Technologia pokładowa informuje kierowców niektórych samochodów elektrycznych i hybrydowych, że mogą jechać z prędkością 80 mil na godzinę w strefach, w których obowiązuje ograniczenie do 30 mil na godzinę – także w poprzednich szkołach.
Samochody wyposażone w system „rozpoznawania znaków drogowych” (TSR) korzystają z kamer do odczytywania znaków i przekazywania kierowcom dźwiękowych i wizualnych wskazówek dotyczących ograniczeń.
Jednak na forach internetowych pełno jest właścicieli skarżących się, że ta funkcja – będąca standardem w Mazdzie CX-60 za 55 000 funtów i Volvo XC40 za 37 000 funtów – błędnie odczytuje znaki i uruchamia alarmy ostrzegające ich, że znajdują się w strefach prędkości 80, 90 mil na godzinę, a nawet 100 mil na godzinę, które nie istnieją na brytyjskich drogach.
Jeden z kierowców zgłosił, że poradzono mu, aby na parkingu Sainsbury’s mógł jechać 80 mil na godzinę, inny stwierdził, że problem powoduje „zamęt” w szkołach, a trzeci skomentował: „Jak dotąd wskazano, że 10 to 70, 19 to 90, a 30 to 80. To naprawdę niebezpieczne”.
Chociaż nieprawidłowe alerty można zignorować, niektóre pakiety wspomagania kierowcy łączą TSR z adaptacyjnym tempomatem, który może spowodować automatyczne przyspieszenie lub hamowanie pojazdu w celu dostosowania się do błędnie odczytanego ograniczenia prędkości.
Może to powodować niebezpieczne sytuacje, szczególnie w przypadku samochodów o wysokich osiągach, takich jak Porsche Macan Turbo za 96 000 funtów, które przyspieszają od 0 do 60 mil na godzinę w 3,3 sekundy.
Samochody takie jak Mazda CX-60 (na zdjęciu) rzekomo błędnie odczytują znaki i uruchamiają alarmy ostrzegające, że znajdują się w strefach 80, 90, a nawet 100 mil na godzinę, które nie istnieją na brytyjskich drogach
Volvo XC40 (na zdjęciu) to kolejny samochód, który na forach internetowych twierdzi, że błędnie odczytuje znaki drogowe
Właścicielka Macana, Helen, napisała w Internecie: „Rozpoznawanie znaków prędkości nigdy nie działało skutecznie (ani bezpiecznie)… więc musiałam wyłączyć tę funkcję. Ostatnim razem, gdy próbowałem tego, samochód gwałtownie zmienił prędkość z 70 mil na godzinę na 5 mil na godzinę, gdy błędnie odczytał znak 50 mil na godzinę.
Właściciel Mazdy CX-60 Richard Wright (45 l.) z Tunbridge Wells w hrabstwie Kent powiedział Daily Mail: „Ciągle pojawiają się ostrzeżenia, że należy jechać 80 mil na godzinę w strefie 30 mil na godzinę lub zwolnić do 5 mil na godzinę w strefie 50 mil na godzinę. To prawdziwy problem.
Mazda UK zapewniła, że bada problem, ale dodała, że za monitorowanie znaków drogowych odpowiada kierowca.
Porsche twierdzi, że brudne lub niejasne znaki drogowe mogą mylić jego system, ale właściciele Macana wkrótce otrzymają bezpłatną aktualizację oprogramowania.
Volvo nie skomentowało tej sprawy.


















