Inflacja wzrosła drugi miesiąc z rzędu do 2,6% w listopadzie.
Dzisiejszy odsetek przekracza cel Banku Anglii wynoszący 2% i oznacza wzrost w porównaniu z październikiem, kiedy inflacja wzrosła do 2,3% po trzech miesiącach spadku.
Wynika to z wyższych cen odzieży, benzyny i oleju napędowego w porównaniu z rokiem ubiegłym, podał ONS.
Ale jak to wszystko wpływa na koszty artykułów spożywczych, odzieży i zajęć rekreacyjnych? Aby się tego dowiedzieć, skorzystaj z naszego kalkulatora.
Które ceny rosną najszybciej?
Najbardziej wzrosła cena oliwy z oliwek, a ceny za 500 ml na jeden litr wzrosły z 7,22 GBP do 9,21 GBP, co oznacza wzrost o 28%.
Ceny oliwy z oliwek stale rosną, a eksperci przypisują tę podwyżkę przede wszystkim niskim plonom oliwek spowodowanym ubiegłorocznymi falami upałów w południowej Europie.
Spodziewają się jednak znacznie lepszych zbiorów w sezonie 2024-25, dzięki znacznym opadom w Hiszpanii. Zbiory mogą być dwukrotnie większe niż ubiegłoroczne, co może skutkować niższymi cenami w nadchodzących miesiącach.
Wraz ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia ceny wielu artykułów świątecznych rosną, a marchew i ziemniaki wzrosły o prawie jedną piątą. Jeśli chodzi o napoje, cena butelki 70-cl likieru śmietankowego wzrosła o 4%, ale dla miłośników szampana mamy dobrą wiadomość – butelka kosztuje teraz o 0,5% mniej.
Produkty spożywcze i napoje odpowiadają za siedem z 10 największych wzrostów od ubiegłego roku.
Spośród artykułów nieżywnościowych najbardziej wzrosła cena żelu do włosów – o jedną piątą – z 3,33 funta do 4,11 funta.
Pięć największych podwyżek cen:
• Oliwa z oliwek (500 ml–1 litr): wzrost o 28%, od 7,22 GBP do 9,21 GBP
• Sałata lodowa (sztuka): wzrost o 24%, 80 pensów do 99 pensów
• Żel do włosów (150–200 ml): wzrost o 23%, od 3,33 GBP do 4,11 GBP
• Opakowanie tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów (30 g): wzrost o 22%, od 20,46 GBP do 24,97 GBP
• Śliwki (za kg): wzrost o 20%, 2,91 GBP do 3,48 GBP
Ogółem od zeszłego roku 50 ze 156 rodzajów żywności i napojów monitorowanych przez ONS faktycznie spadło.
Miłośnicy naleśników mają powód do świętowania – ceny pakietu 6–9 naleśników spadły o 8%, a na ich dodatek można znaleźć odrobinę bezmlecznego smarowidła.
Ogólnie rzecz biorąc, 142 z 444 produktów w naszej bazie danych jest tańszych niż 12 miesięcy temu.
Największe obniżki cen żywności:
• Impulsy (390–420 g): spadek o 12%, z 76p do 67p
• Mrożone krewetki (za kg): spadek o 9%, 18,87 GBP do 17,20 GBP
• Pomidory w puszkach (390–400 g): spadek o 8%, z 72 pensów do 66 pensów
• Bezmleczny produkt do smarowania/margaryna (450–500 g): spadek o 8%, 2,17 GBP do 1,99 GBP
• Crumpets (zestaw 6-9 sztuk): spadek o 8%, 1,00 GBP do 92 pensów
Spośród artykułów spoza supermarketów nafta odnotowała największy spadek cen – o ponad jedną piątą.
Jaki jest wpływ długoterminowej inflacji?
Zmiany cen opisane powyżej porównują koszt przedmiotów z ceną sprzed roku.
Inflacja utrzymuje się jednak na wysokim poziomie już od dłuższego czasu.
Wojna na Ukrainie, COVID, brexit i inne napięcia w łańcuchu dostaw przyczyniły się do spiralnego wzrostu kosztów w ostatnich latach.
W październiku 2022 r. inflacja osiągnęła najwyższy od 40 lat poziom 11,1%.
Choć inflacja zasadnicza wyraźnie spadła, każda jej wysokość oznacza, że ceny w dalszym ciągu rosną i opierają się na już zawyżonych kosztach.
Porównaliśmy koszty artykułów zakupowych z kosztami sprzed trzech lat, aby zobaczyć, jaki był skumulowany wpływ inflacji.
Największy wzrost cen artykułów spożywczych w tym czasie dotyczył oliwy z oliwek (500 ml na jeden litr), która wzrosła prawie dwa i pół razy (146%), z 3,74 funta do 9,21 funta w ciągu ostatnich trzech lat.
Ceny sałaty lodowej wzrosły o cztery piąte, a cena sałaty lodowej wynosiła obecnie 99 pensów w porównaniu z 54 pensami w październiku 2021 r.
Skorzystaj z naszego kalkulatora i zobacz, o ile łącznie wzrosły ceny w Twoim koszyku od trzech lat.
Kto jest najbardziej dotknięty?
Richard Lim, dyrektor naczelny Retail Economics, mówi: „To najmniej zamożne gospodarstwa domowe odnotują znacznie wyższą stopę inflacji, ponieważ będą wydawać więcej swoich dochodów na żywność i energię”.
W nadchodzących miesiącach będziemy nadal aktualizować nasz kalkulator wydatków, abyś mógł zobaczyć, jaki wpływ będzie to miało na Ciebie.
Śledź podcast Daily naPodcasty Apple, Podcasty Google, Spotify,Głośnik
Metodologia
ONS zbiera te ceny, odwiedzając tysiące sklepów w całym kraju i zapisując ceny konkretnych artykułów. Co miesiąc publikowanych jest ponad 100 000 cen dla ponad 600 produktów.
Pozycje tworzące „oficjalny koszyk zakupów” zmieniają się co roku, aby odzwierciedlić zmianę nawyków zakupowych społeczeństwa. Przykładowo w marcu 2021 r., po roku pandemii, dodano żel do rąk, majtki i hantle, a wśród pozycji usunięto kanapki kupowane w stołówce.
Jeżeli w punkcie ankietowym nie są dostępne dokładnie równoważne pozycje, urzędnicy ONS wybierają najlepszą alternatywę i zauważają, że tak zrobili, aby po wyliczeniu średnich została ona prawidłowo wyważona.
Sklepy również są ważone, więc cena w dużej sieci supermarketów będzie miała większy wpływ na średnią niż w niezależnym sklepie narożnym.
Będziemy aktualizować te dane co miesiąc, dopóki kryzys kosztów utrzymania będzie się utrzymywał.
Podczas pandemii większość ankiet przeprowadzono telefonicznie i trwają prace nad cyfryzacją systemu, aby móc rejestrować większą liczbę punktów cenowych na podstawie danych z paragonów z supermarketów, a nie poprzez osobiste wizyty.
Dziennikarze danych: Daniel Dunford, Amy Borrett, Ben van der Merwe, Joely Santa Cruz i Saywah Mahmood
Interaktywny: Ganeś Rao
Projekt: Phoebe Rowe i Briana Gillinghama
The Dane i kryminalistyka zespół to wszechstronna jednostka zajmująca się zapewnianiem przejrzystego dziennikarstwa ze Sky News. Zbieramy, analizujemy i wizualizujemy dane, aby opowiadać historie oparte na danych. Łączymy tradycyjne umiejętności raportowania z zaawansowaną analizą zdjęć satelitarnych, mediów społecznościowych i innych informacji open source. Poprzez multimedialne opowiadanie historii chcemy lepiej wyjaśniać świat, jednocześnie pokazując, jak wygląda nasze dziennikarstwo.