Firma Cylib, startup mający na celu redukcję ilości odpadów powstających w wyniku zużycia akumulatorów samochodów elektrycznych, buduje w Niemczech ogromny zakład recyklingu baterii.

Cylib, za którym stoi firma produkująca luksusowe samochody sportowe Porshe i producent sprzętu AGD Bosch rozpoczęli w poniedziałek prace w nowej lokalizacji w miejscowości Dormagen, w niemieckim kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia.

W zakład o powierzchni 236 000 stóp kwadratowych zainwestowano ponad 180 milionów euro (200 milionów dolarów). Będzie on produkować baterie pochodzące z recyklingu na potrzeby europejskiego przemysłu pojazdów elektrycznych.

Firma Cylib twierdzi, że jej zakład będzie największym kompleksowym zakładem recyklingu baterii litowo-jonowych w Europie.

Zakład planuje poddawać recyklingowi około 30 000 ton zużytych baterii rocznie, co sprawi, że będzie on większy od obecnego największego zakładu Hydrovolt, będącego spółką joint venture szwedzkiego producenta baterii do samochodów elektrycznych Northvolt oraz norweskiej firmy Hydro, zajmującej się aluminium i energią odnawialną.

Według strony internetowej Hydrovolt firma ma zdolność recyklingu 12 000 ton zużytych baterii rocznie.

Jak poinformowało źródło zaznajomione ze sprawą w rozmowie z agencją CNBC, spodziewane jest, że odzyskane baterie wytworzone w nowym zakładzie Cylib zostaną wykorzystane przez Porsche, które zainwestowało w startup w ramach rundy finansowania wynoszącej 55 milionów euro.

Źródło, które woli pozostać anonimowe, gdyż informacja ta nie jest jeszcze publiczna, dodało, że plany są wciąż na wczesnym etapie i nie zostały jeszcze sformalizowane.

Zapytany o zaangażowanie Porsche w projekt, rzecznik Cylib stwierdził, że inwestycje od partnerów, takich jak Porsche, mają charakter „strategiczny” i dodał, że firma ściśle współpracuje ze swoimi inwestorami w zakresie industrializacji procesów i partnerstw handlowych.

Kluczowe dla przejścia na pojazdy elektryczne

Recykling baterii jest kluczowym priorytetem dla Unii Europejskiej, która stara się zapewnić zrównoważony rozwój baterii niezbędnych do przejścia na pojazdy elektryczne.

Firma Cylib, założona w 2022 roku przez niemiecką przedsiębiorczynię Lilian Schwich, jej męża Gideona Schwicha i Paula Sabarny’ego, wykorzystuje techniki odzyskiwania litu i grafitu na bazie wody w celu ponownego wykorzystania materiałów z baterii, których okres eksploatacji dobiegł końca.

Na początku tego roku firma pozyskała 55 milionów euro finansowania od inwestorów, w tym od firmy venture capital zajmującej się kwestiami klimatu: World Fund, Porsche Ventures, Bosch i DeepTech & Climate Fonds.

Cylib powiedział, że nowy zakład będzie przede wszystkim obsługiwał klientów z branży motoryzacyjnej, produkcji akumulatorów i chemikaliów. Startup chce, aby był pierwszym z wielu, a kolejne zakłady są planowane w innych miejscach w Niemczech i Europie w ciągu najbliższych kilku lat.

Nowy obiekt powstaje na terenie poprzemysłowym w Chempark, przestrzeni przemysłowej wykorzystywanej głównie przez przemysł chemiczny. Cylib powiedział, że lokalizacja jest strategiczna, ponieważ na miejscu znajdują się już istniejące łańcuchy dostaw.

Rozpoczęcie działalności zakładu zaplanowano na 2026 rok. Ten ruch jest kluczowy dla możliwości Cylib, aby osiągnąć produkcję masową, powiedziała dyrektor generalna Lilian Schwich.

„Osiągnięcie przez Cylib produkcji na skalę przemysłową będzie kluczowym czynnikiem w budowie solidnej europejskiej infrastruktury akumulatorowej” – powiedział Schwich w oświadczeniu prasowym.

„Recykling baterii jest pionierem gospodarki o obiegu zamkniętym, udowadniając, że sukces ekonomiczny idzie w parze ze zmniejszeniem wpływu na środowisko” – dodała.

Source link