Oxford University Press uznało „rage bait” za słowo roku, oddając internetowego ducha czasu 2025 roku.
Termin ten odnosi się do treści internetowych „celowo zaprojektowanych w celu wywołania gniewu lub oburzenia poprzez frustrację, prowokację lub obraźliwość” i mających na celu skierowanie ruchu na określone konto w mediach społecznościowych – stwierdził Oxford w oświadczeniu.
„Twórca tego tekstu będzie często rozkoszować się milionami komentarzy i udostępnień, a czasami nawet polubień” – powiedziała BBC leksykograf Susie Dent.
Poznaj aktualności dzięki aplikacji 7NEWS: Pobierz już dziś
Wynika to z algorytmów stosowanych przez firmy z branży mediów społecznościowych, „ponieważ chociaż kochamy puszyste koty, docenimy to, że częściej angażujemy się w treści negatywne i treści, które naprawdę nas prowokują”.
Przynęta Rage zwyciężyła nad dwoma innymi konkurentami – „hodowlą aury” i „biohackem” – po publicznych komentarzach na temat krótkiej listy opracowanej przez leksykografów z Oxford University Press.
„Hodowla aury” oznacza kultywowanie wizerunku publicznego poprzez prezentowanie się „w sposób, który w subtelny sposób ma przekazać atmosferę pewności siebie, chłodu i tajemniczości”.
„Biohack” definiuje się jako „próbę poprawy lub optymalizacji własnej wydajności fizycznej lub psychicznej, zdrowia lub długowieczności”.
Słowo roku wybierają leksykografowie z Oxford University Press, którzy analizują nowe i pojawiające się słowa, a także zmiany w sposobie używania języka, aby zidentyfikować słowa o „znaczeniu kulturowym”.
Od 2004 roku Oxford University Press, wydawca Oxford English Dictionary, wybiera słowo roku.
Wśród dotychczasowych zwycięzców znalazły się „podcast” w 2005 r., „emoji” w 2015 r. i „tryb goblina” z 2022 r., w którym opisywano osoby, które opierały się powrotowi do normalnego życia po pandemia Covid-19.


















