Samochody elektryczne przejmują drogi, a producenci ścigają się, aby były tańsze i bardziej wydajne.

Kiedyś niszowy produkt, EV Teraz powoli stają się centrum branży motoryzacyjnej, a główne marki walczą o udział w rynku.

Ale jedna firma wyciągnęła daleko przed resztą, osiągając wycenę, która przewyższa jedne z największych nazwisk motoryzacyjnych.

Tesla jest obecnie najcenniejszą firmą samochodową na świecie, z kapitalizacją rynkową wynoszącą prawie 1 bilion funtów na 2025 r. To więcej niż Toyota (185 miliardów funtów) i Ferrari (61 miliardów funtów) łącznie.

Firma, założona w 2003 roku, kierowała Rewolucja pojazdów elektrycznych z 19,9% udziałem w rynku w 2023 r.

Sukces Tesli był napędzany postępami baterii, technologią samodzielnego prowadzenia i rosnącej globalnej obecności.

Od wczesnych dni, produkując samochód sportowy Roadster do wprowadzenia modelu 3, modelu Y i CyberTruck, firma konsekwentnie przekracza granice mobilności elektrycznej.

Ich inwestycja w sztuczną inteligencję i autonomiczną technologię jazdy była również głównym czynnikiem w gwałtownej wyceny.

Analitycy w Wedbush Securities Oszacuj, że sama technologia samodzielna Tesli może być warta 780 miliardów funtów, a całkowity kapitał rynkowy firmy potencjalnie wzrośnie do 1,56 biliona funtów do końca 2025 r.

Wzrost Tesli wynika z rosnącej konkurencji Chinygdzie firmy takie jak BYD i Xiaomi agresywnie się rozwijają.

Producenci ci wprowadzili tańsze EV przy około 25% kosztów podstawowego modelu 3 Tesli, co czyni je bardziej dostępnymi dla codziennych konsumentów.

Chiny dominują również w łańcuchu dostaw baterii EV, kontrolując około 90% kluczowych materiałów, takich jak lit, kobalt i mangan.

Pomimo konkurencji Tesla pozostaje daleko pod względem wartości rynkowej. Tradycyjni producenci samochodów, takich jak Toyota i Ferrari, którzy od dawna dominują na rynku, teraz pozostają znacznie za wyceną Tesli.

Dominacja Tesli przyciągnęła również kontrolę rządu i krytykę. Firma stanęła w obliczu wielu procesów sądowych i wycofania problemów bezpieczeństwa, zarzutów informatorów i kontrowersyjnych oświadczeń CEO Elon Musk.

Organy regulacyjne zakwestionowały również twierdzenia Tesli dotyczące technologii samodzielnego prowadzenia, z obawami o wprowadzanie w błąd marketingu i opóźnionego wprowadzenia produktów.

Jednocześnie globalny rynek EV stoi przed nowymi wyzwaniami, z spadającym popytem i rosnącymi obawami dotyczącymi lęku zasięgu.

Badanie McKinsey w 2024 r. Wykazało, że 46% właścicieli EV nie kupi kolejnego samochodu elektrycznego, z powodu problemów, takich jak wartości infrastruktury i wartości odsprzedaży.

W rezultacie producenci ponownie oceniają swoje strategie EV, a niektórzy zmniejszają swoje zobowiązania netto.

Source link