Pilot ujawnił, co to za dziwne dźwięki słychać na twoim lot naprawdę oznaczają – i kiedy należy panikować.
Pilot Brian Smith opowiedział, co kryje się za skrzypieniem, trzaskami, ogłoszeniami i innymi przerażającymi dźwiękami. samolot robi będąc w powietrzu.
Były kapitan linii lotniczych, obecnie pracownik cargo pilot powiedział The Telegraph, że „brzmienie” słyszalne podczas wsiadania „to niemal na pewno pomocniczy zespół napędowy (APU)”.
Powiedział: „Ta mała turbina gazowa (silnik odrzutowy), umieszczona w stożku ogonowym, zapewnia energię elektryczną i pneumatyczną na ziemi, gdy silniki nie pracują, a także w locie, w przypadku awarii silnika.
„Kiedy pasażerowie wchodzą na pokład, włącza światła i umożliwia słuchanie nagłośnień personelu pokładowego. Dostarcza również sprężone powietrze, które jest używane do rozruchu silników, gdy nadchodzi czas ich uruchomienia.
„Wyjście powietrza APU uruchamia również klimatyzację, aby utrzymać komfortową temperaturę w kabinie na ziemi, dopóki nie przejmą kontroli silniki”.
Smith wyjaśnił, że hałas jest również skutkiem zmiany rozpiętości skrzydeł samolotu podczas startu i lądowania.
Dodał, że gdy samolot zaczyna się wznosić, piloci podnoszą podwozie, aby zapobiec marnowaniu paliwa, które jest spowodowane wzrostem oporu powietrza.
„Drzwi, które go ukrywają, otwierają się, by umożliwić mu wejście do brzucha, a następnie zamykają się z powrotem.
„Kiedy koło zębate się podnosi, czujesz trzask, gdy blokady, które mocno je trzymały, zostają zwolnione, a ciężka konstrukcja zostaje podniesiona przez jeden z układów hydraulicznych.
„W końcu słychać głośny łomot lub stuknięcie, gdy mechanizm blokuje się na miejscu, a drzwi zamykają się za nim.”
W samolocie często można usłyszeć dźwięki dzwonka. Jeden oznacza, że pasażer próbuje zwrócić uwagę stewardesy. Trzy mogą wskazywać, że pilot chce przekazać załodze informację o sytuacji awaryjnej.
Według Smitha jedynym scenariuszem, w którym pasażerowie powinni być zaniepokojeni, jest całkowita cisza, która może sugerować, że oba silniki uległy awarii.
Ale nawet w tym scenariuszu samoloty mogą szybować przez pewien dystans. Samolot z 2001 r., który stracił moc, zdołał awaryjnie wylądować po szybowaniu przez 75 mil.
Duże zderzenie z ptakiem, podobne do tego, które spowodowało zestrzelenie samolotu lądującego na rzece Hudson w 2009 r., również może być przyczyną problemów.
Smith dodał: „Piloci są szkoleni, aby rozpoznawać to i oczywiście ćwiczyć scenariusz awarii silnika podczas każdej podróży do symulatora”.