IGdybyś musiał odgadnąć główną przyczynę śmierci dzieci i młodych ludzi na całym świecie, co byś powiedział? Może malaria? Zapalenie płuc? Samobójstwo? Wszystkie są tam wysoko, ale nie, to wypadki drogowe.

Samochody istnieją już od ponad 120 lat i wiemy, jak zapobiec tym tragedie. Jednak wypadki drogowe wciąż zgłaszają ponad dwa życie w każdej minucie – zabijając prawie 1,2 miliona ludzi każdego roku.

Gdyby te śmierci były spowodowane przez wirusa, nazywałby się pandemią, a świat starałby się opracować szczepionkę, aby im zapobiec. A jednak zmniejszenie zgonów drogowych od dawna było pomijane, niezrozumiane i niedofinansowane.

Ludzie zawsze popełniają błędy na drogach, ale udowodniliśmy rozwiązania, które zapewniają, że nasze systemy transportu mogą wchłonąć te błędy w sposób, który znacznie zmniejsza ryzyko śmierci.

Jako część Cele zrównoważonego rozwoju oraz dekadę działań na rzecz bezpieczeństwa drogowego, świat stanowi ambitny cel o połowę śmierci na drodze na całym świecie do 2030 r.

Tylko 10 krajów-w tym niektóre twarde kraje biedniejsze-udało się zmniejszyć zgony na drogach o ponad 50% w Poprzednia dekada akcjii ponad 30 krajów jest w tyle. To pokazuje, że cel można osiągnąć, ale nie jest wystarczająco blisko. Potrzebujemy pilnego działania.

Kluczem do osiągnięcia tego celu jest decyzja o zaprojektowaniu i budowaniu naszych systemów transportowych dla osób – nie dla pojazdów silnikowych – i zapewnienia bezpieczeństwa we wszystkich decyzjach.

Jest to szczególnie ważne dla najbardziej wrażliwych użytkowników dróg, takich jak piesi, rowerzyści i jeźdźcy motocykli, którzy często są niebezpiecznie narażeni.

Postępowanie bezpieczeństwa drogowego jest kluczowe same w sobie, ale ogólnie jest on kluczem do zrównoważonego rozwoju.

Świat przechodzi bezprecedensową falę motoryzacji. Na drogach znajduje się ponad miliard pojazdów. Jest to niezrównoważone, więc musimy skupić się na przenoszeniu ludzi, a nie samochodach, motocyklach i ciężarówkach.

Transport stanowi jedną czwartą globalnej emisji emisji dwutlenku węgla i zatłoczenia paliw w naszych miastach. Jednak gdy mobilność staje się bezpieczna i dostępna, ludzie wybierają bardziej ekologiczne opcje transportu publicznego, chodzenia i jazdy na rowerze.

Projektowanie miast wokół zrównoważonego transportu – z ścieżkami rowerowymi, strefami dla pieszych i w pełni dostępnym transportem publicznym – również wzmacnia społeczności, czyniąc przestrzenie miejskie bezpieczniejsze i bardziej znośne, jednocześnie poprawia dostęp do odpowiednich mieszkań i podstawowych usług dla wszystkich.

Bezpieczne dróg gospodarki energetyczne. Zgony na drodze mogą Kraje kosztów około 3% do 5% PKBi zapewnienie większej liczby osób może bezpiecznie podróżować do pracy, szkoły i niezbędne usługi pomagają zwiększyć rozwój.

Bezpieczny, dostępny i niedrogi transport przekłada również bariery dla miejsc pracy, edukacji i możliwości dla grup w niekorzystnej sytuacji. Pomaga to zapewnić, że każdy może osiągnąć swój potencjał.

To samo dotyczy równości płci. W niektórych krajach do 80% kobiet zgłasza prześladowanie transportu publicznego, więc musimy zapewnić bezpieczeństwo transportu dla pasażerów.

Bezpieczeństwo drogowe jest sprawą wszystkich i dla odniesienia sukcesu potrzebujemy szeregu sektorów, aby zaangażować się. Planiści i inżynierowie miejscy muszą zapewnić, że bezpieczeństwo jest wbudowane w infrastrukturę. Akademie akademickie i społeczeństwo obywatelskie mogą generować dowody. Media mogą głębiej zagłębiać się w to, co działa, a także co nie i dlaczego.

Sektor prywatny ma ogromny wpływ. Firmy mogą przyczyniać się do bezpiecznej i zrównoważonej mobilności, stosując sprawdzone zasady i praktyki w trakcie ich działalności oraz sprzedając tylko pojazdy spełniające ustalone standardy bezpieczeństwa.

Jednak rola rządu jest najważniejsza. Rządy muszą zapewnić strategiczne i dobrze skoordynowane podejścia, silne ramy polityki i prawne, które egzekwują standardy bezpieczeństwa i bezpieczne zachowania oraz wystarczające finansowanie. Kluczowe są również organy ścigania i edukacja.

Ta wizja leży u podstaw planu ONZ Dekady działania na rzecz bezpieczeństwa drogowego 2021-30, która oferuje plan rządów.

W tym tygodniu światowi przywódcy spotkali się na 4. globalna konferencja ministerialna na temat bezpieczeństwa drogowego W Maroku w celu oceny postępów, dzielenie się wiedzą i postępami w zakresie o połowę zgonów drogowych do 2030 r.

Przyjęli nowe Deklaracja Marrakeszuktóry uznaje bezpieczeństwo drogowe za pilny priorytet zdrowia publicznego i rozwoju oraz że nasze wysiłki muszą być kierowane zasadami równości, dostępności i zrównoważonego rozwoju.

Deklaracja wzywa liderów do zwiększenia wysiłków. Potrzebujemy zmiany w wolę polityczną, poczucia pilności, opartych na dowodach strategii, które są kosztowane i wdrażane, silna koordynacja i odpowiednie finansowanie.

Bezpieczeństwo drogowe to kryzys, który trwał zbyt długo. Żadne zgony na drodze nie są konieczne ani akceptowalne. Jednak jest to również znacznie więcej. Bezpieczna i zrównoważona mobilność może zasilać dla nas wszystkich lepszą przyszłość.

Tedros Adhanom Ghebreyesus jest dyrektor generał Światowa organizacja zdrowia i Jean Todt jest ONZ sekretarz generalicja specjalny wysłannik droga bezpieczeństwo

Source link