Według analityków i handlowców paliw zobaczą wyższe ceny na pompę gazową od decyzji Donalda Trumpa o zastosowaniu taryf na ropę naftową kanadyjską i meksykańską.
Prawdopodobna podwyżka cen paliw odzwierciedla podwójnie obosieczny charakter ochrony handlowej Trumpa, które mają na celu wzmocnienie krajowej działalności gospodarczej i wywierania presji na amerykańskich sąsiadów w celu ograniczenia nielegalnej imigracji i przemytu narkotyków, ale które również będą sprzeczne z jego obietnicami dotyczącymi inflacji.
USA importują około 4 m baryłek na dzień ropy na dzień, z których 70% jest przetwarzane przez rafinery na Środkowym Zachodzie. Importuje również ponad 450 000 baryłek dziennie meksykańskich ropy, głównie w przypadku rafineratorów skoncentrowanych wzdłuż wybrzeża Zatoki USA.
Taryfy na import oznaczają wyższe koszty tworzenia gotowych paliw, takich jak benzyna, z których większość prawdopodobnie zostanie przekazana konsumentom USA.
„Spodziewaj się, że ceny paliw wzrosną zauważalnie, jeśli ropa i produkty rafinowane nie będą zwolnione”, powiedział analityk Gasbuddy Patrick de Haan w poście w mediach społecznościowych. Powiedział Reutersowi w wywiadzie telefonicznym, że hit dla konsumentów pogorszy się, im dłużej ciągnie taryfy.
Amerykańskie stowarzyszenie producentów paliw i petrochemicznych, które reprezentuje amerykańskie firmy rafinacyjne, powiedziało w sobotę, że ma nadzieję, że taryfy zostaną zniesione, zanim konsumenci zaczną odczuwać wpływ.
W sobotę Trump zamówił 25% taryf na import kanadyjski i meksykański i 10% na towary od Chin od wtorku, aby zająć się krajową sytuacją awaryjną nad fentanylem i „nielegalnymi kosmitami”, którzy wchodzą do USA, podali urzędnicy Białej Domu.
Produkty energetyczne z Kanady będą miały tylko 10% obowiązków, ale meksykański import energii zostanie obciążony pełnymi 25%, powiedzieli reporterom urzędnicy.
Trump początkowo zaplanował 25% taryfę na wszystkie towary z Kanady i Meksyku, ale obniżyła kanadyjską taryfę ropy w celu złagodzenia wpływu na ceny energii, podali urzędnicy.
Rozwidzenia mają na celu zwiększenie symbiotycznego handlu ropą między USA a jego sąsiadami: wiele rafinerii amerykańskich jest ukierunkowanych na odejście na przykład typu ciężkich i średnich ocen ropy naftowej, a na przykład produkcja ropy naftowej Kanady przekracza obecny popyt.
„Ktoś tu zranienie” – powiedział Reuters John Laforge z Wells Fargo Institute Institute.
„Olej w Albercie nie ma wiele opcji, w której się znajduje, a rafinery na Środkowym Zachodzie nie mają wiele opcji na temat tego, gdzie dostają surowiec” – powiedział.
Rafinery Gulf Coast, które w przeciwieństwie do rafinerów na środkowym zachodzie mają dostęp do ładunków morskich, prawdopodobnie miały łatwiejsze znalezienie zastępowania meksykańskich ocen ropy naftowej.
Firmy zaangażowane w hurtowy rynek paliw podały, że nie mają wyboru, ale przekazywać dodatkowe koszty konsumentom, zwłaszcza, że gwałtowny wzrost marginesu paliwu po wizycie zanikł w związku z nadwyżką i osłabieniem wzrostu popytu.
„Jesteśmy tutaj w pewnej sytuacji ręcznej do ust”-powiedział Alex Ryan, dyrektor ds. Energii w Kansas z siedzibą w Kansas Oasis Energy, który prowadzi sklep turystyczny, a częściowo posiada sklep spożywczy w oparciu o paliwo.
Ryan powiedział, że jego zespół, który również dostarcza paliwo na inne rynki, wciąż czeka na informacje zwrotne od rafineratorów o szacowanym podwyżce kosztów.
Po promocji biuletynu
„Niezależnie od kosztów, ostatecznie na kolanach konsumenta i nic nie możemy na to poradzić” – powiedział Ryan.
Kierowcy na wschodnim wybrzeżu również mogli poczuć chrupnięcie. Pojemność rafinacji regionu spełnia zaledwie połowę dziennego zapotrzebowania na paliwo, a reszta spotyka się głównie przez potok kolonialny, który codziennie pompuje ponad 100 metrów baryłek paliwa od wybrzeża Zatoki Perskiej.
Ale ten rurociąg jest prawie zawsze pełny. W okresach wysokiego popytu rafineria ropy naftowej Irving w St John w Nowym Brunszwiku była głównym dostawcą huśtawki na wschodnim wybrzeżu.
Import ten będzie podlegał 10% opłaty.
De Haan powiedział, że wschodnie wybrzeże będzie musiało ponieść dodatkowe koszty importu z Kanady, albo zwrócić się do europejskiego importu paliw, aby zrekompensować braki.
Analitycy twierdzą, że w Midwestern Pumps efekt taryf może być bardziej opóźniony, ponieważ rafinery wytwarzały paliwo i w ostatnich miesiącach zapasały kanadyjską ropę naftową.
Mimo to taryfy mają na celu podnieść koszty.
„W każdym razie, jak go obniżyłeś, patrzysz na wyższe ceny”, powiedział Laforge z Wells Fargo.


















