BBC News

Uniwersytet Harvard zgodził się przekazać zestaw historycznych zdjęć uważanych za jednego z najwcześniejszych przedstawiających zniewolonych ludzi w Stanach Zjednoczonych.
Umowa kończy długą legalną bitwę między instytucją a Tamarą Lanier, autorką z Connecticut, która twierdzi, że jest potomkiem dwóch osób pokazanych na zdjęciach.
Zdjęcia wykonane w 1850 r. Zostaną przeniesione do Międzynarodowego Muzeum Afroamerykanów w Południowej Karolinie, gdzie ludzie pokazani na zdjęciach zostali zniewoleni.
Harvard powiedział, że zawsze miał nadzieję, że zdjęcia zostaną przekazane innym muzeum. Pani Lanier powiedziała, że jest „zachwycona” z wynikiem.
Obrazy są dagerotypami, bardzo wczesną formą współczesnych fotografii i zostały zrobione 15 lat przed 13. poprawką do konstytucji USA zniesienia niewolnictwa.
Zdjęcia zostały na nowo odkryte podczas przechowywania w Harvard’s Peabody Museum of Archaeology and Ethnology w 1976 roku.
15 zdjęć przedstawia ludzi zidentyfikowanych przez Muzeum Peabody jako Alfred, Delia, Drana, Fassena, Jack, Jem i Rent. Według pani Lanier ugoda oznaczałaby przeniesienie wszystkich zdjęć nie tylko tych na temat Rentdy i Delii.
Zdjęcia zostały zamówione przez profesora Harvarda i zoologa Louisa Agassizmu w ramach zdyskredytowanych badań w celu udowodnienia wyższości białych ludzi. Opowiadał się za poligenizmem, teraz obalonym przekonaniem, że rasy ludzkie ewoluowały osobno.
Sprawa stanowiła część publicznej debaty na temat tego, jak uniwersytety Ameryki powinny reagować na ich historyczne powiązania z niewolnictwem. W 2016 r. Harvard Law School zgodził się zmienić tarczę opartą na herbie niewolnika z XVIII wieku.
Harvard nie skomentował szczegółów ugody, ale rzecznik uniwersytetu powiedział, że „od dawna chętnie umieszcza dagerotypy z innym muzeum lub inną instytucją publiczną, aby umieścić je w odpowiednim kontekście i zwiększyć dostęp do nich dla wszystkich Amerykanów”.
Rzecznik dodał, że „roszczenie pani Lanier do własności dagerotypów stworzyło złożoną sytuację, zwłaszcza że Harvard nie był w stanie potwierdzić, że pani Lanier jest związana z osobami w dagerotypach”.

Pani Lanier pozwał Harvard w 2019 rokuargumentując, że obrazy zostały zrobione bez zgody i oskarżając uniwersytet o zyski z nich za pomocą dużych opłat licencyjnych.
W 2022 r. Najwyższy sąd sądowy w Massachusetts utrzymał wcześniejsze orzeczenie, które odrzuciło roszczenie pani Lanier do własności. Pozwolono jej jednak domagać się odszkodowania za stres emocjonalny. Uznał, że Harvard miał „współudział” w „przerażających działaniach” otaczających tworzenie obrazów.
„Obecne obowiązki Harvarda nie mogą być rozwiedzione od jego przeszłości” – dodał.
Pani Lanier powiedziała BBC, że była „zachwycona” o osadzie. „Zawsze wiedziałam przede wszystkim, że nigdy nie dbałem o dagerreotypy na poziomie, którego potrzebowaliby” – powiedziała.
„Jest tak wiele więzi, które wiążą Renta i Delia, a inni zniewolone ludzi do tej konkretnej części Karoliny Południowej, że ich repatriacja będzie jak ceremonia powrotu do domu”.
Muzeum Karoliny Południowej pomogło pani Lanier w jej roszczeniach genealogii, ale nie było zaangażowane w legalną bitwę. Jego prezydent powiedział, że zamierzają trzymać i wyświetlać obrazy „w kontekście prawdy i empatii”.
„To nie są delikatne obrazy, a historia, jaką stały się, jest jeszcze trudniejsze do usłyszenia” – powiedziała Tonya Matthews BBC.
„Tak więc być w przestrzeni, która już stworzyła miejsce na rozmowy na temat nieludzkości niewolnictwa i zniewolenia oraz o tym, jak daleko te implikacje echem echem nawet do dzisiaj jest tym, co robimy i to nasza misja”.