Reporter technologii

Po ukończeniu college’u Kelsey Krakora pracowała w pełnym wymiarze godzin w steakhouse, barman i serwując posiłki.
Zajmowała się sprzedażą ubrań online, ale tylko w niepełnym wymiarze godzin.
Ale w 2021 r. Wszystko się zmieniło dla pani Krakora z siedzibą w Cleveland.
Zamierzyła się na sprzedaż ubrań w tym, co nie, a następnie eleganckie – internetowe rynki, w których ludzie mogą również korzystać z wideo na żywo do sprzedaży przedmiotów.
„Mój pierwszy program na żywo z Poshmark miał 27 listopada 2022 r. Sprzedałem zero rzeczy w moim pierwszym programie … ale to nie trwało długo!”
Teraz sprzedaje około 100 pozycji na pokaz, o wartości sprzedaży o wartości około 1000 USD (773 £).
Jej koncerty trwają średnio trzy godziny, a ona od dwóch do trzech tygodniowo.
„Te wydarzenia są integracyjne, przyjazne, możesz robić zakupy w swoich PJS i nie trzeba udać się do centrum handlowego” – mówi Krakora.
Od pewnego czasu zakupy na żywo są popularne w regionie Azji i Pacyfiku, w którym sieci społecznościowe, takie jak chińskie, regularnie organizują strumienie zakupów na żywo, ale teraz marki europejskie i amerykańskie eksperymentują z tym nowym sposobem sprzedaży swoich produktów.
Zakupy na żywo są bliskie w stosunku do kanałów zakupowych, takich jak QVC, w których widzowie są zachęcani do dzwonienia i kupowania produktów wykazanych przez prezenterów.
Ale zakupy na żywo działają jako szybszy skrót od kupującego do produktu, szczególnie w erze zakupów jednego kliknięcia, popularnego przez sprzedawców internetowych, takich jak Amazon.
Ponadto, ponieważ młodsze pokolenia coraz częściej ograniczają akord i nie mogą uzyskać dostępu do telewizji kablowej, kanały zakupowe nie mają takiego samego znaczenia jak kiedyś.
Szacuje się, że rynek zakupów na żywo osiągnął 32 mld USD, przy czym najbardziej aktywne sektory to moda, kosmetyki i kolekcje.
Ankieta z 2024 r. Z Digital Commerce Platform VTEX wykazała, że 45% amerykańskich konsumentów przeglądało lub kupiło od wydarzeń na żywo w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Guillaume Faure, dyrektor generalny LivemeUp, który zapewnia oprogramowanie wideo na żywo, pamięta, gdy wzrosło zainteresowanie zakupami na żywo.
„Kiedy Instagram wprowadził rolki, a kiedy YouTube uruchomił szorty, zobaczyliśmy zakupy na żywo”.
Zauważył popularność samouczków i filmów filmowych podczas wydarzeń na żywo, na przykład sposób, w jaki gospodarze mogą nauczyć kupujących, jak stosować określony makijaż lub zorganizować różnorodne kwiaty, aby zapewnić najbardziej sugestywny bukiet.

Jednak niektórzy analitycy uważają, że zakupy na żywo prawdopodobnie będą miały ograniczony apel.
„Wiele firm próbowało zakupów na żywo, ale po prostu nie skaluje się” – mówi Sucharita Kodali, analityk detaliczny w Forrester Research.
„Może to działa w Chinach, gdzie nie mają takiego samego rodzaju gęstości sklepu, jaką mamy w USA, gdzie lepiej jest, aby konsumenci mogli iść i spróbować czegoś, niż oglądać gospodarza na kawałku odzieży” – dodaje.
Jonathan Reynolds, dyrektor akademicki Oxford Institute of Retail Management, University of Oxford, podkreśla również, że rynek chiński jest inny.
„W Chinach tak zwani kluczowi liderzy opinii (Kols), tacy jak Li Jiaqi, tak zwany„ Król szminki, są dobrze ugruntowani ”-mówi.
„Li starannie zbudował swoją osobistą markę, aby zademonstrować swoją wiedzę i budowę zaufania konsumentów. Kols pracują również w znacznie bardziej wyrafinowanych ekosystemach platform” – wyjaśnia Reynolds.
Nawet pani Krakora przyznaje, że nie wszystkie produkty działają w strumieniu zakupów na żywo.
Na przykład woli kupować jeansy osobiście. „Jestem wysoki i mam konkretne cięcia dżinsów, które nudzę”, mówi-„i są wypróbowane style i marki, które lubię”.
Bruce Winder, analityk detaliczny w Toronto, mówi również, że dla niektórych kupujących wygoda zakupów na żywo może być zbyt atrakcyjna.
„Konsumenci mogą być uzależnieni od programu lub kanału … a niektórzy konsumenci mogą nie być w stanie przestać oglądać i wydawać, gdy zostają złapani w tej chwili” – dodaje.

Pomimo tych potencjalnych pułapek główne marki i platformy wskoczyły na modę zakupów na żywo.
Nordstrom, Kit Kat, Samsung i L’Oreal sprzedawali produkty podczas tych strumieni, ponieważ gospodarze prezentują nowe lub zniżkite produkty, a dołączając do elegancji jako hosta tych wydarzeń to Amazon, eBay, Tiktok, YouTube i Instagram.
„Zakupy na żywo pozwala kupującym rozmawiać z kimś, kto zna sprzedawane produkty, co powoduje wiele podniecenia” – mówi Manish Chandra, dyrektor generalny i założyciel Poshmark.
„Tworzy również społeczność, w której inni kupujący są w tym samym programie, i jest to naprawdę inne doświadczenie niż tradycyjna wycieczka na zakupy”.
Dla niektórych marek zakupy na żywo zmieniają grę.
Wysokiej klasy marka zapachowa House of Amouage nawiązała współpracę z Nordstromem pod koniec 2024 roku, aby wprowadzić swoje wydarzenia na żywo do USA.
Amouage z siedzibą w Omanie kontynuował sukces w Chinach. W 140 transmisjach na żywo, które prowadzili z chińskimi wpływowymi na platformach społecznościowych Douyin i Taobao w 2023 r., Sprzedali ponad 3000 sztuk.
Dyrektor kreatywny firmy Renaud Salmon mówi, że pomaga firmie dowiedzieć się, czego chcą jej klienci.
„W przeszłości korzystalibyśmy z ankiet satysfakcji klientów”, mówi Salmon, „ale dzięki zakupom na żywo od razu otrzymujemy opinię i przywracam je do mojego zespołu, aby pomóc w udoskonaleniu naszych produktów”.