Szef OBR Richard Hughes odszedł dzisiaj po ubiegłotygodniowym wycieku Budżet – ale Torysi twierdził, że został wyrzucony za ujawnienie Rachel Reeves’kłamstwa.
W poniedziałkowym piśmie do kanclerza i Komisji Skarbu Izby Gmin Hughes oświadczył, że bierze „pełną odpowiedzialność” za ten żenujący błąd.
OBR poczuł się upokorzony w ubiegłą środę, kiedy przedwcześnie opublikował swoje najnowsze perspektywy budżetowe przed budżetem pani Reeves.
Oznaczało to, że decyzje kanclerz dotyczące podatków i wydatków były powszechnie znane na ponad 40 minut przed oficjalnym ogłoszeniem przez nią nowych środków.
Hughes początkowo sprzeciwiał się nawoływaniom do jego odejścia, ale obecnie odszedł po zakończeniu dochodzenia w sprawie tego odcinka.
Jednak jego odejście następuje również po tym, jak ujawnił, że OBR prywatnie powiedział pani Reeves w okresie poprzedzającym uchwalenie budżetu, że nie grozi jej dziura w wydatkach.
Wywołało to wściekły spór w sprawie tego, czy kanclerz celowo wprowadził wyborców w błąd co do stanu finansów publicznych, aby uzasadnić podwyżkę podatków o 30 miliardów funtów.
Po rezygnacji Hughesa przywódczyni torysów Kemi Badenoch stwierdziła, że Reeves wykorzystuje ustępującego szefa OBR jako swoją „ludzką tarczę”.
„Ktoś złożył rezygnację w wyniku chaosu budżetowego… ale nie jest to Rachel Reeves” – napisała pani Badenoch w serwisie X.
„Kanclerz próbuje wykorzystać krzesło OBR jako swoją ludzką tarczę. Ale nie pozwolę jej. Dlaczego ZAWSZE ktoś inny jest winny Starmerowi i Reevesowi?
Przywódca reform w Wielkiej Brytanii, poseł Nigel Farage, powiedział: „Bez względu na błędy OBR, nie próbowała ona umyślnie wprowadzać brytyjskiej opinii publicznej w błąd.
„Niewłaściwa osoba złożyła dziś rezygnację. Powinna to być Rachel Reeves”.
Wyglądało na to, że ogłoszenie odejścia Hughesa zostało przesunięte w czasie po zamknięciu rynków finansowych w poniedziałek, być może ze względu na obawę, że może to wywołać krach.
Szef OBR Richard Hughes podał się dzisiaj do dymisji po wycieku zeszłotygodniowego budżetu, ale torysi zasugerowali, że został wypchnięty ze stanowiska za ujawnienie kłamstw Rachel Reeves
W poniedziałkowym piśmie do kanclerza i Komisji Skarbu Izby Gmin Hughes oświadczył, że bierze „pełną odpowiedzialność” za żenujący błąd
Liderka torysów Kemi Badenoch stwierdziła, że Reeves wykorzystywała ustępującego szefa OBR jako swoją „ludzką tarczę”
Hughes wysłał list z rezygnacją do pani Reeves i starszej posłanki Partii Pracy Dame Meg Hillier, przewodniczącej Komisji Skarbu.
Stwierdził, że pomimo wycieku budżetu „jest pewien, że OBR może szybko odzyskać i przywrócić zaufanie i szacunek, na jakie zdobył przez 15 lat rygorystycznych, niezależnych analiz ekonomicznych”.
„Ale muszę także odegrać swoją rolę w umożliwieniu organizacji, której z radością kierowałem przez ostatnie pięć lat, szybkiego uporania się z tym godnym pożałowania incydentem” – dodał.
„Dlatego zdecydowałem, że w najlepszym interesie OBR leży rezygnacja z funkcji przewodniczącego i wzięcie pełnej odpowiedzialności za niedociągnięcia stwierdzone w raporcie”.
Hughes pełnił funkcję przewodniczącego OBR od 2020 r., a w lipcu tego roku został ponownie powołany na to stanowisko na drugą pięcioletnią kadencję.
W przemówieniu w Izbie Gmin, gdy rozeszła się wieść o rezygnacji, minister skarbu James Murray złożył rządowi podziękowania panu Hughesowi „za jego zaangażowanie w służbę publiczną”.
Wcześniej powiedział parlamentarzystom, że rząd rozważy „poważne” ustalenia śledztwa w sprawie wycieku budżetu.
Murray stwierdził, że incydent był „systemową” porażką, wskazując na wnioski, że kierownictwo powinno było dokonać przeglądu zabezpieczeń, w związku z czym ujawniono „wrażliwe informacje rynkowe”.
Raport dotyczący wycieku OBR ujawnił również, że organ nadzoru mógł przez lata przypadkowo wyciekać dokumenty budżetowe.
W dochodzeniu obwiniano usterkę techniczną, która spowodowała nieoczekiwany dostęp do adresu URL, a nie włamanie, co sugeruje, że nie chodziło po prostu o to, że urzędnicy nieumyślnie umieścili materiał w Internecie zbyt wcześnie.
W ocenie zauważono jednak, że ten sam problem występował już wcześniej i odsłonięto dowody na to, że dostęp do dokumentów mógł być również dostępny przedwcześnie podczas ostatniego budżetu.
Rodzi to pytania, czy ludzie mogli odnieść korzyść z wczesnej wiedzy o treści ogłoszeń.
Jeden unikalny adres IP podjął 32 próby pobrania dokumentu z adresu internetowego, zanim został opublikowany, co wskazuje, że użytkownik spodziewał się błędu.
Następnie został pobrany 43 razy między 11:41 a 23:07, kiedy to personelowi w końcu udało się przełączyć go w tryb offline.
Pan Keira Starmera wykorzystał konferencję prasową w poniedziałek rano, aby drwić z „znaczącego błędu” OBR i kwestionować ocenę niezależnego organu.
W zeszłym tygodniu pan Hughes powiedział, że był „przerażony” niezwykłym wyciekiem i tak zrobi podać się do dymisji w przypadku utraty zaufania kanclerza i parlamentarzystów.
Sir Keir Starmer wcześniej wykorzystał konferencję prasową, aby drwić z „znaczącego błędu” organu nadzoru w związku z wyciekiem budżetu i kwestionować ocenę niezależnego organu
Murray powiedział: „W zeszłą środę, zanim kanclerz zaczęła wygłaszać przemówienie dotyczące budżetu, OBR opublikował w Internecie całą swoją EFO (prognozy gospodarcze i fiskalne).
„Postawmy sprawę jasno: jest to bardzo poważne naruszenie bardzo wrażliwych informacji.
„Jest to zasadnicze naruszenie odpowiedzialności OBR. Jest to nieuprzejmość wobec tej Izby i nigdy nie powinno było mieć miejsca”.
Odejście pana Hughesa może stanowić zagrożenie na Downing Street, ponieważ umożliwi mu to wyrażenie swojej opinii na temat procesu budżetowego.
Oprócz wycieku wzrosło napięcie w Ministerstwie Skarbu w związku z OBR, ujawniając drastyczne szczegóły tego, kiedy to nastąpi powiedział pani Reeves, że nie ma dziury w finansach publicznych.
Wywołało to powszechną wściekłość, że kłamała, poruszając problemy w okresie poprzedzającym wprowadzenie zmian, aby złagodzić Brytyjczyków w związku z ogromnymi podwyżkami podatków.
Sir Keir powiedział wcześniej w poniedziałek: „Nie mam zamiaru sugerować, że to, co wydarzyło się w zeszłym tygodniu, czyli opublikowanie całego budżetu, zanim kanclerz wstała, nie było niczym innym jak poważnym błędem.
„To była informacja wrażliwa na rynek. To była ogromna nieuprzejmość wobec parlamentu. To poważny błąd, trwa dochodzenie.
„Ale jeśli chodzi o sam OBR, bardzo go popieram z powodów, które wymieniłem – niezbędnych dla stabilności, niezbędnych i integralnych z naszymi regułami budżetowymi, które, jak wielokrotnie powtarzałem, są niezawodnie”.
Sir Keir dał także upust swojej frustracji związanej z decyzją OBR o przeprowadzeniu teraz długoterminowego przeglądu produktywności – choć wpływ ten został z nawiązką zniwelowany przez inne zmiany w prognozach.
„No cóż, nie jestem zły na ocenę produktywności” – powiedział premier.
„To dobrze, że od czasu do czasu pojawiają się takie recenzje. Jestem zdezorientowany.
„Ja osobiście uważam, że podjęcie działań pod koniec poprzedniego rządu i przed jego rozpoczęciem mogło być dobrym momentem na dokonanie przeglądu produktywności, abyśmy mogli dokładnie wiedzieć, z czym mamy do czynienia.
„Robiąc to po 15, 16 miesiącach urzędowania rządu, trzeba było to kiedyś zrobić, ale przyjęcie rachunku za porażkę poprzedniego rządu – taka była natura bestii, szczerze mówiąc, przez ostatnie 16 miesięcy, ale w tym ćwiczeniu położono na to szczególny nacisk”.
„Nie jestem zły, po prostu jestem oszołomiony, dlaczego nie zrobiono tego pod koniec kadencji rządu, a nie teraz, ale nie twierdzę, że te recenzje nie są ważne i tak dalej”.
Wczoraj pani Reeves wierciła się podczas wywiadów, gdy zeznawano ją ze szczegółami dotyczącymi tego, jak poruszała problemy w księgach rządowych, mimo że OBR poinformował ją, że w rzeczywistości prognozuje niewielką nadwyżkę.
Harmonogram został przedstawiony w piśmie niezależnego organu do parlamentarzystów, opublikowanym w piątek.
Spotkało się to z rzadką publiczną naganą ze strony Ministerstwa Skarbu, które stwierdziło, że ma pewność, że takie informacje „zwykle” nie będą w przyszłości upubliczniane.
Zapytana wczoraj o los pana Hughesa pani Reeves powiedziała: „Słuchajcie, nikt nie jest większym zwolennikiem Urzędu Odpowiedzialności Budżetowej niż ja.
„Latem ponownie mianowałem Richarda Hughesa, aby wzmocnić uprawnienia OBR…
– Sprawa była wyraźnie poważna. Było to wyraźnie poważne naruszenie protokołu.
Po opublikowaniu pisma OBR w piątek rzecznik skarbu powiedział: „Nie będziemy wnikać w procesy OBR ani spekulować, jak to się ma do wewnętrznego procesu decyzyjnego podczas tworzenia budżetu, ale kanclerz podjęła decyzję o obniżeniu kosztów utrzymania, skróceniu list oczekujących w szpitalach i podwojeniu zapasów, aby obniżyć koszty naszego zadłużenia.
„Bardzo poważnie podchodzimy do bezpieczeństwa budżetu i uważamy, że ważne jest zachowanie prywatnej przestrzeni dla polityki Skarbu Państwa i OBR oraz dyskusji na temat prognoz, dlatego z radością przyjmujemy potwierdzenie OBR, że nie stanie się to powszechną praktyką”.


















