Prezydent Trump wprowadził taryfy na towary z Chin, które cofnęły się, ogłaszając podobne opłaty za niektóre produkty USA.
Trump zagroził również wprowadzeniem taryf – podatku od importu – od towarów z Kanady i Meksyku, ale zatrzymał je przez 30 dni po tym, jak oba kraje zgodziły się zwiększyć bezpieczeństwo graniczne.
Prezydent USA powiedział, że potrzebne są taryfy, aby pomóc amerykańskiej gospodarce i „ochronić” kraj przed „głównym zagrożeniem nielegalnych kosmitów i śmiertelnych narkotyków”.
Trump powiedział, że taryfy BBC na towary UE mogą się zdarzyć „dość szybko” – ale zasugerował, że umowa może zostać „wypracowana” z Wielką Brytanią.
Co to są taryfy i jak działają?
Taryfy to podatki od towarów importowanych z innych krajów.
Trump wprowadził 10% taryfę na wszystkie towary z Chin. Tak więc produkt o wartości 10 USD miałby dodatkową opłatę w wysokości 1 USD.
Prezydent pierwotnie powiedział, że narzuci 25% taryfy na towary z Kanady i Meksyku.
Pobieranie procentu wartości produktu jest najczęstszym rodzajem taryfy. Inny typ nakłada ustaloną liczbę na import, niezależnie od ich wartości.
Firmy, które importują towary z zagranicy, płacą taryfy rządowi USA.
Dlaczego Trump używa taryf?
Trump wypełnia obietnicę kampanii wprowadzania obowiązków importowych przeciwko niektórym z najbliższych partnerów handlowych w Ameryce.
Taryfy zwiększą produkcję USA, ochroną miejsca pracy, zwiększy dochody podatkowe i zwiększą gospodarkę, przekonuje.
Trump mówi, że używa również taryf, aby „walczyć z plagą fentanylu”, potężnego leku, który każdego roku powoduje dziesiątki tysięcy zgonów przedawkowania w USA.
Jego administracja twierdzi, że chemikalia zwykłe do tego, aby narkotyk pochodzi z Chin, podczas gdy meksykańskie gangi dostarczają go nielegalnie i mają laboratoria fentanylowe w Kanadzie.
Premier Kanady Justin Trudeau powiedział, że mniej niż 1% fentanylu wchodzących do USA pochodzi z jego kraju.
Jednocześnie Trump wywiera presję ekonomiczną na tych partnerów handlowych, stwierdził chęć dołączenia do Ameryki jako 51. stanu, pomysł Trudeau mocno odrzucił.
Razem Chiny, Meksyk i Kanada stanowiły ponad 40% importu do USA w zeszłym roku.
Co się dzieje z Chinami, Kanadą i Meksykiem?
Chiny
10% opłaty za wszystkie towary importowane z Chin do USA weszło w życie 4 lutego.
W odpowiedzi Chiny stwierdziły, że wdroży 15% taryfę na węgiel amerykański i skroplone produkty gazu ziemnego od 10 lutego. Ropa naftowa, maszyny rolnicze i duże samochody silnikowe zobaczą taryfę 10%.
„Wojny handlowe i taryfowe nie mają zwycięzców” – powiedział rzecznik chińskiej ambasady Waszyngtonu.
Kanada
Premier kanadyjski Justin Trudeau powiedział, że proponowane taryfy Trumpa w wysokości 25% na towary kanadyjskie – które również miały rozpocząć się we wtorek – „zostaną zatrzymane na co najmniej 30 dni podczas pracy”.
Odwrotne taryfy Trudeau 25% w wysokości 155 mld dolarów kanadyjskich (107 mld USD; 86 mld funtów) importu USA również zostały zatrzymane.
W zamian za pauzę Trudeau powiedział, że Kanada wdraża „plan graniczny 1,3 mld USD”, aby dodać „nowe helikopter, technologię i personel do granicy”, a także „zwiększone zasoby, aby zatrzymać przepływ fentanylu”.
Znaczna część planu bezpieczeństwa granicznego została już ogłoszona w grudniu.
Trump powiedział, że opóźnienie pozwoli USA zobaczyć „czy można osiągnąć ostateczną umowę gospodarczą z Kanadą”.
Meksyk
Proponowane 25% taryfy przeciwko Meksykowi były również opóźniony miesiącpodobnie jak środki Meksyku przeciwko amerykańskim towarom.
Prezydent Meksyku, Claudia Sheinbaum, zgodziła się wysłać 10 000 członków Gwardii Narodowej na granicę amerykańsko-meksykańską, aby „zapobiec handlu narkotykami, w szczególności fentanylu”.
Prezydent Sheinbaum powiedział, że USA z kolei zgodziły się na zwiększenie środków, aby zapobiec handlu bronią amerykańską o dużej mocy do Meksyku.
Które produkty będą dotknięte?
Podczas poprzedniego urzędowania Trumpa stosował mniej restrykcyjne taryfy na Chiny. Tym razem taryfy mają zastosowanie do wszystkich towarów z Chin.
Jeżeli środki przeciwko towarom z Meksyku i Kanady ostatecznie kontynuują, oczekuje się, że szereg przedmiotów stanie się droższy
Produkcja samochodów może znieść ciężar skutków taryf.
Części pojazdów przecinają granice USA, Meksykańskie i Kanady, zanim pojazd zostanie całkowicie zmontowany.
Średnia cena samochodu w USA może wzrosnąć o 3000 USD z powodu podatków importowych, zasugerował analityk finansowy TD Economics.
Inne towary z Meksyku, na które można wpłynąć na owoce, warzywa, duchy i piwo.
Kanadyjskie towary, takie jak stal, drewno, ziarna i ziemniaki, również prawdopodobnie będą droższe.
Energia kanadyjska byłaby taryfowana na poziomie 10% zamiast 25%.
Czy Wielka Brytania i Europa będą musiały zapłacić taryfy?
W niedzielę Trump powiedział BBC Wielka Brytania działała „poza linią”, ale sugerowała, że rozwiązanie dla Wielkiej Brytanii można „wypracować”.
Ale powiedział, że taryfy można nałożyć na UE „dość wkrótce”, mówiąc: „Nie biorą prawie nic (od USA) i bierzemy od nich wszystko”.
Jonathan Reynolds, sekretarz biznesu w Wielkiej Brytanii, powiedział, że Wielka Brytania powinna zostać wykluczona z taryf, ponieważ USA eksportuje więcej produktów do Wielkiej Brytanii niż import.
Wielka Brytania eksportuje produkty farmaceutyczne, samochody i instrumenty naukowe do USA.
W ubiegłym roku USA miały deficyt handlowy w wysokości 213 mld USD z UE – który Trump opisał jako „okrucieństwo”.
UE powiedziała, że „mocno zareaguje” na wszelkie taryfy.
Spółki amerykańskie Harley Davidson, które produkują motocykle, i gorzelnie whisky, takie jak Jack Daniel, wcześniej stawały w obliczu taryf UE.
Czy taryfy powodują inflację?
Ekonomiści sugerują, że część kosztów taryf jest opłacana przez konsumentów.
Sprzedawcy mogą podnieść cenę towarów importowanych.
Według oficjalnych statystyk w latach 2018–2023 taryfy na importowane pralki wzrosły cena sprzętu do prania o 34%, zanim upadła po wygaśnięciu taryf.
Niektórzy eksperci sugerują, że te nowe taryfy mogą spowodować szerszą wojnę handlową i zaostrzoną inflację.
Capitol Economics powiedział, że roczna stopa inflacji może wzrosnąć z 2,9% do nawet 4% z powodu nowo ogłoszonych taryf.