Nowe dane udostępnione wyłącznie firmie This is Money obnażyły ​​niezwykle zróżnicowany system podatków lokalnych w całym kraju.

Według analizy firmy analitycznej mieszkańcy Londynu płacą średnio 0,27% wartości swojego domu podatku lokalnego każdego roku Dane właściwości – co oznacza, że ​​mają najtańsze rachunki w kraju na zasadzie proporcjonalnej.

Tymczasem mieszkańcy Newcastle Upon Tyne i Preston płacą 0,79%, co stanowi większą część wartości ich nieruchomości niż gdziekolwiek indziej w Wielkiej Brytanii.

Dzieje się tak, gdy mówi się, że Partia Pracy rozważa a zmiany w systemie podatków lokalnychco od dawna było krytykowane, ponieważ mieszkańcy niektórych zamożnych obszarów płacą znacznie mniej proporcjonalnie niż mieszkańcy bardziej biednych obszarów.

Obecnie domy są umieszczane w pasmach różniących się od AH. Rachunki, jakie płacą członkowie tych zespołów, ustalane są przez władze lokalne i znacznie różnią się w zależności od Wielkiej Brytanii.

Na przykład w Wandsworth w południowym Londynie średni podatek lokalny dla osoby mieszkającej w nieruchomości należącej do grupy D wynosi 990,07 funtów, podczas gdy w Newcastle przeciętna nieruchomość należąca do grupy D płaci obecnie 2463,98 funtów podatku lokalnego.

Dzieje się tak pomimo tego, że średnia cena nieruchomości w Wandsworth wynosi 691 000 funtów w porównaniu do 205 000 funtów w Newcastle.

Średni podatek lokalny dla domu należącego do grupy D w Anglii w latach 2025–26 wynosi 2280 funtów.

Analiza przeprowadzona przez PropertyData, która opierała się na domach grupy D, sugeruje, że gospodarstwa domowe w Newcastle i Preston płacą prawie trzykrotnie więcej podatku lokalnego w stosunku do lokalnych cen domów.

Badanie wykazało również, że mieszkańcy Liverpoolu płacą co roku podatek lokalny w wysokości 0,73% wartości domu, a w Nottingham – 0,72%.

Na drugim końcu skali znajdują się gospodarstwa domowe w Romford w Londynie i Chelmsford w Essex, które płacą roczny podatek lokalny w wysokości 0,48% wartości swoich domów.

Jak domy warte MILIONÓW płacą podatek w wysokości 0,03%.

Innym problemem związanym z systemem podatku lokalnego jest to, że przedziały opierają się na wartości nieruchomości w roku 1991.

Oznacza to, że na obszarach, gdzie ceny domów gwałtownie wzrosły, osoby mieszkające w bardzo drogich domach mogą nadal płacić stosunkowo niskie podatki.

Z badania PropertyData wynika, że ​​w lipcu 2024 r. sprzedano dom w Kilburn w północno-zachodnim Londynie za 3,46 mln funtów.

Na podstawie wartości z 1991 r. mieści się w grupie podatku lokalnego F, która obejmuje nieruchomości o wartości od 120 001 do 160 000 funtów w tamtym czasie.

Właściciel domu będzie płacił co roku 2940,96 funtów podatku lokalnego, co stanowi 0,03% jego wartości.

Jednak nowy właściciel domu zespołu F w Preston, który został sprzedany w grudniu 2024 r. za 202 500 funtów, zapłaci 3396,94 funtów, co stanowi 1,67% jego wartości.

Podobnie lokator domu zespołu E w Preston, który został sprzedany za 148 500 funtów w lipcu 2025 r., obecnie płaci rocznie 3015,67 funtów podatku lokalnego, co stanowi równowartość 2,03% ceny zakupu.

Porównajmy to z domem zespołu E sprzedanym za 4,3 miliona funtów w północno-zachodnim Londynie w sierpniu 2024 r., w przypadku którego podatek lokalny wynosi 2487,85 funtów, co stanowi zaledwie 0,06 procent wartości domu.

Biorąc pod uwagę stosunek podatku lokalnego do cen domów, oznacza to, że nieruchomość należąca do grupy E w Preston jest 29 razy droższa niż dom w północno-zachodnim Londynie.

„Podatek komunalny jest nieuczciwy i arbitralny” – mówi Michael Dent, dyrektor PropertyData.

„Na podstawie nieaktualnych wycen z 1991 r. właściciele domów doświadczają obecnie geograficznej i indywidualnej loterii nieruchomości, w której kwota, którą płacą, zależy od teoretycznej wyceny sprzed 34 lat oraz od tego, jak zmieniły się ceny na ich obszarze od tego czasu.

„Nieruchomości w tym samym przedziale podatku lokalnego mają być warte mniej więcej tyle samo w całym kraju, ale nierówny wzrost cen spowodował duże różnice w średniej wartości nieruchomości w grupie D w poszczególnych miastach”.

Jak mogłaby zadziałać reforma podatku lokalnego?

Powszechnie wzywano do reformy podatku lokalnego.

Raporty wykazały radykalne zmiany w systemie podatku od nieruchomości może być na kartach w Jesienny budżet w dniu 26 listopada.

Jedna z sugestii jest taka, że ​​rząd rozważa wymianę opłata skarbowa oraz podatek lokalny z jedną opłatą roczną.

Pomysł zrodził się z zeszłorocznego raportu Tima Leuniga, głównego ekonomisty centroprawicowego zespołu doradców Onward.

Leunig zasugerował zastąpienie obecnej opłaty skarbowej nowym krajowym rocznym podatkiem od nieruchomości, który nie ma zastosowania do domów poniżej 500 000 funtów.

Wprowadzonoby wówczas również lokalny podatek od nieruchomości, który zastąpiłby podatek lokalny dla wszystkich domów, bez względu na ich wartość.

Lokalny podatek od nieruchomości będzie naliczany w wysokości 0,44% rocznie od pierwszych 500 000 funtów wszystkich domów, z ograniczeniem do 2200 funtów, przy minimalnej opłacie wynoszącej 800 funtów na gospodarstwo domowe rocznie.

W przypadku domu o wartości 100 000 funtów podatek lokalny wyniesie 800 funtów, w przypadku domu o wartości 300 000 funtów rachunek wyniesie 1320 funtów, a w przypadku nieruchomości o wartości 500 000 funtów lub więcej zostanie zapłacone pełne 2200 funtów.

Oznaczałoby to, że na obszarach, gdzie ceny domów są niższe, gospodarstwa domowe miałyby wiele do zyskania.

Leunig twierdzi, że stawki powinny być powiązane inflacja a wartość nieruchomości dla celów podatkowych jest resetowana przy każdej sprzedaży domu.

W raporcie Leuniga wspomniano również, że samorządy powinny mieć możliwość ustalania własnych stawek.

Twierdzi jednak, że pobranie 0,44% wartości domu do kwoty 500 000 funtów wystarczyłoby na pokrycie bieżących dochodów władz lokalnych z podatku lokalnego – 37 miliardów funtów w roku podatkowym 2023–24.

W ramach tego systemu najemcy nie musieliby płacić nowego podatku od nieruchomości, tak jak musiałby to robić wynajmujący, ale właściciele prawdopodobnie podnieśliby czynsz, aby pokryć rachunek.

Oprócz podatku lokalnego powiązanego z dzisiejszą wartością nieruchomości, rząd może rozważyć utworzenie dodatkowych pasm.

Sekretarz ds. mieszkalnictwa Steve Reed wykluczył przeszacowanie istniejących progów podatku lokalnego podczas tej kadencji parlamentu, która potrwa do 2029 r., ale utworzenie dodatkowych może nie zostać uwzględnione.

Obecnie istnieje osiem przedziałów podatku lokalnego, począwszy od najtańszego pasma A do najdroższego pasma H.

Jeremy Leaf, agent nieruchomości w północnym Londynie i były prezes Rics, uważa, że ​​utworzenie nowych zespołów byłoby łatwiejsze do wprowadzenia niż ponowna ocena na pełną skalę w oparciu o dzisiejszą wartość nieruchomości.

Uważa on, że można utworzyć co najmniej dwa dodatkowe zespoły, co pomogłoby zapewnić rządowi tak potrzebne dodatkowe dochody.

„Zależność między obecną wartością nieruchomości a zapłaconym podatkiem lokalnym uległa zmianie w miarę znaczących zmian na rynkach nieruchomości od tego czasu” – mówi Leaf.

„Wygląda na to, że tam, gdzie wartości wzrosły najbardziej, zwykle płaci się za mało i odwrotnie.

„Gospodarstwa domowe o niższych dochodach generalnie płacą wyższy procent swoich dochodów z tytułu podatku lokalnego.

„Powiedziano nam jednak, że na razie nie nastąpi przeszacowanie, ponieważ być może nieuniknione podwyżki dla niektórych gospodarstw domowych będą trudne do zaakceptowania politycznie.

„Z drugiej strony uważamy, że można łatwo rozszerzyć obecne zakresy, które ustalają poszczególne władze lokalne, i które przyniosą dodatkowe dochody”.

Jak znaleźć nowy kredyt hipoteczny

Kredytobiorcy, którzy potrzebują kredytu hipotecznego, ponieważ ich bieżąca umowa o stałym oprocentowaniu dobiega końca lub kupują dom, powinni jak najszybciej zbadać dostępne opcje.

Właściciele nieruchomości kupujących na wynajem również powinni działać tak szybko, jak to możliwe.

Szybka wyszukiwarka kredytów hipotecznych łączy z akredytywą partnera This is Money

> Kalkulator oprocentowania kredytów hipotecznych

> Znajdź odpowiedni kredyt hipoteczny dla siebie

Co się stanie, jeśli będę musiał zaciągnąć kredyt hipoteczny?

Kredytobiorcy powinni porównać stawki, porozmawiać z brokerem kredytów hipotecznych i być przygotowani do działania.

Właściciele domów mogą podpisać nową umowę z sześcio- do dziewięciomiesięcznym wyprzedzeniem, często bez obowiązku jej zawarcia.

Większość ofert kredytów hipotecznych pozwala na dodanie opłat do kredytu i naliczanie ich dopiero w momencie jego zaciągnięcia. Oznacza to, że pożyczkobiorcy mogą zabezpieczyć oprocentowanie bez ponoszenia kosztownych opłat aranżacyjnych.

Należy pamiętać, że jeśli zrobisz to i nie uregulujesz opłaty po zakończeniu, odsetki będą płacone od kwoty opłaty przez cały okres pożyczki, więc może to nie być najlepsza opcja dla wszystkich.

A co jeśli kupię dom?

Osoby, które zgodziły się na zakup domu, powinny również dążyć do jak najszybszego zabezpieczenia stawek, aby dokładnie wiedzieć, jakie będą ich miesięczne płatności.

Kupujący powinni unikać nadmiernego rozciągania i mieć świadomość, że ceny domów mogą spaść, ponieważ wyższe oprocentowanie kredytów hipotecznych ogranicza zdolność kredytową i siłę nabywczą ludzi.

A co z właścicielami nieruchomości kupujących na wynajem?

Właściciele domów kupujących na wynajem z oprocentowanymi kredytami hipotecznymi odnotują większy skok miesięcznych kosztów niż właściciele domów korzystający z kredytów hipotecznych na cele mieszkaniowe.

To sprawia, że ​​ponowne zaciągnięcie kredytu hipotecznego w odpowiednim czasie jest niezbędne, a nasz partner L&C może pomóc również w przypadku kredytów hipotecznych typu „kup na wynajem”.

Jak porównać koszty kredytu hipotecznego

Najlepszym sposobem na porównanie kosztów kredytu hipotecznego i znalezienie odpowiedniej dla siebie oferty jest rozmowa z brokerem.

This is Money od dawna współpracuje z bezpłatnym brokerem L&C, aby zapewnić Ci bezpłatne, specjalistyczne porady dotyczące kredytów hipotecznych.

Chcesz zobaczyć najlepsze obecnie oprocentowanie kredytów hipotecznych? Używać To najlepszy kalkulator oprocentowania kredytów hipotecznych Money and L&Cs aby wyświetlić oferty odpowiadające wartości Twojego domu, wielkości kredytu hipotecznego, potrzebom terminowym i stałym oprocentowaniu.

Jeśli jesteś gotowy na znalezienie kolejnego kredytu hipotecznego, skorzystaj z internetowej wyszukiwarki kredytów hipotecznych L&C. Przeszuka tysiące ofert od ponad 90 różnych pożyczkodawców, aby znaleźć najlepszą dla Ciebie ofertę.

> Znajdź najlepszą ofertę kredytu hipotecznego w This is Money and L&C

Należy jednak pamiętać, że stopy procentowe mogą się szybko zmieniać, więc jeśli potrzebujesz kredytu hipotecznego lub chcesz porównać stawki, porozmawiaj z L&C tak szybko, jak to możliwe, aby mogli pomóc Ci znaleźć odpowiedni kredyt hipoteczny.

Usługa kredytów hipotecznych świadczona przez London & Country Mortgages (L&C), autoryzowaną i regulowaną przez Financial Conduct Authority (numer rejestracyjny: 143002). FCA nie reguluje większości kredytów hipotecznych typu Buy to Let. Twój dom lub nieruchomość może zostać przejęta, jeśli nie będziesz spłacać kredytu hipotecznego

Source link