Korespondent Arts, BBC Scotland

Zaczęło się od opuszczonej powieści w pokoju hotelowym.
„Byłem chory, w łóżku i nawet nie lubię powieści romantycznych” – mówi Shonda Rhimes.
„Ale przeczytałem to i pomimo choroby wyciągnąłem się z łóżka i do najbliższego sklepu z książkami, aby kupić je wszystkie”.
Książka była książą i ja Julią Quinn. Pierwsza z ośmiu powieści o dzieciach rodziny w Regency England, być może nie był to oczywisty wybór dla kobiety w kolorze – ale stał się podstawą hitowej serii Rhimesa Bridgerton, z udziałem Nicoli Coughlan, Jonathan Bailey i Simone Ashley.
Wkład Showrunner w telewizję został uhonorowany w środę, kiedy otrzymała inaugurację Edinburgh Fellowship na festiwalu telewizyjnym.

„Nie widziałam tego jako romansu” – mówi. „To był bardziej dramat w miejscu pracy.
„Kobiety nie mają władzy w innych obszarach swojego życia, władza polega na tym, jak się pobierają, więc staje się miejscem pracy. I tam jest dramat.
„Co ważniejsze, mogłem się w nich zobaczyć. Jeśli czarna kobieta w XXI wieku Ameryka może zobaczyć się w Regency England, to dobra historia”.
Rozmawiając z Mishal Husainem na scenie na festiwalu, który wyznacza 50. rok, powiedziała delegatom, że ubiegała się o szkołę filmową, a nie szkołę prawniczą, ponieważ przeczytała artykuł, który powiedział, że trudniej jest wejść – i jako najmłodsze z sześciorga dzieci, chciała wrażenie rodziców.
Po opuszczeniu szkoły filmowej pracowała jako administrator biura, ale pisała w wolnym czasie. Jej pierwszy pomysł, komedia romantyczna o starszej białej kobiecie, przypadkowo dopasowana do młodszego czarnego mężczyzny, został sprzedany, ale nigdy nie został stworzony.

Narodziny jej pierwszego dziecka dały jej czas na obejrzenie wielu telewizji.
„Obserwowałem całą Buffy The Vampire Slayer i zacząłem zdawać sobie sprawę, że właśnie tam dzieje się rozwój postaci” – powiedziała.
„Zdajesz sobie sprawę również, jak ważne są te postacie telewizyjne. Spędzasz więcej godzin z Meredith Gray, które spędzasz z własną rodziną”.
Meredith Gray jest tytułową postacią Anatomii Graya, seria Rhimes utworzona w 2005 roku po odrzuceniu programu o korespondentkach wojennych i powiedziano jej, że szef Disneya chce dramatu medycznego.
To stało się wielkim hitem.
„Co tydzień oceny rosły i nie miałem pojęcia, co to znaczy, ponieważ nigdy wcześniej nie pracowałem w telewizji” – powiedziała. „A potem sieć zaczęła wysyłać mi prezenty”.


Sieć – ABC – polegała na programie lukratywnego czwartkowego miejsca i nadal tworzy ją dzisiaj z sezonem 22 i 450. odcinkiem w produkcji.
Shondaland, firma produkcyjna Rhimesa, była sztuką w Disneylandzie i jest obecnie jedną z najbardziej wpływowych firm telewizyjnych na świecie.
Ma biura w Nowym Jorku, Los Angeles i Londynie, gdzie produkowana jest Bridgerton.
Przyznaje się do przybycia serialu w Boże Narodzenie 2020 r., Kiedy świat był blokowany, zwiększył figurki – „Moje historie pomagają ludziom uciec, a nie uzasadnić ich w rzeczywistości” – ale nawet ona jest zaskoczona zakresem fandomu.
Powiedziała: „To nie był tylko globalny program. Stał się marką stylu życia. Ludzie dostali zestawy herbaty Bridgerton, były Bridgerton Proms i Wesela”.

Każdy sezon koncentruje się na innym członku rodziny Bridgerton. Planuje zrobić wszystkie osiem książek z serii, z sezonem czwartym, który koncentruje się na Benedict Bridgerton obecnie w produkcji.
Jeśli chodzi o jej decyzję o odzwierciedleniu zróżnicowanej gamy ludzi na ekranie, nalega, aby nigdy nie zrobiła programu „który mnie w tym nie miał”.
Powiedziała, że nie wiedziała o krytyce medialnej tego programu jako „obudzonego” i pomyślała, że nagłówek, który powiedział, że „panded to Woke Culture” był „słodki”.
Powiedziała, że jest zdumiona, że jest inauguracyjnym zwycięzcą nagrody Edinburgh Fellowship Award.
Powiedziała: „Przez większość czasu jestem sam i piszę, więc takie chwile sprawiają, że uświadomisz sobie wpływ tego, co robisz”.