Wyjątkowy zestaw żywych obrazów hinduskich o wartości setek tysięcy funtów otrzymał zakaz opuszczania kraju po tym, jak rząd nałożył na nie zakaz eksportu.
Według Departamentu Kultury, Mediów i Sportu Devi Mahatmya – ilustrująca opowieść o Boskiej Matce Hinduizmu – jest wyceniana na 280 000 funtów.
Rzecznik DCMS powiedział, że 56 obrazów stwarza okazję do zbadania tego gatunku dzieł, a pasek eksportu da brytyjskiej galerii lub instytucji czas na zakup ich dla narodu.
Prawie kompletna seria obrazów przedstawia jedną z najważniejszych narracji w hinduizmie, a złotą i srebrną farbą przedstawiono sceny od cichego kultu po brutalne bitwy.
Wśród 200-letnich dzieł sztuki znajduje się obraz przedstawiający pokonanych bogów Wisznu i Śiwę proszących o pomoc w scenie uważanej za wyjątkową dla tej serii.
Rzecznik powiedział, że w Wielkiej Brytanii nie zachowała się żadna inna porównywalna seria, a obrazy przypominają o powiązaniach kulturowych między Wielką Brytanią a regionem Pendżabu.
W Wielkiej Brytanii mieszka ponad milion Hindusów, a obrazy dają możliwość zarówno badania, jak i celebrowania ich kultury.
Minister kultury baronowa Twycross powiedziała: „Ten serial jest nie tylko piękny, ale także wyjątkowy w Wielkiej Brytanii.
Wyjątkowy zestaw żywych obrazów hinduskich wart setki tysięcy funtów otrzymał zakaz opuszczania kraju po tym, jak rząd nałożył na nie zakaz eksportu
Według Departamentu Kultury, Mediów i Sportu Devi Mahatmya – ilustrująca opowieść o Boskiej Matce Hinduizmu – jest wyceniana na 280 000 funtów
Rzecznik DCMS powiedział, że 56 obrazów stanowi okazję do zbadania tego gatunku dzieł, a pasek eksportu da brytyjskiej galerii czas na zakup ich dla narodu
„Ponieważ w naszym kraju nie istnieją żadne inne niemal kompletne podobne narracje, niezwykle ważne jest, abyśmy teraz wykorzystali szansę, aby utrzymać tę serię w Wielkiej Brytanii i dać badaczom kluczowy czas na odkrycie jej tajemnic”.
Decyzja ta jest zgodna z radą Komisji Rewizyjnej ds. Eksportu Dzieł Sztuki i Przedmiotów Kultury (RCEWA).
Członkini komisji Pippa Shirley powiedziała: „Na tych małych, przypominających klejnoty obrazkach na naszych oczach rozgrywa się epopeja.
„Widzimy Devi, boską matkę hinduizmu w jej różnych przejawach, jako przerażającą, wieloręką Kali zabijającą demony w zaciekłych bitwach, kontrastującą ze scenami życia dworskiego, kultu i spokojnymi krajobrazami zamieszkałymi przez menażerię zwierząt.
„Były zachętą do opowiadania historii, recytacji hymnów sanskryckich podczas wesel lub spotkań rodzinnych i są niezwykłe ze względu na swoją kompletność.
„Rzucają światło na praktyki warsztatu artystycznego i stawiają pytania dotyczące społecznego i religijnego wykorzystania oraz gromadzenia tego rodzaju materiałów w okresie kolonialnym.
„Są także potężnym wyrazem boskiej kobiecej mocy. Ponieważ w kraju nie ma porównywalnego setu, ważne jest, aby tu pozostali, aby mogły zostać lepiej zrozumiane i mogły cieszyć się nimi jak najszersze grono odbiorców”.


















