Lily JamaliKorespondent BBC Tech, San FranciscoW

Liv McMahonReporter technologii I

Graham FraserReporter technologii

Logo Getty Images Tiktok jest wyświetlane na ekranie smartfona, na tle flag USA i chińskich.Getty Images

Prezydent Donald Trump mówi, że zawarta jest umowa o znalezieniu nowego właściciela Tiktok w Stanach Zjednoczonych.

Przyszłość aplikacji i dostęp do niej dla ludzi w USA zostały pogrążone w niepewności. Politycy uchwalili ustawę wymagającą zakazania Tiktoku w tym kraju, chyba że została sprzedana przez chińską spółkę macierzystą, Bytedance.

Ale Trump poprzysiągł go uratować, a od czasu swojej inauguracji opóźnił terminy sprzedaży Tiktok i porzucił nazwiska firm i celebrytów, które mogłyby to kupić.

Teraz jego administracja podała szczegółowe informacje na temat tego, jak mówi, że sprzedaż zadziała – choć jeszcze nie zostaną potwierdzone przez Chiny.

Oto, co wiemy o przyszłości Tiktok w USA.

Dlaczego USA chciały zakazać Tiktok?

Zanim przejdziemy do tego, co będzie dalej, przypomnienie o tym, jak się tu dostaliśmy.

Urzędnicy amerykańscy i prawodawcy od lat oskarżają Bytedance o powiązanie z chińskim rządem.

Według TiKtok wielu powołyło się na obawy dotyczące bezpieczeństwa narodowego, twierdząc, że Pekin może ją zmusić do przekazania danych o swoich użytkownikach USA, którzy w wysokości 170 milionów.

Tiktok i Bytedance zaprzeczają, że – jednak podobne obawy wywołały zakazy i ograniczenia w innych krajach na całym świecie.

W kwietniu 2024 r. Kongres USA uchwalił ustawę, którą prezydent Joe Biden podpisał, dając Bytedance dziewięć miesięcy na znalezienie zatwierdzonego przez USA nabywcy lub zobaczenie, jak Tiktok został zamknięty w USA.

Tiktok złożył wiele nieudanych wyzwań prawnych przeciwko prawu, nazywając je „niekonstytucyjnym” i twierdząc, że miałby „oszałamiający” wpływ na wolność słowa poprzez cenzurę swoich użytkowników USA.

Trump został następnie wybrany – i rozpoczęło się poszukiwania nowego właściciela, pomogło w wyniku wielokrotnego przedłużonego terminu.

Jaka umowa została ogłoszona – i jak to zadziała?

Umowa Prezydenta Trumpa Tiktok obejrzy algorytm Tiktok – technologia, która określa, co użytkownicy widzą w ich kanale – skopiowały i przekwalifikowane na danych użytkowników USA, Według urzędników Białego Domu.

Nowy system rekomendacji, który został postrzegany jako najcenniejsza część aplikacji, zostanie kontrolowany przez amerykański gigant technologiczny Oracle i obsługiwany przez nowe joint venture z udziałem inwestorów amerykańskich w celu spełnienia wymagań dotyczących sprzedaży aplikacji.

Oracle przechowuje już dane użytkowników amerykańskich serwerów amerykańskich w USA w ramach istniejącej umowy mającego na celu złagodzenie problemów bezpieczeństwa prawodawcy.

Ale firma zapewni teraz całą amerykańską wersję Tiktok – sprawdzając i ponownie opracowując swój algorytm na treści i dane udostępniane przez użytkowników USA.

Rząd uważa, że ​​wystarczy, aby spełnić wymagania sprzedaży aplikacji określonej przez prawo 2024.

Ujawniono, że w umowie jest również zaangażowana w transakcję firmą private equity Silver Lake, która ma inwestycje w firmy, w tym Manchester City Football Club właścicieli.

Urzędnicy Białego Domu powiedzieli, że nowe joint venture kontrolujące aplikację będzie szukać patriotycznych inwestorów i członków zarządu doświadczonych w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego w celu nadzorowania jej działalności.

Ogromny zakres liczb publicznych, od założyciela tylko Fans Tima Stokely po gwiazdę Youtuber Jimmy Donaldson – czyli Mrbeast – w przeszłości reklamowano jako potencjalnych inwestorów.

Prezydent Trump powiedział, że plany zostały zatwierdzone przez jego chińskiego odpowiednika Xi Jinpinga w wezwaniu 19 września.

Bytedance i Tiktok nie skomentowali umowy, ale w oświadczeniu podziękowało XI i Trumpa „za ich wysiłki na rzecz zachowania Tiktoku w Stanach Zjednoczonych”.

Co powiedziała Chiny?

Pekin był znacznie bardziej strzeżony niż Waszyngton.

„Rząd chiński szanuje życzenia przedsiębiorstwa i z zadowoleniem przyjmuje go do przeprowadzania negocjacji handlowych zgodnie z zasadami rynkowymi w celu osiągnięcia rozwiązania zgodnego z prawem i regulacjami chińskimi, i uderza w równowagę interesów” – powiedział w sobotę.

Jest mało prawdopodobne, aby firma macierzysta Tiktok sprzedała swoją aplikację nagród bez błogosławieństwa chińskiego rządu.

W amerykańskiej wersji aplikacji urzędnik Białego Domu powiedział, że Bytedance stanowi mniej niż 20% nowej własności w ramach „wykwalifikowanego zbycia”.

Urzędnik Białego Domu powiedział, że spodziewali się, że Chiny zaczną podejmować kroki, aby zawrzeć umowę.

Obejmowałyby one wydanie licencji eksportowej dla algorytmu Tiktok – po podpisaniu Trumpa zleceń wykonawczych w celu ustanowienia 120 -dniowej przerwy w terminie przepisu prawa na sprzedaż lub zakaz.

Trump powiedział, że spotka XI Jinpinga na szczycie współpracy gospodarczej w Azji i Pacyfiku, który ma się rozpocząć pod koniec października w Korei Południowej.

Co to znaczy dla nas, użytkowników Tiktok?

OBEJRZYJ: Czy młodzi Amerykanie mogą żyć bez Tiktok?

Według Tiktoka użytkownicy USA spędzili średnio 51 minut dziennie na aplikacji w 2024 r.

Kiedy wyglądało na to, że może się ciemno w USA, eksperci powiedzieli, że rywale, tacy jak kołowrotki na Instagramie i szorty na YouTube, by skorzystali.

Ale nawet jeśli sprzedaż pójdzie naprzód, nie jest gwarantowane, że Tiktok będzie miał ten sam sukces jak w przeszłości.

„Prawdziwe pytanie zawsze brzmiało, czy algorytm będzie miał miejsce ze sprzedażą i wygląda na to, że tak się stanie” – powiedział Kelsey Chickering, analityk z firmy badawczej Forrester.

Ale biorąc pod uwagę, że algorytm ma zostać przekroczony na danych użytkowników USA, MS Chickering powiedział, że silnik rekomendacji Tiktok może się wydawać inaczej niż użytkownicy – i może to być „punkt przyklejania”.

„Biorąc pod uwagę potencjalnych graczy zaangażowanych w tę umowę, jeśli skale algorytmiczne przechylają się zbyt daleko w kierunku jednego kierunku politycznego, może wysłać wielu obecnych użytkowników Tiktok na inne platformy – tak jak widzieliśmy, jak się zdarza z Twitterem/X” – powiedziała.

„Jury nie ma na celu, czy ta nowa, tylko w USA aplikacja będzie prawdziwą replikacją starego, z równie potężnym algorytmem i doświadczeniem”.

Dodatkowe raporty Toma Gerkena i Imran Rahmana-Jonesa

Source link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj