Barbry Streisand podzieliła się swoim „żałowaniem” z powodu sprzedaży obrazu legendarnego austriackiego artysty Gustava Klimta, kupionego w 1969 roku za jedyne 17 000 dolarów.
Inny obraz Klimta – Portret Elisabeth Lederer – został sprzedany we wtorek przez Sotheby’s za 236 milionów dolarów. stając się drugim najdroższym obrazem, jaki kiedykolwiek kupiono na aukcji Salvator Mundi Leonarda da Vinci.
Po gorączkowo nagłośnionej sprawie zakupu Streisand z tęsknotą podzieliła się historią Klimta, której kiedyś wymknęła się z rąk.
Streisand (83 l.) była kiedyś właścicielką na łożu śmierci swojego dzieła Ria Munk z 1912 r., będącego portretem kobiety, która popełniła samobójstwo po tym, jak została porzucona przez narzeczonego-playboya.
Dzieło sztuki nabyła w roku, w którym zdobyła pierwszego Oscara za swój debiutancki film z 1968 roku Funny Girl, oparty na musicalu z Broadwayu, który zapewnił jej sławę.
Jednak wypuściła tę pracę w 1998 r. – 27 lat przed sprzedażą za 236 milionów dolarów obrazu Klimta przedstawiającego Elisabeth Lederer, która, nawiasem mówiąc, była kuzynką Rii Munk.
Barbra Streisand podzieliła się swoim „żalem” z powodu sprzedaży obrazu legendarnego austriackiego artysty Gustava Klimta, który kupiła w 1969 roku za jedyne 17 000 dolarów; na zdjęciu 2019
Streisand opowiedziała swoją historię na Instagramie, załączając czarno-białe zdjęcie z przeszłości, na którym jest otoczona kilkoma posiadanymi obrazami, w tym swoim Klimtem.
„Mój długoletni asystent stworzył dla mnie książkę o sztuce, którą pokochałem i sprzedałem. Jednym z nich był obraz Gustava Klimta przedstawiający pannę Rię Munk na łożu śmierci, który kupiłem w 1969 roku za 17 000 dolarów, co wówczas wydawało się dużą sumą” – powiedziała.
„Sprzedałem go w 1998 roku, ponieważ zainteresowałem się Frankiem Lloydem Wrightem i ruchem Arts & Crafts. Och, jak żałuję, że ją sprzedałem. Jak głosi tytuł książki: „Nigdy nie powinieneś sprzedawać dzieł sztuki, które kochasz” – dodał twórca hitu People.
Klimt był jedną z dominujących postaci świata sztuki u schyłku imperium Habsburgów i do dziś jest ceniony za swoją rolę w przewodzeniu secesji wiedeńskiej, lokalnej odnodze przełomowego ruchu secesyjnego.
Maria „Ria” Munk była wiedeńską dziewczyną z wpływowej rodziny żydowskiej – jej pradziadkiem był Joseph Pulitzer, od którego pochodzi nazwa nagrody.
Mając dwadzieścia kilka lat zakochała się w znacznie starszym niemieckim autorze horrorów Hannsie Heinzu Ewersie i pomimo jego powszechnej reputacji kobieciarza, zaręczyła się z nim.
Streisand nabyła tę grafikę w roku, w którym zdobyła swojego pierwszego Oscara za swój debiut filmowy z 1968 r. Funny Girl; jest na zdjęciu ze swoim trofeum na rozdaniu Oscarów w 1969 roku
83-latka była kiedyś właścicielką obrazu Klimta „Ria Munk na łożu śmierci” z 1912 r., przedstawiającego kobietę, która popełniła samobójstwo po tym, jak została porzucona przez narzeczonego-playboya
Według biografów Klimta, Jane Rogoyskiej i Patricka Bade, Ewers zerwał zaręczyny, nazywając Munka „beznadziejną romantyczką i oderwaną od rzeczywistości” – i pozostawił ją tak zdruzgotaną, że się zastrzeliła.
Jej załamana matka Aranka zamówiła u Klimta trzy obrazy przedstawiające swoją zmarłą córkę, jeden przedstawiający ją po śmierci, który posiadał Streisand, oraz dwa obrazy za życia.
Tymczasem Portret Elisabeth Lederer został zamówiony u zarania I wojny światowej przez rodziców bohaterki, wiedeńskiego żydowskiego przemysłowca Augusta Lederera i jego żonę Serenę – siostrę Aranki Munk – którzy byli głównymi patronami Klimta.
Kiedy III Rzesza wchłonęła Austrię w Anschlussie, kolekcja Ledererów została zrabowana przez gestapo i przechowywana na zamku Immendorf w Dolnej Austrii.
W ostatnim dniu Europejskiego Teatru II Wojny Światowej wycofujący się Niemcy spalili zamek wraz ze znajdującymi się w nim dziełami sztuki, aby zapobiec ich zajęciu przez Armię Czerwoną.
Jednak Portret Elisabeth Lederer przetrwał wojnę i został wywieziony do wiedeńskiego domu aukcyjnego, a nie przechowywany w zamku Immendorf, ponieważ naziści uważali portrety Żydów za niegodne zachowania dla siebie.
Inny obraz Klimta – Portret Elisabeth Lederer – został sprzedany we wtorek przez Sotheby’s za 236 milionów dolarów; na zdjęciu z podglądu prasy w Sotheby’s 7 listopada
Prawdziwa Elżbieta utknęła w czasie wojny w Wiedniu, ale udało jej się uniknąć morderstwa podczas Holokaustu, ponieważ miała byłego szwagra wysoko w hierarchii nazistowskiej, który pomógł jej udawać córkę zmarłego Klimta, nie-Żyda.
Jednak w październiku 1944 roku, w wieku 50 lat, na sześć miesięcy przed wyzwoleniem Wiednia przez nacierających Sowietów, zmarła na chorobę.
W okresie powojennym Portret Elisabeth Lederer autorstwa Klimta został zwrócony jej bratu, a następnie trafił w ręce jednego z synów Estée Lauder na 40 lat, aż do jego śmierci w czerwcu tego roku, co spowodowało, że obraz został sprzedany w tym tygodniu na aukcji przez Sotheby’s.
















