Budżetowa producent samochodów Dacia zaprezentowała dziś radykalne „samochód ludowy” z XXI wieku, który może być w salonach w cenie poniżej 12 000 funtów w ciągu dwóch lat.
Nazywany „Hipster”, ultra-kompaktowy supermini w kształcie kostki o długości zaledwie trzech metrów jest nadal wystarczająco duży, aby nosić czterech pełnowymiarowych pasażerów-a nawet może przenosić pralkę w elastycznym bagażniku.
Zasilany silnikiem elektrycznym i o zasięgu, który ma wynosić około 100 mil, ma na celu zrewolucjonizowanie elektrycznego rynku samochodowego za pomocą niedrogiej EV w taki sam sposób, jak poprzednie „samochody ludzi”, takie jak Volkswagen Beetle i Citroen 2CV w XX wieku.
Daciaramię rumu „Wagione za pieniądze” grupy Renault, powiedział, że Hipster byłby zwinnym, praktycznym i ekonomicznym samochodem oraz „towarzyszem życia codziennego”.
W tym byłoby również najtańsze EV na rynku.
W przeciwieństwie do obecnego elektrycznego AMI Citroena kosztującego od 7696 £ na drodze – która technicznie jest quadrykalem – hipster będzie pełnym samochodem i zaprojektowany dla dróg miejskich, podmiejskich i wiejskich.

Rumuńska marka samochodów budżetowych Dacia zaprezentowała radykalny „samochód ludowy” XXI wieku, który może być w salonach w cenie poniżej 12 000 funtów w ciągu dwóch lat
Pudełkowy, w kształcie kostki i solidny hipster jest inspirowany małymi lekkimi samochodami K (lub samochodów Kei) w Japonii i jest zaprojektowany tak, aby wyglądał jak „sejf na kółkach”.
Został odsłonięty w dawnym hangarze sterowczym na obrzeżach Paryża w pobliżu Wersalu jako samochód „koncepcyjny”, ale Dacia ma silną tradycję szybkiego przekształcania prototypowych pojazdów w modele produkcyjne dla salonów i podjazdów.
Ważąc mniej niż 800 kg, będzie zasilany małą akumulatorami i silnikiem elektrycznym. Dokładna specyfikacja zostanie określona na podstawie nowych zasad UE.
Ma wysoką pozycję jazdy i nad kierowcą i pasażerem znajduje się szklany dach, aby poprawić widoczność i umożliwić światła świetlne. W dobrze pasażera jest przestrzeń do transportu pakietów.
Jest skierowany jako samochód miejski dla młodych ludzi, do dojazdu do pracy i emerytowanych ludzi. Pomieści siedzenia dziecięce.
Kierownictwo Dacia stwierdziło, że będzie miał wystarczającą zasięg, aby pokryć tydzień roboczy z dwoma opłatami.
Katrin ADT, dyrektor generalny Dacii, zasugerował szeroko, że model produkcyjny rzeczywiście nastąpi, zauważając: „W grupie Renault mamy wszystkie niezbędne zasoby, aby tak się stało.
„Bądź na bieżąco. Przyszłość Dacii jest pełna niespodzianek.

Ważąca mniej niż 800 kg, EV będzie zasilana małą akumulatorami i silnikiem elektrycznym. Dokładna specyfikacja zostanie określona na podstawie nowych zasad UE, mówi Ray Massey (na zdjęciu)

Nowy pudełek mierzy 3 metry długości, 1,53 m wysokości i szerokości 155 m. Ma wysoką pozycję jazdy i szklany dach
Inżynierowie zastosowali formę „technologii TARDIS” w stylu DR Who, aby samochód wyglądał na większy w środku niż na zewnątrz, zauważając: „Wnętrze hipster Dacia zostało zoptymalizowane, aby oferować wyjątkową przestrzeń, biorąc pod uwagę jego zwarte wymiary zewnętrzne”.
Nowy pudełek mierzy 1,53 m wysokości i 155 m szerokości i jest wyposażony w cztery „odpowiednie” siedzenia i bagażnik, który poprzez składane tylne siedzenia można regulować z 70 litrów do 500 litrów – siedmiokrotny wzrost – choć zmniejszy to siedzenia pasażerskie tylko dwa z przodu.
Klapa tylna obejmuje całą szerokość pojazdu i otwiera się w dwóch częściach, aby zapewnić praktyczny dostęp do rozruchu.
Dacia Chiefs powiedziała, że jako demonstracja swojej praktyczności, hipster został specjalnie zaprojektowany do noszenia pralki w pudełku, umożliwiając właścicielom transport nowego ze sklepu do ich domu, istniejącego między domami lub starego na wysypisko recyklingu.
Produkcja samochodu uważa, że elektryczny zasięg ładowania wynoszący 100 mil byłby wystarczy dla „prawdziwych potrzeb klientów”, ponieważ sondaże we Francji wykazały, że 94 procent kierowców podróżuje mniej niż 24 mile dziennie.
Będzie mniejszy, tańszy i o 20 procent lżejszy niż pięciomiejsca wiosna Dacii z zasięgiem 140 mil i wyceniona od 14 995 £, która miała tytuł najtańszego samochodu elektrycznego w Wielkiej Brytanii.
Ponieważ ceny hipsterów zacznie się od mniej niż 12 000 funtów, Dacia powiedziała, że „jest skierowana do szerokiej publiczności, która obecnie nie może znaleźć niczego, co pasuje do ich budżetu”.
Zauważył: „Średnia cena nowych pojazdów w Europie wzrosła o 77 procent w latach 2010–2024, znacznie przewyższając siłę nabywczą gospodarstwa domowego”.
Hipster super-kompaktowy ma nastąpić po nowym segmencie A renault Twingo hatchback, który Dacia ma w przyszłym roku sprzedać.

Jeśli chodzi o jego pudełkowe, podobne do kostki design, Dacia powiedziała: „W historii przemysłu motoryzacyjnego wszystkie odnoszące sukcesy i popularne samochody zostały wyróżnione przez Innovative Design

Ponieważ ceny hipsterów zacznie się od mniej niż 12 000 funtów, Dacia powiedziała, że „ukierunkowała na szeroką publiczność, która obecnie nie może znaleźć niczego, co pasuje do ich budżetu”
Termin „hipster” ma swoje korzenie we współczesnej subkulturze często dobrze obcowanych i uprzywilejowanych współczesnych hipisów, którzy opowiadają się za formą konsumpcjonizmu związanego z „autentycznością”-taką jak piwa rzemieślnicze, żywność ekologiczna oraz produkty pozyskiwane etycznie i „wyselekcjonowane”-chociaż termin ten sięga lat 40. XX wieku.
Dacia powiedziała, że przy nowym hipsterze wymagało wyzwania „na nowo odkrycie samochodu ludowego”.
To było „przemyślenie” tego, czego klienci chcą od samochodu elektrycznego, zauważając: „Od początku XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluował, szczególnie pod wpływem regulacji i elektryfikacji, w stosunku do samochodów, które są coraz większe, coraz bardziej wyrafinowane, a zatem coraz droższe”.
Nowy hipster „pęka z konwencjami motoryzacyjnymi i ucieleśnia wizję Dacii polegającą na udostępnianiu mobilności elektrycznej dla wszystkich” z „czterema prawdziwymi siedzeniami i użytecznym rozruchem w pojeździe o długości tylko trzech metrów”.
Oferuje „100 % mobilność elektryczną dostosowaną do codziennych potrzeb, jednocześnie o połowę śladu węglowego w całym cyklu życia pojazdu w porównaniu z najlepszymi obecnie dostępnymi pojazdami elektrycznymi”.
Firma powiedziała: „Koncepcja Dacia Hipster jest tak samo w domu w mieście, jak na krajowych drogach lub drogach podmiejskich. Jest przeznaczony do życia codziennego, oferując wystarczającą zasięg na codzienne podróże z potrzebą ładowania zaledwie dwa razy w tygodniu.

Hipster jest skierowany jako samochód miejski dla młodych ludzi, do dojazdu do pracy i emerytowanych ludzi. Pomieści siedzenia dziecięce
Jeśli chodzi o jego pudełkowe, podobne do kostki design, Dacia powiedziała: „W historii przemysłu motoryzacyjnego wszystkie odnoszące sukcesy i popularne samochody wyróżniały innowacyjny projekt.
„Koncepcja Dacia Hipster wyróżnia się, że jest bardzo prosta i solidna. To blok siedzący mocno na czterech kołach na czterech zakątkach, bez zwisu z przodu lub z tyłu.
Horyzontalny przód i zawiera eleganckie reflektory, które nadają Hipsterowi „poważny, ale przyjazny wygląd”.
Ogólna tylna klapa z tyłu otwiera się w dwóch częściach, aby zapewnić praktyczny dostęp do bagażnika, podczas gdy innowacyjne tylne światła za oknem tylnej klapy nie wymagają własnego szklanego panelu.
Hipster jest również zaprojektowany z jednym kolorem nadwozia i tylko trzema pomalowanymi częściami – przedniego samochodu i wejścia do drzwi bocznych.
Ochrona boczna zapewnia materiał stworzony przez inżynierów Dacia i pochodzący z recyklingu z tworzywa sztucznego o nazwie „Starchle”, aby nadać solidny wygląd na zewnątrz.
Zewnętrzna klamka drzwi została zastąpiona praktycznym, lżejszym i tańszym paskiem – choć wraz z przesuwnymi oknami jest mało prawdopodobne, aby kontynuował model produkcyjny.

Inżynierowie zastosowali formę „Tardis Technology” w stylu DR Who, aby samochód wyglądał na większy w środku niż na zewnątrz, zauważając: „Wnętrze hipster Dacia zostało zoptymalizowane, aby zaoferować wyjątkową przestrzeń, biorąc pod uwagę jego zwarte wymiary zewnętrzne”

Możesz zmieścić pralkę w elastycznym rozruchu. Tylna klapa obejmuje całą szerokość pojazdu i otwiera się w dwóch częściach, aby zapewnić praktyczny dostęp do rozruchu
Dacia powiedziała: „Wnętrze zostało zoptymalizowane, aby zaoferować wyjątkową przestrzeń, biorąc pod uwagę jej kompaktowe wymiary zewnętrzne”.
Zauważył: „Wnętrze ściśle podąża za bardzo sześciennymi kształtami nadwozia, szczególnie z bardzo pionowymi oknami i przednią szybą, aby jak najlepiej wykorzystać dostępną przestrzeń.
„Szklona przednia odcinek dachu zapewnia światło, przyczyniając się do poczucia przestrzeni. Aby zmniejszyć koszty i wagę, boczne okna ślizgają się.
Dacia powiedziała: „Czterech dorosłych może wygodnie siedzieć w środku. Pozycja miejsc do siedzenia dla kierowcy i przednich pasażerów jest identyczna jak Dacia Sandero, zapewniając komfort i bezpieczny widok drogi.
„Dostęp do tylnych siedzeń jest ułatwiony przez szeroki otwór drzwi i przednie siedzenie pasażera, które przechyla się do przodu”.

Stacja dokowania smartfonów umożliwia bezproblemową łączność między urządzeniem a pojazdem i staje się „kluczem cyfrowym” odblokowanie i uruchomienie samochodu, a także ekran multimedialny dla nawigacji i dźwięku za pośrednictwem przenośnego głośnika Bluetooth

Dacia mówi, że czterech dorosłych może wygodnie zmieścić się w środku i że pozycja siedząca dla kierowcy i przednich pasażerów jest identyczna z pozycją Dacia Sandero
Projektowanie siedzenia i zagłówek zostało uproszczone z widoczną ramą w połączeniu z tkaniną siatkową w celu połączenia komfortu i przyjazności dla użytkownika z wagą i redukcją kosztów.
Przednie siedzenia są scalone, tworząc proste i przyjazne gniazdo, które opisuje jako „kolejny ukłon w stronę kultowych popularnych samochodów z przeszłości”.
Jedenaście punktów kotwicy na desce rozdzielczej, panelach drzwi i wnętrze bagażnika bierze specjalne akcesoria Dacia, takie jak uchwyty na kubki, podłokietniki i lampki sufitowe.
Stacja dokowania smartfonów umożliwia bezproblemową łączność między urządzeniem a pojazdem.
Telefon staje się również „kluczem cyfrowym” do odblokowania i uruchomienia samochodu, a także ekranem multimedialnym dla nawigacji i dźwięku za pośrednictwem przenośnego głośnika Bluetooth.
Pulpit nawigacyjny zawiera dwie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.
Romain Gauvin, szef Advanced Design w Dacii, powiedział: „Naszą ambicją w odkrywaniu prawdziwego samochodu ludzi było nadanie mu charakterystycznego i niezapomnianego projektu. Samochód, który można naszkicować w trzech pociągnięciach ołówka.
Dacia Advanced Product Manager Stéphanie Chiron powiedziała: „Koncepcja Dacia Hipster ma wszystko, czego możesz chcieć w codziennym pojeździe”.
Odsunięcie zbiega się z rozległymi ulepszeniami istniejącego składu Dacia, w tym modeli Spring, Sandero, Sandero Stepway i Jogger.