje „perspektywa długoterminowego, wieloletniego porozumienia kapitałowego” ze strony rządu na rzecz TfL w zamian za spełnienie życzeń rządu dotyczących podwyżki taryfy metra w celu dopasowania wzrostu cen krajowych.
Decyzja ta pojawiła się po tym, jak Khan oznajmił w lipcu, że planuje utrzymać zamrożone ceny metra, kolei naziemnej, kolei DLR, linii Elizabeth i autobusów „tak długo, jak to możliwe”.
Burmistrz Londynu przeznaczył 123 miliony funtów z budżetu władz Wielkiego Londynu (GLA) na zamrożenie biletów na początku tego roku.
Biuro pana Khana również zasugerowaliśmy w styczniu naszej siostrzanej witrynie MyLondon że może to nie być ostatni raz, gdyż „środki przewidziane na tegoroczne zamrożenie biletów zostały również zapisane w budżecie na lata przyszłe”.
Jednak w listopadzie donoszono, że ceny biletów prawdopodobnie wzrosną w przyszłym roku, po tym jak rząd oświadczył, że spodziewa się, że Khan dokona tej zmiany w ramach umowy mającej zapewnić 485 milionów funtów dla budżetu kapitałowego TfL.
Kanclerz skarbu Rachel Reeves ogłosiła 30 października zastrzyk gotówki w ramach swojego budżetu.
W styczniu rzecznik Khana powiedział MyLondon na pytanie, czy można zamrozić ceny biletów na kolejny rok: „Doświadczenia burmistrza w zakresie zamrożenia biletów mówią same za siebie.
To już piąty raz, kiedy Sadiq zamroził taryfy TfL, a poprzednie zamrożenia taryf zostały wprowadzone przy ostrożnym zarządzaniu finansami, nie przenosząc kosztów na pasażerów gdzie indziej.
„Środki przeznaczone na tegoroczne zamrożenie taryf zostały również zapisane w budżecie na lata przyszłe.
Burmistrz będzie w dalszym ciągu robić wszystko, co w jego mocy, aby wesprzeć rodziny Londynu w obliczu kryzysu związanego z kosztami utrzymania oraz wspierać szersze ożywienie gospodarcze Londynu, budując lepsze i zamożniejsze miasto dla wszystkich londyńczyków”.
Była sekretarz transportu Louise Haigh powiedziała list do pana Khana po opracowaniu budżetu: „HMG oczekuje, że w ramach planowania biznesowego TfL rozważycie Państwo pełen zakres możliwości zwiększania przychodów, którymi dysponują TfL, oraz potwierdzicie HMG swoje plany mające na celu zapewnienie dalszej poprawy stabilności finansowej TfL w perspektywie średnioterminowej .
„Należy zauważyć, że ocena HMG dotycząca potrzeb w zakresie finansowania TfL w fazie 2 przeglądu wydatków zostanie przeprowadzona w oparciu o scenariusz bazowy, w którym opłaty kolejowe TfL wzrosną w tym roku zgodnie z krajowymi taryfami kolejowymi”.