Najbardziej uderzającym widokiem w Kanale Panamskim jest wiele potwornych bram – grubości siedmiu stóp i szerokości ponad sto stóp – które powoli otwierają się, jak francuskie drzwi. Błaskują ciemnozielonymi glonami. Żelazne nity krążą po bramach jak klejnoty. Istnieje wiele bram w każdym z trzech zestawów zamków, które podnoszą statki z poziomu morza na Atlantyku, w górę osiemdziesięciu pięciu stóp na jezioro Gatun, a następnie z powrotem do poziomu morza na Pacyfiku. Zamki były cudem inżynieryjnym, gdy kanał otworzył się, sto dziesięć lat temu. Nadal są. Projekt kanałowy, przejęty przez Stany Zjednoczone po kolosalnej francuskiej porażce, wymazał wioski rdzennej ludności i spożywał duże pokosy lasu deszczowego, aby stworzyć skrót pięćdziesięciu mil między Ameryką Północną i Południową. Statki zwykle mogą poruszać się po kanale w ciągu ośmiu do dziesięciu godzin, golenie tygodnie i miliony dolarów od czasu i kosztów wymagane do okrążenia całego kontynentu. W zeszłym miesiącu byłem na francuskim statku z około stu osiemdziesięciu pasażerów, który zapłacił opłatę za sto tysięcy dolarów, aby przejść przez kanał – jeden.
W swoim pierwszym dniu urzędowania prezydent Donald Trump sprawił, że Panama i jego kanał był testem testowym dla dwóch jego największych priorytetów: wstrzymanie nielegalnej imigracji przez Amerykę Środkową do USA i przeciwdziałanie rosnącym wpływom Chin. Po imigracji Trump wydał dziesięć szerokich rozkazów wykonawczych, aby „odeprzeć” „inwazję” ludzi bez wiz, nawet tych szukających azylu. Zamówił żołnierzy amerykańskich na granicę z Meksykiem i ożywił drogie plany ściany. W ubiegłym roku ponad trzysta tysięcy migrantów przekroczyło zdradziecką dżunglę, bagna i góry Panamskiego Darién Gap, jedynego mostu lądowego między kontynentami amerykańskimi. (W 2023 r. Liczba ta była czterdzieści procent wyższa – ponad pół miliona osób przeszła przez lukę.) Padkiem jest powstrzymanie przypływu. Panama zniosła swoje wojsko po inwazji USA w 1989 roku, która obaliła generała Manuela Noriegi. Ma tylko policję. „Co by oni zrobili? Narysuj ich broń i powiedz, że musisz zacząć wracać? ” Will Freeman, członek studiów Ameryki Łacińskiej w Radzie Stosunków Zagranicznych, powiedział mi. A potem strzelaj, jeśli nie? Kolumbijska strona luki Darién jest kontrolowana przez Gaitanistas, największy w kraju zorganizowany gang przestępczy, który dominuje przemyt narkotyków, handel ludźmi i inne rakiety wzdłuż granicy.
Trump coraz częściej walczy o chwytanie kanału Panamskiego – w razie potrzeby militarnie. To dziwna obsesja lub pierwsza walka o wybór, biorąc pod uwagę, że Panama jest demokracją, a strategiczną sojusznik, od 1989 roku. W grudniu napisał: „Wesołych Świąt dla wszystkich, w tym dla wspaniałych żołnierzy Chin, którzy są z miłością. , ale nielegalnie prowadzenie kanału Panamskiego. ” Jego zagrożenia eskalowały podczas jego inauguracyjnego adresu. Trump nazwał dwa traktaty, podpisane w 1977 r., Które dało Panamę kontrolę nad kanałem do 2000 r. – o ile obiecał neutralność globalnej wysyłki i prowadził kosztowną drogę wodną – „głupi prezent”. Cel i duch transakcji został złamany, prezydent oskarżył. „Chiny prowadzą kanał Panamski i nie daliśmy go Chinom” – powiedział. „Daliśmy go Panamie i zabieramy go z powrotem”. Twierdził również, że amerykańskie statki, w tym amerykańskie statki marynarki wojennej, zostały „poważnie przeładowane”.
Jego diatribe uderzył przyszłego podboju terytorialnego. José Raúl Mulino, prezydent Panamy, trafił. „Bzdury” – powiedział. „W kanale nie ma ani jednego chińskiego żołnierza, z miłości Boga”. Dodał, że „nie ma możliwości” omówienia zniżki na opłaty za opłaty za opłaty, ponieważ traktaty zobowiązały się do „braku dyskryminacji wobec żadnego narodu, jego obywateli lub podmiotów dotyczących warunków lub zarzutów tranzytu z jakiegokolwiek innego powodu”. Mulino zauważył, że Mulino „nie są ustawione na kaprysu prezydenta lub administratora (kanału)”. Powiedział, że droga wodna była „nie koncesją ani prezentem”.
W 2016 roku Panama otworzył nowy zestaw zamków na trzecim pasie dla gigantycznych statków kontenerowych. Od tego czasu ruch przez kanał podwoił się. Stany Zjednoczone są największym użytkownikiem kanału, chociaż zagraniczni przewoźnicy, w tym statki Izraela ZIM, Francja CMA CGM, Danii Maersk, Szwajcarska MSC, a nawet Chin COSCOnosić na sobie zdecydowaną większość amerykańskich towarów; Płacą opłaty. Chiny są drugim co do wielkości użytkownikiem. Nowe zamki, które kosztują ponad pięć miliardów dolarów, są „znakiem, jak odnoszący sukcesy Panama, wbrew większości oczekiwań, w zarządzaniu kanałem”, Benjamin Gedan, dyrektor programu Ameryki Łacińskiej Wilson Center i byłego bezpieczeństwa narodowego Bezpieczeństwa Narodowego Powiedział mi urzędnik rady. Patrzyłem, jak superships przekraczają nowy pas z moim statkiem, co w porównaniu. Gdyby Stany Zjednoczone próbowały przejąć wszystkie trzy pasy: „Zabieralibyśmy coś, co zbudowali i nie mielibyśmy nic wspólnego” – powiedział Gedan.
Co do twierdzenia, że chińscy żołnierze działają po kanale? Na rozprawie potwierdzającej Senat w sprawie jego nominacji na sekretarza stanu Marco Rubio przyznał, że technicznie Panama nie przekazała kontroli strategicznej drogi wodnej do zagranicznej potęgi. Jest obsługiwany wyłącznie przez niezależny organ kanałowy Panama. Dodał jednak: „Dzisiaj posiada obce potęgę – przez ich firmy, o których wiemy, że nie są niezależne – zdolność do przekształcenia kanału w dławik i moment konfliktu”.
Rola Chin w kanale jest dyskutowana od dziesięcioleci. W 1997 r., Kiedy USA nadal prowadziły kanał, Hutchison Whampoa, firma z Hongkongu, wygrała wydzierżawioną koncesję do obsługi pojemników na dwóch portach, w Cristóbal i Balboa, na przeciwnych końcach drogi wodnej. Dwa miesiące przed Stanami Zjednoczonymi kontrolą kanału w 1999 r. W wywiadu amerykańskiej stwierdzono, że obecność firmy nie zagrażała operacjom kanałowym ani amerykańskim interesom w Panamie. Jego operacje były „ograniczone do ładowania i rozładunku i przechowywania pojemników ładunkowych”. Ocena „nie znalazła informacji o uzasadnianiu” obaw, że firma, przedsiębiorstwo wielomiliardowe, które działało w Hongkongu od ponad stu pięćdziesięciu lat, było frontem dla rządu Pekinu.
W 2000 r. Stany Zjednoczone były największym partnerem handlowym w większości regionu. „Teraz prawie cała Ameryka Południowa handluje bardziej z Chinami” – powiedział Freeman. Chiny Inicjatywa paska i drogiuruchomiony w 2013 r., Ma na celu połączenie Azji Wschodniej, Europy, Afryki, Oceanii i Ameryki Łacińskiej przy lądzie i morzu. Jest to jeden z najbardziej ambitnych projektów rozwojowych XXI wieku, ogromnej inwestycji infrastrukturalnej w celu zwiększenia śladów gospodarczych i strategicznych kraju, jednocześnie przeciwdziała wpływom USA. W 2017 r. Panama zerwała więzi dyplomatyczne z Tajwaniem w celu nawiązania stosunków z Chinami. Kilka krajów Ameryki Łacińskiej, zwabionych częściowo przez perspektywy rozwoju z Chinami, poszło w ich ślady. W 2021 r. Panama udzielił dwudziestu pięciu lat przedłużenia działalności Hutchisona w kanale.
W piątek, nowy specjalny wysłannik Trumpa w Ameryce Łacińskiej, Mauricio Claver-Carone, zacytował „coraz bardziej pełzającą obecność” chińskich firm i aktorów-„Wszystko, od portów i logistyki po infrastrukturę telekomunikacyjną i inaczej”-w strefie kanałowej, odkąd Panama rozpoznał Pekin . Powiedział, że zaangażowanie Chin jest teraz „całkowicie poza ręką” i „bardzo niepokojące” dla bezpieczeństwa narodowego USA oraz całej półkuli zachodniej. W weekend pierwszy przystanek Rubio podczas pierwszej podróży jako Sekretarz Stanu był w Panamie. Po spotkaniu z Mulino rzeczniczka Departamentu Stanu Tammy Bruce powiedziała, że Trump dokonał „wstępnej ustalenia”, że obecny „wpływ i kontrola chińskiej partii komunistycznej” nad kanałem stanowi „naruszenie” warunków w ramach traktatów z 1977 r. . Rubio powiedział Mulino, że „status quo jest nie do przyjęcia” i że „nieobecne natychmiastowe zmiany wymagaby podjęcia środków niezbędnych do ochrony swoich praw”.
Jednym z głównych problemów jest to, czy Hutchison może zebrać inteligencję dla chińskiego rządu z „inteligentnych” cyfrowych dźwigów. „Jeśli Chińczycy, ich sprzęt lub firmy, prowadzą porty, mogą uzyskać wiele informacji o tym, kto wysyła, co gdzie” – powiedział Gedan. Hutchison to publicznie notowana firma należąca głównie przez rodzinę miliarderów w Hongkongu. Jednak działał w Republice Ludowej, odkąd Wielka Brytania przekazała władzę Hongkongu do Chin w 1997 r. Chiny zaostrzały kontrolę nad Hongkongu, jednym ze specjalnych regionów administracyjnych, i mogły zmusić firmy do działania w jej imieniu, twierdzą eksperci. Jednym ze sposobów rozładowania napięć byłoby, aby Panama mogła anulować umowę najmu w firmie, chociaż może to prowadzić do wyzwań prawnych i wysokich kosztów. W zeszłym miesiącu Panama rozpoczął „wyczerpujący audyt” działalności Hutchisona.
Co jeśli Trump naprawdę próbuje przejąć kanał? Rubio, w przeddzień swojej podróży, powiedział: „Prezydent był całkiem jasny, że chce ponownie podać kanał. Oczywiście Panamanie nie są wielkimi fanami tego pomysłu. ” Napad wojskowy może powodować niepokoje i protesty. Demonstracje antyamerykańskie rozpoczęły się w kanale w 1959 r., Kiedy USA prowadziły ją jako wirtualną kolonię, z własnymi szpitalami, szkołami, domami i bazami wojskowymi dla około dziesięciu tysięcy sił amerykańskich i ich rodzin. (Amerykanie byli znani jako strefowie). W 1964 r., Po tym, jak Stany Zjednoczone odmówiły latania flagą Panamy nad liceum, Panameanie zaatakowali ambasadę USA i inne budynki. Tysiące żołnierzy amerykańskich zostało rozmieszczonych, zabijając dwudziestu jeden Panamów i raniąc setki. Panama oznacza „Dzień męczenników” każdego roku, 9 stycznia. Ciągłe napięcia, protesty i śmierć panamska – rosnące koszty utrzymania obecności wojskowej – skazały decyzję prezydenta Jimmy’ego Cartera o negocjowaniu wyjścia z Panamy.