W tym roku rosnące koszty dodają dodatkowej szczypty pikanterii planowaniu świątecznej kolacji.
Z Boże Narodzenie już za kilka tygodni Sky News sprawdzi liczby, aby dowiedzieć się, jak zmieniła się Twoja lista zakupów – od indyka na stole po Baileysa w szklance.
Dla osób jedzących mięso, gwiazda świątecznego stołu, indyk, pożera w tym roku o 4% więcej gotówki. Według danych firmy badawczej Assosia, która śledzi średnie ceny przed promocjami w sklepach Tesco, Sainsbury’s, Asda i Morrisons, średnia cena za kilogram wzrosła do 4,39 funta z 4,22 funta w 2023 roku.
Rosnące koszty indyka wynikają z wysokiej inflacji, wyższych cen zbóż i energii oraz wyzwań związanych z zabezpieczeniem sezonowej siły roboczej w gospodarstwach rolnych po brexicie.
„W ciągu ostatnich trzech sezonów inflacja odgrywała rolę, ale w 2022 r. inflacja w przypadku pasz i energii była astronomiczna” – powiedział Jonathan Smith, rolnik z Great Garnetts Farm.
„Chociaż cena paszy nieco spadła, energia nadal pozostaje znacznie wyższa niż wcześniej. Dostępność siły roboczej i to, co trzeba zapłacić, aby ją zdobyć, również rośnie.
„Nie byliśmy w stanie obniżyć kosztów, ale w tym sezonie nie widziałem tak dużej presji inflacyjnej, jak w poprzednich dwóch sezonach”.
Przeczytaj więcej ze Sky News:
Wątłe bezpieczeństwo żywnościowe Wielkiej Brytanii można przypisać upadkowi złotego wieku rolnictwa
Najlepsi szefowie kuchni wymieniają swoje ulubione, tanie dania
Ogłoszenie jesiennego budżetu Partii Pracy dotyczące podwyższenia składek na ubezpieczenie społeczne dla przedsiębiorstw wzbudziło dalsze obawy.
„To sprawia, że patrzymy na to, co robimy i zastanawiamy się, czy warto” – powiedział Smith o zmianie.
„Zatrudniamy 10 pracowników na pełny etat przez cały rok, a w grudniu rekrutujemy do 30 pracowników sezonowych. W tej chwili rząd nie wyświadcza mojej firmie żadnej przysługi”.
Ziemniaki odnotowały najostrzejszy wzrost cen – worek ziemniaków Maris Piper o masie 2–2,5 kg wzrósł z 1,52 funta do 1,86 funta, co oznacza wzrost o 41%.
Inne świąteczne ulubione produkty również kosztują więcej:
- Świnie w kocach: wzrost o 3%, z 2,66 GBP do 2,75 GBP
- Pudding bożonarodzeniowy: wzrost o 7%, z 3,68 GBP do 3,95 GBP
- Mince Pie: wzrost o 5%, z 1,80 GBP do 1,89 GBP
Część wzrostu cen pasztetów mielonych może wynikać z dwóch lat słabych zbiorów sułtanki w Turcji.
Jest jednak dobra wiadomość. Granulki z sosem cebulowym i Brukselka jest o 7% tańszazapewniając małą, ale smakowitą wygraną.
Wegetariańskie Święta
Jeśli Twój świąteczny talerz jest na bazie roślin, masz różne wiadomości.
Koszt pieczeni rodziny Quorn wzrósł o 5% i obecnie wynosi 3,75 funta, co odzwierciedla ogólną tendencję rosnących cen żywności.
Jednak dla osób z ograniczeniami dietetycznymi jest pewna ulga, ponieważ liczba produktów wolnych od farszu spadła o 8%, co zapewnia niewielką oszczędność na świątecznych stołach.
Niestety paszteciki bez mielonego mięsa nie uniknęły inflacji, a ich cena wzrosła o 5%, co odzwierciedla wzrost obserwowany w przypadku tradycyjnych pasztetów mielonych.
Napoje
Jeśli chodzi o napoje, nie jest to wyłącznie zguba i mrok.
Grzane wino stało się o 3% tańsze i kosztuje obecnie 3,25 funta, podczas gdy Baileys utrzymuje się na stałym poziomie 21,99 funtów – choć pozostaje najdroższą pozycją na świątecznej liście zakupów.
Dla osób nie pijących alkoholu ceny lemoniady i soku pomarańczowego nie uległy zmianie.
Ceny w czasie
Chociaż cena Baileys nie zmieniła się od 2023 r., w ciągu ostatnich czterech lat odnotowała znaczny wzrost. Od 2020 r. cena tego świątecznego faworyta wzrosła o 3,34 funta, czyli o prawie jedną piątą więcej niż wtedy, gdy kosztowała.
Cena bez farszu spadła o 15 pensów, a grzane wino pozostało bez zmian w 2020 roku.
The Dane i kryminalistyka zespół to wszechstronna jednostka zajmująca się zapewnianiem przejrzystego dziennikarstwa ze Sky News. Gromadzimy, analizujemy i wizualizujemy dane, aby opowiadać historie oparte na danych. Łączymy tradycyjne umiejętności raportowania z zaawansowaną analizą zdjęć satelitarnych, mediów społecznościowych i innych informacji open source. Poprzez multimedialne opowiadanie historii chcemy lepiej wyjaśniać świat, jednocześnie pokazując, jak wygląda nasze dziennikarstwo.