Początek zakończenia rozdziału kościoła i państwa rozpoczął się od recyklingu opon – w szczególności, opony z recyklingu używane do wyściółki na placu zabaw w przedszkolu Kościoła Missouri. Koniec może nadejść tego lata, w formie orzeczenia Sądu Najwyższego, wymagającego Oklahomy sfinansowania pierwszej w kraju religijnej szkoły, instytucji katolickiej, która jest „wierna nauczom Jezusa Chrystusa”.
Konstytucja stanowi, że rząd „nie uczyni prawa szanującego ustanowienie religii ani zabrania jej swobodnego ćwiczenia”. Sąd stwierdził, że dwie klauzule religijne mają ułatwić praktykę religijną „bez sponsorowania” (klauzula establishmentu) i „bez ingerencji” (komponent wolnego wysiłku). Są jednak okazje, szczególnie jeśli chodzi o kwestie finansowania rządu, gdy te klauzule są wobec siebie napięte. W miarę wzrostu Trybunału coraz bardziej konserwatywny W ostatnich latach konsekwentnie rozwiązywał ten konflikt na korzyść swobodnych ćwiczeń, rozszerzając sferę tego, co wymaga wolności religijnej i zwężającą, aż do prawie zawartości, zakresu tego, co zabrania klauzula establishmentu.
Co sprowadza nas z powrotem do opon. W 2017 roku sędziowie uważane za roszczenie autorstwa Trójcy luterański Kościół Kolumbii. Jego przedszkole i centrum przedszkola zostało wykluczone z programu powracania placu zabaw w Missouri; Kościół twierdził, że naruszyło to jego wolność religijną. Sąd orzekł 7–2 dla kościoła. „Wykluczenie Trinity Lutheran z korzyści publicznej, dla której jest ona w inny sposób kwalifikowana, wyłącznie dlatego, że jest kościołem, jest odrażające dla naszej konstytucji”, powiedział sąd w decyzji naczelnego sędziego Johna Robertsa. Sędzia Elena Kagan dołączyła do większości, a sędzia Stephen Breyer zgodził się osobno, podkreślając, że program był podobny do zapewnienia kościołów policji i ochrony przeciwpożarowej.
Justices Sonia Sotomayor i Ruth Bader Ginsburg nie zgadzali się, a z perspektywy czasu ich ostrzeżenie wygląda prorocze – to nie tylko powierzchnie placu zabaw, które mogą być śliskie. „Aby usłyszeć, że sąd to poinformuje, jest to prosty przypadek recyklingu opon, aby ponownie wynosić plac zabaw. Stawki są wyższe”, napisał Sotomayor. „Ta sprawa jest o niczym innym jak relacją między instytucjami religijnymi a rządem cywilnym – to znaczy między kościołem a państwem. Trybunał dzisiaj głęboko zmienia ten związek, utrzymując, po raz pierwszy, że Konstytucja wymaga od rządu zapewnienia funduszy publicznych bezpośrednio do kościoła. Jego decyzja nie lekceważy naszych precedensów, jak i naszej historii, a rozumowanie tego kraju do oddzielenia kościoła i państwa.
Przypis w orzeczeniu Missouri zauważył, że „nie dotyczyła religijnych zastosowań finansowania”. To rozróżnienie nie trwało długo. Jak przewidział Sotomayor, wyściółka na placu zabaw była dopiero początkiem. Trzy lata później, w 2020 r., Trybunał orzekł, że program podatkowy Montana dla czesnego w szkole prywatnej musiał obejmować szkoły religijne. Tym razem wszyscy czterej liberalni sędziowie nie zgadzali się. W sprawie w 2022 r. Z Maine większość konserwatywnej, wzmocniła sześć wraz z przybyciem sprawiedliwości Amy Coney Barrettposzedł jeszcze dalej. W niektórych częściach stanu tak wiejskie, że nie ma publicznych szkół średnich, Maine płaci uczniom uczęszczającym do innych szkół publicznych lub prywatnych, ale nie sekciarskich. Sąd stwierdził, że ograniczenie naruszyło prawa rodziców, którzy chcieli, aby ich dzieci otrzymały edukację religijną. „Co za różnica pięć lat” – ubolewał Sotomayor w sprzeciwie. „Dzisiaj Trybunał prowadzi nas do miejsca, w którym oddzielenie kościoła od państwa staje się naruszeniem konstytucyjnym”.
Teraz pojawia się Oklahoma, w którym Kościół katolicki stworzył św. Isidore w Seville Catholic Virtual School dąży do uznania państwa, aby stać się wyraźnie religijną szkołą czarterową. Obecne szkoły czarterowe obejmują szkołę skierowaną do nauki i technologii, program zanurzenia w języku Cherokee prowadzony przez plemię oraz „Akademię klasyczną” sponsorowaną przez konserwatystę Hillsdale College. St. Isidore, nazwany od hiszpańskiego teologa szóstego wieku, byłby czymś zupełnie innym od każdej publicznie czarterowanej, finansowanej przez publicznej szkoły, która była wcześniej. Zgodnie z proponowanym przewodnikiem programowym nauczanie się nauczono, że „mogą komunikować się z Bogiem poprzez modlitwę”, a pierwsi równiarki poinstruowani na temat mszy i „rzeczywistości grzechu”. „Nauki Jezusa Chrystusa ustalone przez Katechizm Kościoła katolickiego”„ Przekształciłby dzień szkolny ”, zapleniony przez świecki program nauczania. Wprowadzająca nauka w szkole średniej„ ujawniłaby uporządkowane stworzenie wszechświata przez Boga ”, podczas gdy fizjologia przyjmowałaby„ podejście oparte na wierze do wartości ludzkiego życia od początku komórki ”. Szkoła byłaby otwarta dla wszystkich wnioskodawców, czy to katolików, czy nie, ale uczniowie byliby zobowiązani do uczestnictwa.
Oklahoma w całym kraju zarząd szkoły czarterowej przyznał zatwierdzenie St. Isidore, ale republikański prokurator generalny – Gentner Drummond, który obecnie kandyduje na gubernatora – skierowany do zablokowania tej akcji. Sąd Najwyższy Oklahoma zgodził się, że zezwolenie na St. Isidore działało jako publiczna katolicka szkoła czarterowa, naruszaby zarówno klauzulę establishmentu, jak i zakaz wydawania funduszy rządowych na wsparcie instytucji religijnych. W szczególności sąd, który ma pięć sędziów wymienionych przez republikańskich gubernatorów i trzy wymienione przez Demokratę, podzielił 6–2 w tej sprawie.
W Sądu Najwyższym Stanów Zjednoczonych sprawy mogą być popularne, sądząc po ustnych argumentach odbywających się przed sędziami w środę. Prawnicy St. Isidore i Rada Szkoły Karty argumentowali, że odmowa otwarcia programu szkoły czarterowej dla szkół religijnych narusza klauzulę swobodnego wysiłku. Opisali St. Isidore jako prywatną instytucję po prostu poszukującą dostępu do programu dostępnego dla wszystkich oprócz osób z powiązaniami religijnymi – podobnie jak przedszkola Missouri w sprawie placu zabaw. Żadne rodziny nie są zmuszone do poddania się jej programowi nauczania; Mają wybór wśród różnych szkół. Z drugiej strony Gregory Garre, który pełnił funkcję adwokata George’a W. Busha i reprezentuje Drummond, twierdził, że szkoły czarterowe są szkołami publicznymi, a nauczanie religii jako prawdy w szkołach publicznych od dawna jest niedopuszczalne zgodnie z klauzulą ustanowienia. Garre zauważył, że nawet gdy St. Isidore narzekał na wyróżnienie się na niekorzystne leczenie ze względu na swój status religijny, szkoła twierdziła, że zasługuje na zwolnienie ze zwykłych zasad, które wymagają od szkół czarterowych, aby nie dyskryminować w zatrudnieniu. Zamiast tego szkoła powiedziała, że „jest zgodna ze wszystkimi obowiązującymi prawem stanowym i federalnym i ustawami w zakresie, w jakim pozwalają nauczania Kościoła katolickiego”.
Co istotne, St. Isidore ma sprawiedliwość, która prawdopodobnie byłaby skłonna w swoim kierunku. Barrett wycofała się ze sprawy bez wyjaśnienia; Było to prawdopodobnie z powodu jej związku z Nicole Stelle Garnett, byłą koleżanką Notre Dame i jej bliskiego przyjaciela, który był wiodącym zwolennikiem religijnych szkół karty i doradził St. Isidore. Nieobecność Barretta oznacza, że trzej liberalni sędziowie, którzy prawdopodobnie głosowaliby przeciwko szkoły, mogliby zwyciężyć w sojuszu z jednym z konserwatystów, ponieważ remis 4–4 pozostawiłby w rzeczywistości Sąd Najwyższy w Oklahomie. Mimo to środowa sesja nie była zachęcająca dla tych, którzy mieli nadzieję, że wyraźnie religijna szkoła czarterowa będzie o krok za daleko, nawet dla tego konserwatywnego sądu.