Supersamochody legenda Garth Tander zawiesił swoje wyścigowe rękawice, kończąc swoją bogatą karierę na haju.
48-latek uplasował się na szóstym miejscu Barthursta 1000 trofeum na początku tego roku obok Matta Payne’a z Grove Racing w jego ostatnim wyścigu.
Tander ogłosił, że odchodzi na emeryturę podczas wyścigu Sandown 500 w Melbourne w sobotę, po tygodniach spekulacji, że planuje zrezygnować z pilotażu i zająć się pełnoetatową pracą komentatora.
Poznaj aktualności dzięki aplikacji 7NEWS: Pobierz już dziś
Chociaż w okresie poprzedzającym występ w Bathurst myślał o przejściu na emeryturę, Tander powiedział, że podjęcie ostatecznej decyzji zajęło mu tydzień lub dwa po zwycięstwie.
„Nawet gdy w tym roku pojechałem do Bathurst, zanim samochody w ogóle ruszyły, pojechałem tak, jakby cieszyłem się tym jako ostatnim” – powiedział Tander.
„Był to więc miły i trafny sposób na powiedzenie: gotowe, odkurzone”.
W sobotę w poście w mediach społecznościowych Tander dodał: „Po 27 latach za kierownicą nadszedł czas, aby odłożyć kask Supercars.
„Co to była za przejażdżka – zwycięstwa, załamania serc, podróż, niesamowite zespoły i fani, dzięki którym to wszystko było tego warte.
„Chociaż mój rozdział w prowadzeniu samochodu dobiega końca, moja pasja do sportu z pewnością nie dobiega końca. Nadal będę zaangażowany w transmisję, pomagając kształtować następne pokolenie i odwdzięczając się sportowi, który dał mi tak wiele.”


Dziękuję wszystkim, którzy wzięli udział w tej podróży – jest zbyt wiele nazwisk – to była piekielna podróż.
Tander kończy karierę jako jeden z kierowców odnoszących największe sukcesy w historii supersamochodów/australijskich samochodów turystycznych.
Po debiucie w Garry Rogers Motorsport w 1998 r., Tander odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Bathurst i drugie miejsce w mistrzostwach w 2000 r.
Jego jedyne zwycięstwo w mistrzostwach miało miejsce w 2007 roku wraz z zespołem dealerów HSV, zdobywając ostatecznie 58 zwycięstw w wyścigach.
Więcej wygrali tylko Jamie Whincup, Craig Lowndes, Mark Skaife i Shane van Gisbergen.
„Miałem naprawdę, naprawdę dużo szczęścia. Niewiarygodne szczęście” – powiedział.
„Wciąż pamiętam, jak jako 21-latek zakwalifikowałem się na 16. miejscu na Phillip Island obok Dicka Johnsona, mój pierwszy wyścig w życiu, zatrzymałem się na starcie i jako ostatni doszedłem do pierwszego zakrętu.
„Więc możliwość zakończenia tego w ten sposób, zwycięstwem w Bathurst z Grove Racing, jest o wiele lepszym sposobem na zakończenie wyścigu niż sposób, w jaki to rozpoczęliśmy”.
W oświadczeniu Grove Racing potwierdziło, że Tander pozostanie w zespole bez uprawnień kierowcy, a w nowej roli doradcy zespołu i kierowcy.
Tim Slade z Matt Stone Racing, który brał udział w tegorocznych zawodach Enduro Cup wraz z Nickiem Percatem, został powiązany z nowo wolnym fotelem pilota w Grove.
Inną opcją jest Will Davison, którego harmonogram na rok 2026 został nagle zwolniony po tym, jak weteran 600 wyścigów został bezceremonialnie wyrzucony przez Dicka Johnson Racing na rzecz lidera Super2 Rylana Graya.
Tander przechodzi na emeryturę zaledwie dwa dni później Whincup ujawnił również, że nie pojawi się w stawce w 2026 rokudecydując się na rezygnację z pilotażu i skupienie się na roli dyrektora zarządzającego Triple Eight.
Miejsce Whincupa obok lidera mistrzostw Broca Feeneya zajmie obecny kierowca Matt Stone Racing Nick Percat.


















