BBC News

Stany Zjednoczone i UE uderzyły, co jest największą umową handlową w historii, po rozmowach w Szkocji.
W rzeczywistości przypomina ramy umowy, a nie pełną umowę handlową, ze szczegółami nadal niejasnymi.
Ale główne dane ogłoszone przez prezydenta Donalda Trumpa i szefa UE Ursula von der Leyen oferują wskazówki, które sektory i grupy mogą być najtrudniejsze lub najlepiej zyskać.
Trump – zwycięzca
Po obiecaniu nowych transakcji handlowych z dziesiątkami krajów, Trump właśnie wylądował największą ze wszystkich.
Dla większości komentatorów wydaje się, że UE zrezygnowała więcej, a natychmiastowa analiza ekonomii kapitałowej sugeruje 0,5% pukanie do PKB.
Na kasetkach amerykańskich wylewa się także dziesiątki miliardów dolarów w amerykańskich kasetkach.
Ale świecące nagłówki dla Trumpa mogą nie trwać długo, jeśli mnóstwo danych ekonomicznych, które mają być później w tym tygodniu, pokazuje, że jego radykalne przekształcenie gospodarki amerykańskiej wynika.
Dane dotyczące inflacji, miejsc pracy, wzrostu i zaufania konsumentów dają wyraźniejszy obraz tego, czy taryfy Trumpa przynoszą ból czy zysk.
Konsumenci amerykańscy – przegrani
Zwykli Amerykanie są już poszkodowani przy zwiększonych kosztach utrzymania, a umowa ta może zwiększyć obciążenie, wędrując w cenach dla towarów UE.
Choć nie może być tak strome, przeszkoda reprezentowana przez 15% stawkę taryfową jest nadal znacząca i jest o wiele bardziej wyraźna niż przeszkody, które istniały, zanim Trump wrócił do urzędu.
Taryfy to podatki od towarów kupowanych z innych krajów. Zazwyczaj są one procentem wartości produktu. Tak więc 15% taryfy oznacza, że produkt o wartości 100 USD zaimportowany do USA z UE będzie dodany podatek w wysokości 15 USD na górze – przyniesie całkowity koszt importera do 115 USD.
Firmy, które przynoszą towary zagraniczne do USA, muszą płacić podatek rządowi i często przekazują klientom niektóre lub wszystkie dodatkowe koszty.
Rynki – zwycięzca
Rynki giełdowe w Azji i Europie wzrosły w poniedziałek po tym, jak pojawiły się wiadomości o ramach umowy.
Zgodnie z ramami USA nakładają 15% taryfę na towary importowane z UE. Chociaż stawka ta jest znacząca, jest mniejsza niż mogła być i przynajmniej oferuje pewność inwestorów.
Umowa jest „wyraźnie przyjazna na rynek i powinna wprowadzić dalszy potencjał wzrostu w euro”, powiedział AFP Chris Weston w Pepperstone, australijski broker.
Europejska solidarność – przegrany
Umowa będzie musiała zostać podpisana przez wszystkich 27 członków UE, z których każdy ma różne interesy i poziomy polegania na eksporcie towarów do USA.
Podczas gdy niektórzy członkowie dali ostrożne powitanie, inni byli krytyczni – wskazując na podziały w bloku, który również próbuje odpowiedzieć na inne kryzysy, takie jak trwająca wojna na Ukrainie.
Francuski premier Francois Bayrou skomentował: „To mroczny dzień, w którym sojusz wolnych narodów zgromadził ich wspólne wartości i obronić ich wspólne interesy, rezygnuje z poddania się”.
Dołączyli do niego co najmniej dwóch innych ministrów rządu francuskiego, a także Viktor Orban, węgierski przywódca, który powiedział, że Trump „zjadł von der Leyen na śniadanie”.
Producenci samochodów w Niemczech – przegrany
Taryfa, przed którą stoją importerzy przynoszące samochody UE do USA, została prawie o połowę, z tempa 27,5%, która została nałożona przez Trumpa w kwietniu do nowej stawki 15%.
Samochody są jednym z najlepszych eksportu UE do USA. I jako największy producent samochodów w UE – dzięki VW, Mercedes i BMW – Niemcy będą uważnie obserwować.
Jego przywódca, Friedrich Merz, z zadowoleniem przyjął nowy pakt, przyznając, że z zadowoleniem z zadowoleniem przyjąłby „dalsze złagodzenie transatlantyckiego handlu”.
Ten obniżony sentyment został powtórzony przez niemiecki organ handlu samochodem, VDA, który ostrzegł, że nawet stawka 15% „kosztuje niemieckie miliardy przemysłu motoryzacyjnego”.
Karmakerzy w USA – zwycięzca
Trump próbuje zwiększyć produkcję amerykańskich pojazdów. Amerykańscy producenci samochodów otrzymali wzrost, gdy dowiedzieli się, że UE zrzuca własną taryfę na samochody amerykańskie z 10% do 2,5%. Teoretycznie może to spowodować zakup większej liczby amerykańskich samochodów w Europie.
To może być dobre dla amerykańskiej sprzedaży za granicą, ale pakt nie jest dobrą wiadomością, jeśli chodzi o sprzedaż krajową. To zależy od złożonego sposobu składania amerykańskich samochodów.
Wiele z nich jest faktycznie zgromadzonych za granicą – w Kanadzie i Meksyku – a Trump poddaje im taryfę w wysokości 25%, gdy zostaną sprowadzone do USA. W porównaniu z niższą stawką taryfową wynoszącą 15% w przypadku pojazdów UE. Tak więc amerykańscy producenci samochodów mogą teraz obawiać się podcięcia przez europejskich producentów.
UE Pharmaceuticals – Loser
Istnieje zamieszanie wokół stawki taryfowej, które zostaną nakładane na narkotyki europejskie kupowane w USA. UE chce, aby leki były przedmiotem najniższej możliwej stawki, na sprzedaż.
Trump powiedział, że farmaceutyki nie zostały objęte umową ogłoszoną w niedzielę, na mocy której stawka od wielu produktów obniżyła się do 15%. Ale von der Leyen powiedział, że zostały uwzględnione, a źródło Białego Domu potwierdziło to samo dla BBC.
Każdy z scenariusza będzie reprezentować rozczarowanie dla europejskiej farmacji, która początkowo miała nadzieję na całkowite zwolnienie taryf. Branża cieszy się obecnie dużym narażeniem na rynek amerykański dzięki produktom takim jak Ozempic, leku Star Type-2, wykonany w Danii.
Zostało to podkreślone w Irlandii, gdzie partie opozycyjne wskazały na znaczenie branży i skrytykowały szkodliwy efekt niepewności.
US Energy – zwycięzca
Trump powiedział, że UE kupi 750 mld USD (558 mld GBP, 638 mld EUR) w USA Energy, oprócz zwiększenia ogólnych inwestycji w USA o 600 mld USD.
„Zastąpimy rosyjski gaz i ropę naftą znaczącymi zakupami USA LNG (paliw zaproszony), ropy i paliw jądrowych” – powiedział von der Leyen.
Pogłębi to powiązania między europejskim bezpieczeństwem energetycznym a USA w czasach, gdy odchodzi od importu rosyjskiego gazu od czasu pełnej inwazji na Ukrainę.
Przemysł lotniczy w UE i zwycięzcach
Von Der Leyen powiedział, że niektóre „produkty strategiczne” nie przyciągną żadnych taryf, w tym części samolotów i samolotów, niektórych chemikaliów i niektórych produktów rolnych.
Oznacza to, że firmy produkujące komponenty samolotów będą miały handel bez tarcia między ogromnymi blokami handlowymi.
Dodała, że UE nadal miała nadzieję uzyskać więcej umów „zero-zerowej”, zwłaszcza w przypadku win i duchów, w nadchodzących dniach.

Podążaj za zwrotami akcji drugiej kadencji Trumpa z korespondentem Ameryki Północnej Anthony’ego Zurchera tygodnika Polityka amerykańska Unspun biuletyn. Czytelnicy w Wielkiej Brytanii mogą Zarejestruj się tutaj. Osoby spoza Wielkiej Brytanii mogą Zarejestruj się tutaj.