Michael Race i Emma Haslett

Reporterzy biznesowi, BBC News

Reuters Pracownik niemieckiego producenta samochodów Mercedes-Benz pracuje nad modelem klasy Mercedes Cla w linii produkcyjnej w fabryce w Rastatt w Niemczech.
Reuters

Niemieccy producenci samochodów ostrzegli, że taryfy będą kosztować „miliardy”

Stany Zjednoczone i Unia Europejska mają osiągnął umowę handlową który nakłada ogólną taryfę w wysokości 15% na prawie wszystkie towary UE importowane do USA.

Umowa ogranicza połowę 30% taryfy pierwotnie zagrożonej przez prezydenta USA Donalda Trumpa, który miał zostać nałożony 1 sierpnia, a nowy program obejmuje zwolnienia z niektórych towarów, w tym sprzętu półprzewodników, niektórych produktów rolnych i niektórych surowców.

Prezes Komisji UE Ursula von der Leyen ma nazwał to „największą umową handlową” – ale przyznał, że wiele szczegółów „trzeba rozwiązać”.

„To się stanie w ciągu następnej liczby tygodni” – powiedziała.

Jest to najnowszy z fali transakcji handlowych zawartych przez Trumpa od czasu przybycia do urzędu, który, jak twierdzi, wygeneruje miliardy dochodów podatkowych i zachęci firmy do prowadzenia działalności gospodarczej w USA, aby uniknąć podatków.

Jednak ekonomiści ostrzegali te opłaty – a te wprowadzone w odpowiedzi przez inne kraje – mogą podnieść ceny dla amerykańskich konsumentów.

Wynika to z faktu, że taryfy są wypłacane przez krajową firmę importującą towary, która może zdecydować się przekazać klientom lub zmniejszyć import, co oznacza, że dostępnych jest mniej produktów.

Więc które rzeczy mogą stać się droższe?

Samochody

W ubiegłym roku USA zaimportowały około ośmiu milionów samochodów – co stanowi około 240 mld USD (186 mld funtów) w handlu.

Według Coxa, zakup samochodu europejskiego stało się znacznie droższe dla konsumentów USA po tym, jak Trump nałożył taryfy w wysokości 27,5%, zwiększając średnią cenę nowych samochodów w USA do 49 738 USD.

Zgodnie z Nowym Ładem taryfy na europejskie samochody importowane do USA spadną do 15%.

Karmeci nie są zadowoleni. VDA, niemiecki organ handlu samochodem, ostrzegł, że nowa stawka „kosztuje niemieckie miliardy przemysłu motoryzacyjnego rocznie” – koszty, które nieuchronnie zostaną dodane do kwoty płacących przez konsumentów w salonie.

Sam Trump wcześniej powiedział, że ma nadzieję, że wyższe taryfy zmusą amerykańskich samochodów wyprodukowanych przez amerykańskich samochodów.

Ale wiele samochodów wyprodukowanych przez amerykańskie marki jest faktycznie zgromadzone poza krajemw tym w Kanadzie i Meksyku, więc mogą one również dotknąć taryfy.

Grafika pokazująca, w jaki sposób łańcuchy dostaw w branży samochodowej mogą wielokrotnie przekraczać granice. Itshows, w jaki sposób napędzane aluminium jest wysyłane z Tennessee w USA do Pensylwanii, aby przekształcić się w pręty, które są przenoszone przez granicę do Kanady, aby zostały ukształtowane i wypolerowane, a następnie wysyłane do Meksyku w celu złożenia w tłoki. Wreszcie tłoki są importowane do USA, gdzie stają się częścią silników zgromadzonych w Michigan

Piwo, wino i duchy

Getty Images Barman wlewa butelkę piwa modelo do szklanki Getty Images

Stany Zjednoczone są jednym z największych europejskich rynków eksportowych alkoholu, z europejskimi firmami, w tym Pernod Ricard i LVMH, sprzedającym 9 mld EUR (7,8 mld GBP) alkoholu do USA każdego roku. Kraj składa się około jednej trzeciej irlandzkiego eksportu whisky i prawie 18% eksportu szampana.

Jednak von der Leyen nie powiedział, czy alkohol zostanie włączony do umowy taryfowej z USA, czy zwolniony wraz z innymi, nieokreślonymi, rolnymi i produktami spożywczymi.

Tymczasem pod taryfami ogłoszonymi w kwietniu meksykańskie piwa, takie jak Modelo i Corona, mogą stać się droższe z powodu opłat na aluminium, które dotknięte piwa wylewały się z puszek. Według Beer Institute większość piwa w USA – 64,1% – wylewa się z puszek.

Energia i paliwo

Umowa europejska zwiększy ilość energii Europa kupuje od USA, które von der leyen powiedział „Zastąpi rosyjski gaz i ropę” tańszym skroplonym gazem ziemnym (LNG), paliwami ropy i nuklearnymi z Ameryki.

Ale taryfy niekoniecznie oznaczają dobrą wiadomość dla amerykańskich konsumentów.

Kanada jest największym zagranicznym dostawcą ropy naftowej w Ameryce. Według oficjalnych danych handlowych 61% ropy importowanych do USA między styczniem a listopadem 2024 r. Pochodziło z Kanady.

Chociaż Trump zagraża 35% taryfie na większości kanadyjskich eksportu, energia staje w obliczu niższej stawki 10%.

W USA nie brakuje oleju, ale ich rafinerie są zaprojektowane do przetwarzania tak zwanego „cięższego” – lub grubszego – ropy naftowej, która pochodzi głównie z Kanady, z niektórymi z Meksyku.

„Wiele rafinerii potrzebuje cięższej ropy naftowej, aby zmaksymalizować elastyczność produkcji paliwa benzyny, oleju napędowego i odrzutowego”, według amerykańskich producentów paliw i petrochemicznych.

Oznacza to, że jeśli Kanada postanowiła zmniejszyć eksport ropy naftowej w odwecie w stosunku do taryf amerykańskich, może podnieść ceny paliw.

Domy

Stany Zjednoczone kupują około 69% swojego drewna, 25% importowanej żelaza i stali oraz 18% importu miedzi z Kanady, sugeruje raport kanadyjskiej Izby Handlowej.

Trump powiedział, że USA mają „więcej drewna niż kiedykolwiek używamy”. Jednak National Association of Home Builders (NAHB) ma „poważne obawy”, że taryfy na drewno mogą zwiększyć koszty budowy domów – które są w większości wykonane z drewna w USA – a także zniechęcają deweloperów budujących nowe domy.

„Konsumenci płacą za taryfy w postaci wyższych cen domów” – powiedział Nahb.

Awokado

Getty Images Meksykańskie awokado w sklepie spożywczym w San Francisco w Kalifornii w USA.Getty Images

Awokado kwitną w klimacie meksykańskim.

Prawie 90% awokadów pochłoniętych w USA pochodzi z Meksyku.

Departament Rolnictwa USA ostrzegł, że taryfy na meksykańskie owoce i warzywa mogą zwiększyć koszty awokado.

Powiązane potrawy, takie jak guacamole, mogą również stać się droższe.

Dodatkowe raporty Lucy Acheson

Source link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj