Nick BeakeUs weryfikują korespondent w Ellabell w stanie Georgia

Południowokoreański pracownik, który był świadkiem ogromnej operacji imigracyjnej w fabryce samochodów w Gruzji, powiedział BBC o panice i zamieszaniu, gdy agenci federalni zstąpili na tym miejscu i aresztowali setki.
Mężczyzna, który poprosił o zachowanie anonimowości, był w fabryce, która jest wspólnie własnością Hyundai i LG Energy Solution, gdy agenci z imigracji i egzekwowania celnego (ICE) aresztowali 475 osób, w tym 300 obywateli Korei Południowej, a niektóre zostały wyprowadzone w łańcuchy.
Powiedział, że po raz pierwszy uświadomił sobie w czwartek rano nalot, kiedy on i jego koledzy otrzymali zalew telefonów od szefów firmy. „Dzwonił wiele linii telefonicznych, a wiadomość polegała na zamknięciu operacji” – powiedział.
W miarę rozpowszechnienia wiadomości na najazdach, największy tego rodzaju, odkąd prezydent Donald Trump powrócił do Białego Domu, mężczyzna powiedział, że spanikowani członkowie rodziny próbowali skontaktować się z pracownikami.
„Zostali zatrzymani i zostawili wszystkie telefony komórkowe w biurze. Dostawali telefony, ale nie mogliśmy odpowiedzieć, ponieważ (biuro) było zamknięte” – powiedział.
Według urzędników USA niektórzy pracownicy próbowali uciec, w tym kilku, którzy wskoczyli do pobliskiego stawu ściekowego. Zostały one podzielone na grupy oparte na narodowości i statusie wizy, zanim zostały przetworzone i załadowane na wielu trenerów.
Około 400 agentów stanowych i federalnych zebrało się przed rozległym kompleksem fabrycznym o wartości 7,6 mld USD, który jest około pół godziny od miasta Savannah, zanim w czwartek wejdzie na miejsce około 10:30.
W ubiegłym roku kompleks o powierzchni 3000 akrów otworzył się w zeszłym roku, a pracownicy tam montaż pojazdy elektryczne. Urzędnicy imigracyjni badali domniemane nielegalne praktyki zatrudnienia w elektrowni, która jest budowana w kompleksie.
Operacja ostatecznie stała się największą operacją egzekwowania imigracyjnego jednoosobowego w historii dochodzeń w sprawie bezpieczeństwa wewnętrznego, powiedzieli urzędnicy, dodając, że setki osób, które nie dozwolono prawnie pracy w USA, zostały zatrzymane.
BBC Verify dokonał recenzji materiału opublikowanego w mediach społecznościowych i najwyraźniej nakręcony w zakładzie baterii.
Jedno wideo pokazuje mężczyzn ustawionych w pokoju jako zamaskowany mężczyzna, noszący kamizelkę z inicjałami HSI – dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa wewnętrznego – i trzymanie chalie -talkie, mówi im: „Jesteśmy bezpieczeństwem wewnętrznym, mamy nakaz przeszukania całej strony. Potrzebujemy konstrukcji, aby natychmiast przestać, potrzebujemy wszystkich prac, aby zakończyć na stronie”.
BBC Verify spotkał pracownika, który jest prawnie uprawniony do pracy w Stanach Zjednoczonych, w Savannah, najbliższym mieście masowej fabryki samochodów.
Mężczyzna powiedział, że był „zszokowany, ale nie zaskoczony” operacją imigracyjną. Powiedział, że zdecydowana większość zatrzymanych pracowników to mechanicy instalujący linie produkcyjne na stronie i byli zatrudnieni przez wykonawcę.
Powiedział także, że mniejszość aresztowanych została wysłana z centrali w Seulu i przeprowadzała szkolenie, czego BBC nie był w stanie potwierdzić.
Mężczyzna powiedział, że uważa, że prawie wszyscy pracownicy mieli prawo do bycia w USA, ale byli na niewłaściwym rodzaju wizach lub ich prawa do pracy.

BBC skontaktowało się zarówno z Hyundai, jak i LG Energy Solution w celu komentarza.
We wspólnym oświadczeniu opublikowanym po nalocie Hyundai i LG Energy Solution powiedział, że „w pełni współpracują z odpowiednimi władzami dotyczącymi działalności na naszym placu budowy. Aby pomóc w ich pracy, zatrzymaliśmy budowę”.
Hyundai powiedział również, że „w oparciu o nasze obecne zrozumienie żadne z osób zatrzymanych nie jest bezpośrednio zatrudnione przez Hyundai Motor Company”.
Dodał, że „jest zaangażowany w pełną zgodność ze wszystkimi przepisami i regulacjami na każdym rynku, na którym działamy”.
BBC Verify skontaktowało się również z Departamentem Bezpieczeństwa Wewnętrznego USA (DHS) w celu uzyskania komentarza i więcej szczegółów na temat dokładnie tego, dlaczego pracownicy zostali zatrzymani i co robili w zakładzie.
W piątek, dzień po nalocie, agent lodu odpowiedzialny za operację, Steven Schrank powiedział, że wszyscy 475 zatrzymanych było „nielegalnie obecnych w Stanach Zjednoczonych”.
Powiedział, że byli robotnikami, którzy weszli w różne sposoby w Stanach Zjednoczonych, niektórzy nielegalnie przekroczyli granicę, niektórzy, którzy przeszli przez zwolnienie z wizą i zabroniono pracy, niektórzy, którzy mieli wizy i przewyższały swoje wizy ”.
Rajd, nazwany przez urzędników „Operację niskiego napięcia”, ukierunkował elektryczną instalację baterii, która była budowana na tym samym miejscu, co istniejąca fabryka samochodów Hyundai.
Ice opublikował materiał z nalotu przedstawiający agentów federalnych przybywających do pojazdów pancernych i ustawiających się na pracownikach poza fabryką, a niektórzy pokazano razem przykuty, zanim zostali załadowani na autokary.
Inne obrazy pokazują dwóch mężczyzn w rzece najwyraźniej próbującej uciec, a inny człowiek jest wyciągnięty z wody przez agentów, którzy rozmawiają z nim po hiszpańsku.
Pracownik, z którym rozmawialiśmy, powiedział, że ma współczucie dla tych, którzy zostali zatrzymani, ale powiedział, że represje nie było zaskoczeniem wobec administracji Trumpa. „Ich hasłem jest najpierw Ameryka, a jeśli prawnie pracujesz w Ameryce, nie będziesz miał problemu” – powiedział.
Mężczyzna powiedział, że czas i przeszkody administracyjne związane z uzyskiwaniem wiz amerykańskich zachęciły zagraniczne firmy do obniżania zakrętów w celu ukończenia projektów na czas, ale mogą teraz potrzebować ponownego ponownego oceny.
„Mam na myśli, że po tym wiele firm ponownie pomyśli o inwestowaniu w Stanach Zjednoczonych, ponieważ utworzenie nowego projektu może potrwać o wiele dłużej niż wcześniej” – powiedział, dodając, że wielu osób zatrzymanych było specjalistami i znalezienie lokalnych pracowników, którzy je zastąpili, nie byłoby łatwe.
Kiedy BBC odwiedziło witrynę w weekend, pojawiło się niewiele widocznych oznak czwartkowego nalotu, chociaż dwie zespoły bezpieczeństwa poprosiły nas o przejście, gdy filmowaliśmy z boku drogi.

Fabryka samochodów elektrycznych w Ellabell w stanie Georgia to ogromny kompleks, który dominuje w krajobrazie i jest głównym źródłem zatrudnienia od czasu ogłoszenia projektu w 2022 r.
Republikański gubernator Gruzji, Brian Kemp, okrzyknął kompleks o wartości 7,6 mld USD, opisując go jako największy projekt rozwoju gospodarczego w historii państwa.
Wpływ przedsięwzięcia został odzwierciedlony w odrodzeniu koreańskiego stowarzyszenia amerykańskiego Stowarzyszenia Greater Savannah. „To rosnąca społeczność” – powiedział Cho Dahye, prezes stowarzyszenia.
Pani Dahye, która w latach 80. została obywatelem USA i jest również znana pod jej amerykańskiego imienia Ruby Gould, powiedziała, że aresztowania lodowe sprawiły, że ludzie zszokowały.
Ma nadzieję, że nalot na jej progu nie miałby szerszego wpływu na stosunki USA-Koreańskie. „To dla mnie bardzo szokujące i wizerunek globalnej, znanej firmy”-powiedziała.
Dodatkowe raporty autorstwa Aisha Sembhi i Woongbee Lee