Składa się z dwóch półkolistych połówek, tworzących okrągłą konstrukcję wspartą na cylindrycznych betonowych filarach.
Każda strona służy jako jednokierunkowa droga dla pojazdów, a chodniki dla pieszych umożliwiają odwiedzającym spacery, łowienie ryb i podziwianie widoków z centralnego otworu lub wzdłuż jego obwodu.
Ale tu nie chodzi tylko o estetykę. Unikalny projekt służy celowi. Dzieląc most na dwie jezdnie, cień rzucany na wodę stale się zmienia w ciągu dnia, minimalizując jego wpływ na ekosystem laguny.
Jest to szczególnie ważne, ponieważ Laguna Garzon to obszar chroniony, będący domem dla chilijskich flamingów, zagrożonych płazów, takich jak ropucha Darwina, oraz największego przybrzeżnego lasu psammofilnego w Urugwaju.
Most zachęca także do zwolnienia – dosłownie. Wąskie zakręty zmuszają kierowców do zmniejszenia prędkości.
Rafael Vinoly, architekt projektu, wyjaśnił: „Koncepcja zakładała przekształcenie tradycyjnego przejścia dla pojazdów w wydarzenie. Spowalnia samochody, zapewnia panoramiczne widoki i tworzy miejsce dla pieszych w centrum.”
Budowa mostu trwała zaledwie 12 miesięcy, przy użyciu ponad 450 ton stali, 40 km kabli i 3500 metrów sześciennych betonu.
Może obsłużyć do 1000 pojazdów dziennie, ale to znacznie więcej niż tylko przejście graniczne.
Okrągły kształt tworzy „lagunę w lagunie”, w której odwiedzający mogą pływać, łowić ryby lub po prostu rozkoszować się zapierającymi dech w piersiach widokami.