Rząd nadal prowadzi ofiary poczty przez „piekło” w walce o zadośćuczynienie, Sir Alan Bates powiedział Sky News.
Ponad 240 byłych subpostmasterów wciąż czeka na wynagrodzenie finansowe po latach po wygraniu bitwy w sądzie Najwyższym.
Komentarze Sir Alana pojawiają się po innym byłym podpostmistrzu, Terry Walters z Wilmslow w Cheshire, zmarł bez otrzymania zadośćuczynienia finansowego. Przeżył go jego żona Janet.
Setki zostały niesłusznie oskarżone o kradzież oddziałów pocztowych w latach 1999–2015 w wyniku wadliwego oprogramowania komputerowego horyzontu.
Sir Alan Bates, działacz na poczcie, opisał urzędników państwowych jako mieszkających w „wieżowcach kości słoniowej całkowicie usuniętej z piekłach, które ofiary przeżyły dzień po dniu, rok po roku”.
Powiedział Sky News, że „nie mają najmniejszego atrakcji, jakie piekło nadal stawiają ofiary (przez)”.
„Wszystko jest dobrze i dobrze spotykając się z nimi od czasu do czasu, klepiąc je o głowę i wydając odgłosy o tym, jak ciężko pracują, aby wszystko uporządkować” – dodał.
„Gdy same liczby dowodzą, jak źle są w stanie sfinalizować sprawy – to znaczy, chyba że ofiary chcą sprzedać się krótko za szybką rozliczenie”.
Sir Alan napisał do ministra pocztowego w styczniu, przedstawiając propozycję pomocy szybkiej prędkości dostarczonej ofiarom, które są częścią programu Grupy Trgaction Order (GLO).
W imieniu JFSA (Sprawiedliwość Sojuszu Submastersów) zasugerował „obowiązkowy schemat mediacji”, który można włożyć do procesu „stworzenia okazji do wczesnego rozwiązania”.
W swoim liście, widzianym przez Sky News, napisał, że powinno tak się zdarzyć w ciągu czterech tygodni od momentu, w którym ofiara odrzuca początkową ofertę zadośćuczynienia finansowego.
„Klucz do tej propozycji” – kontynuował – pozbywa się prawników, z wielu powodów, zwłaszcza śmiesznej kwoty wydawanej na nich… ”
Dodał, że ich wkład powinien być „ograniczony do minimum”.
Sir Alan powiedział, że mediacje powinny być również „ograniczone” i podejmowane przez kancelarię prawną „neutralną przez partię”.
Opisując obecną sytuację w zakresie zadośćuczynienia jako „nie do przyjęcia”, napisał: „Nie jesteśmy przygotowani tylko do usiąść i pozwolić, aby czas minął, ponieważ zbyt wielu już zmarło po drodze, a sprawa ta musi zostać zakończona teraz”.
Opisał także 40-dniowe „opóźnienie” roszczeń, zanim ofiary otrzymają początkową ofertę jako „wyjątkowo niesprawiedliwe” i przewidywał, że według zadośćuczynienia „aktualnej stawki” zostanie wypłacone wszystkim do 2027 r.
Jonathan Reynolds, sekretarz biznesu, od tego czasu napisał do Sir Alan, który w zeszłym roku z korespondencją z premierem.
W swoim liście powiedział, że „prawdopodobne jest”, że wszystkie roszczenia GLO zostaną „rozstrzygnięte w tym roku”.
„Ministrowie i urzędnicy służby cywilni w Departamencie (na rzecz biznesu i handlu) będą nadal robić wszystko, co w naszej mocy, aby twierdzenia, które otrzymujemy, są obsługiwane w szybki sposób” – napisał.
Sekretarz biznesowy dodał, że płatności za „pełne roszczenia” otrzymane do końca ubiegłego roku zostaną wypłacone przed końcem marca.
Sir Alan powiedział wcześniej, że ofiary mogą rozważyć dalsze postępowanie prawne w sprawie zadośćuczynienia finansowego i zażądać terminu z marca 2025 r. W przypadku zapłaty dla wszystkich.
Przeczytaj więcej:
Dochodzenie prowadzone przez sędziego, które ma zostać przeprowadzone w atakach Nottingham
Brytyjska kobieta zastrzelona podczas wakacji w Teksasie
W swoim liście Reynolds powiedział, że „ustalenie terminu” „poprowadzi kontrakt” do „złagodzenia napięcia” u „najbardziej wrażliwych roszczeń”, którzy „uznali za stresujące zaangażowanie się w proces”.
Kontynuował: „Może to być szkodliwe dla zdrowia psychicznego niektórych członków GLO i może ograniczyć ich zdolność do roszczenia pełnego zadośćuczynienia”.
Sekretarz stanu dodał, że departament podzielił się poglądem Sir Alana, że „ofiary przerażającego skandalu zasługują na zamknięcie tak szybko, jak to możliwe”.
Ponadto pan Reynolds zaprosił Sir Alan na spotkanie, aby „omówić wszelkie pomysły” na „praktyczny sposób, w jaki możemy poprawić sprawy dla grupy Glo”.
Rzecznik Departamentu Biznesu i Handlu powiedział: „Składamy hołd Sir Alanowi Batesowi i niestrudzoną kampanię, którą zrobił, aby uzyskać sprawiedliwość dla tysięcy niewinnych postmasters dotkniętych skandalem horyzontu.
„Postmasters musieli już zbyt długo czekać na sprawiedliwość, dlatego nieustannie pracujemy, aby zapewnić pełne i sprawiedliwe zadośćuczynienie i podwoiliśmy liczbę płatności od lipca”.