Zarzuty za nieuczciwe praktyki konkurencji i naruszenie unijnych przepisów o ochronie danych
Zdjęcie z pliku Reuters
„>
Zdjęcie z pliku Reuters
Hiszpański sąd nakazał właścicielowi Facebooka, Meta META.O, zapłacić 479 milionów euro (552 miliony dolarów) hiszpańskim mediom cyfrowym za praktyki nieuczciwej konkurencji i naruszenie przepisów Unii Europejskiej o ochronie danych. Od tego orzeczenia firma złoży apelację.
Sąd Handlowy w Madrycie stwierdził w czwartek, że odszkodowanie, które ma zostać wypłacone 87 wydawcom prasy cyfrowej i agencjom informacyjnym, jest powiązane z wykorzystaniem danych osobowych przez Meta do celów reklamy behawioralnej na Facebooku i Instagramie.
Stwierdzono, że amerykański gigant technologiczny uzyskał „znaczną przewagę konkurencyjną” na hiszpańskim rynku reklamy internetowej poprzez nielegalne przetwarzanie danych użytkowników.
Meta oświadczyła, że nie zgadza się z orzeczeniem i złoży apelację.
„To bezpodstawne twierdzenie, któremu brakuje dowodów na rzekomą szkodę i umyślnie ignoruje sposób, w jaki działa branża reklamy internetowej” – stwierdził rzecznik Meta w oświadczeniu przesłanym agencji Reuters.
„Meta przestrzega wszystkich obowiązujących przepisów i zapewniła jasny wybór, przejrzyste informacje oraz dała użytkownikom szereg narzędzi do kontrolowania ich doświadczeń z naszymi usługami” – dodał rzecznik.
NAJNOWSZE Z SERII EUROPEJSKICH BADAŃ DOTYCZĄCYCH META
Sąd stwierdził, że Meta naruszyła Ogólne rozporządzenie UE o ochronie danych, a tym samym naruszyła także hiszpańskie prawo antymonopolowe.
Skarga złożona przez hiszpańskie sklepy dotyczyła zmiany podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych przez Meta po wejściu w życie w maju 2018 r. RODO.
Meta przeszła od zgody użytkownika do „konieczności wykonania umowy” uzasadniającej reklamę behawioralną. Organy regulacyjne uznały później tę podstawę za niewystarczającą.
W sierpniu 2023 r. Meta ponownie przyjęła zgodę jako podstawę prawną. Sędzia oszacował, że w ciągu tych pięciu lat Meta zarobiła co najmniej 5,3 miliarda euro zysków z reklam, a całą kwotę potraktowała jako uzyskaną z naruszeniem RODO.
Podobny wniosek jest obecnie rozpatrywany we Francji.
Wyrok, od którego przysługuje odwołanie, jest najnowszą z serii kar, na które nałożono Meta w Europie.
W zeszłym roku Komisja Europejska nałożyła na Meta karę w wysokości prawie 800 mln euro za powiązanie serwisu ogłoszeń drobnych Facebook Marketplace z portalem społecznościowym Facebook oraz narzucanie nieuczciwych warunków handlowych innym dostawcom usług ogłoszeń drobnych w internecie.
Lewicowy rząd Hiszpanii również wziął na cel rzekome naruszenia prywatności Meta, a premier Pedro Sanchez powiedział w środę, że komisja izby niższej przeprowadzi dochodzenie w sprawie Meta w związku z rzekomym używaniem ukrytego mechanizmu do śledzenia aktywności w Internecie użytkowników urządzeń z Androidem. Meta powiedziała, że będzie współpracować w tej sprawie z hiszpańskimi urzędnikami.




















