WKiedy była dzieckiem dorastającym w KeniaMargaret Nyamumbo dowiedziała się o zwyczaju, który miał miejsce na farmie kawy jej dziadka: co kilka tygodni kobiety, które tam pracowały, zbierały się wokół stołu i wrzucały pieniądze do dużego garnka. Każdy, kto się do tego przyczynił, miał prawo później odzyskać fundusze w formie małej pożyczki.

To tzw. „bankowość stołowa„system, który jest zwyczajem w Kenii, pomógł kobietom zaangażowanym w kawa handel wspiera się wzajemnie. Kenijskie kobiety, którym historycznie odmawiano własności ziemi, a co za tym idzie możliwości zaciągania pożyczek, wykonują 90% pracy na plantacjach kawy, ale posiadają tylko 1% ziemi.

Dziesięć lat po emigracji do USA Nyamumbo założyła własny startup kawowy, który posuwa bankowość stołową o krok dalej – zapraszając zagranicznych kawoszy do stołu. „Pomyślałam, co by było, gdybyśmy mogli sprawić, by konsumenci wrzucali pieniądze do tego „wirtualnego garnka”, a rolnicy mogliby mieć pieniądze dla wszystkich?” – powiedziała Nyamumbo, która mieszka w Nowym Jorku.

Nazwa pochodzi od słowa „kawa” w języku suahili i roku, w którym rozpoczęła się komercyjna produkcja kawy AfrykaKahawa 1893 pozyskuje ziarna bezpośrednio od kolektywów i gospodarstw rodzinnych w Kenii, Tanzanii, Rwandzie i Kongo. Wspiera również kobiety uprawiające kawę za pośrednictwem funduszu napiwków zasilanego bitcoinami. Poprzez kod QR wydrukowany na każdej torbie ziaren, kupujący bezpośrednio wpłacają 45 000 $ do „wirtualnego garnka”. Firma dopasowuje fundusze, które trafiły do ​​ponad 500 kobiet i dziewcząt w Afryce.

Kolekcja palonych ziaren Kahawa 1893, pakowanych w torby z kolorowymi wizerunkami afrykańskiej sawanny, szybko zyskała popularność wśród amerykańskich koneserów kawy. W ciągu ostatnich kilku lat kawa parzona w domu przeżywała rozkwit dzięki rozwojowi kultury pracy zdalnej. W 2021 roku firma stała się pierwszą marką kawy należącą do czarnoskórej kobiety, która była sprzedawana w Trader Joe’s, co pozwoliło Nyamumbo po raz pierwszy od czasu uruchomienia jej firmy cztery lata wcześniej wypłacić sobie pensję. W zeszłym roku startup przyniósł 3 mln USD przychodu, z czego dwie trzecie pochodziło z kanałów hurtowych. Występ w Shark Tank doprowadził do tego, że 36-letnia Nyamumbo zawarła umowę z Keurig, którego ekspresy do kawy na pojedyncze porcje są w 40 mln gospodarstw domowych w USA.

Wprowadzenie na rynek Kahawa 1893 zbiegło się ze znaczącą zmianą w amerykańskiej kulturze kawy, napędzaną przez tzw. ruch „kawy specjalistycznej” trzeciej fali, który stawia na małych producentów i ziarna premium. Kawa specjalistyczna, która stanowi 50% globalnej wartości handlu kawą, spowodowała, że ​​konsumpcja kawy w USA wzrosła do 20-letni szczytTymczasem sieci kawiarni inspirowane Starbucksem mają rozprzestrzenił się w całym kraju, szczególnie na historycznie niedostatecznie kofeinowym południu i środkowym zachodzie. Rynek kawy, obecnie wyceniany na szacunkowo 28 mld dolarówOczekuje się, że do 2029 roku wartość ta przekroczy 33 mld dolarów.

Margaret Nyamumbo podpisała umowę z firmą Keurig po występie w programie Shark Tank. Zdjęcie: Tobias Everke/The Guardian

Ale Nyamumbo skupia swoją uwagę na wspieraniu rolników będących u źródeł boomu kawowego. „Nasze skupienie na kapitale własnym oznacza, że ​​tracimy część krótkoterminowej rentowności” — powiedziała. „Ale widzimy, że ta strategia działa w perspektywie długoterminowej”.

Skąd wziął się pomysł na Twoją firmę?

Po uzyskaniu tytułu MBA na Harvardzie zajmowałem się dobrami konsumpcyjnymi w banku inwestycyjnym na Wall Street. Chciałem stworzyć coś namacalnego w prawdziwym świecie, co mogłoby bezpośrednio wpłynąć na ludzi. Konkretny pomysł został zainspirowany moimi dniami w biurze, gdzie piłem bardzo złą kawę. Czasami wypijałem nawet pięć filiżanek dziennie. Wiedziałem, że mamy naprawdę dobrą kawę w Afryce i chciałem opracować łańcuch dostaw, który umożliwiłby wygodniejszy dostęp do naszej kawy.

Twoja strona internetowa pozwala konsumentom dawać napiwki rolnikom bezpośrednio, a Twoja firma dopasowuje się do ich składek. Czy możesz opowiedzieć o tej strategii?

W modelu sprawiedliwego handlu płacimy premię, która wraca do społeczności rolniczych. Napiwki to podobny mechanizm oddawania pieniędzy rolnikom. Obecnie mamy kod QR z tyłu opakowania i włączyliśmy go do naszego systemu płatności online. Do tej pory pomogliśmy około 500 kobietom, 200 w KeniaLudzie przekazali blisko 45 000 $ napiwków, które my podwoiliśmy, co dało łącznie 90 000 $.

Rynek kawy specjalistycznej opiera się na idei, że konsumenci zapłacą premię za ziarna wysokiej jakości. Jak zrównoważyć jakość produkcji z uczciwym wynagrodzeniem?

Obecny system (handlu kawą) jest bardziej oparty na towarach, gdzie ceny wahają się w zależności od giełdy. Jeśli rolnicy muszą trzymać się tego systemu towarowego, otrzymają tę samą niską cenę niezależnie od jakości, więc nie będą inwestować w przetwarzanie jakościowe plonów. Holistyczne podejście polega na kupowaniu od małych rolników rok po roku i współpracy z nimi w celu inwestowania i poprawy jakości. Ze względu na „specjalność” naszej kawy jesteśmy w stanie zachęcić rolników do inwestowania w jakość, obiecując im wyższą cenę premium niż cena towaru. W zasadzie mają obiecany rynek. Kahawa 1893 płaci rolnikom prawie dwukrotnie wyższą cenę niż minimalna cena uczciwego handlu 1,80 dolara za funt kawy.

Kahawa 1893 zarobiła ponad 7 mln dolarów w sprzedaży od czasu twojego pojawienia się w Shark Tank w zeszłym roku. Jaki jest twój następny krok?

Moim marzeniem jest otwarcie kawiarni. Chciałbym mieć flagowe sklepy w różnych miastach, zaczynając od Nowego Jorku – ale zdecydowanie także w Kenii, w Nairobi. Fajnie byłoby wprowadzić system napiwków do sklepu. Jeśli ktoś na przykład da napiwek bariście, część z tego trafi do rolnika.

Source link