Elon Musk zobowiązuje się do robotaksji od co najmniej 2016 roku. W tym czasie pomysł brzmiał jak science fiction. Prawie dziesięć lat później fikcja ma się ostatecznie stać faktem: 12 czerwca, Tesla (TSLA) Oczekuje się, że pochwali się pierwszego prawdziwego pilota Robotaksi w Austin.
Oprócz oczywistości ludzie z wyrafinowanej floty bez kierowcy mogą to sobie wyobrazić. I będzie to poważna zmiana w stosunku do wczesnej obietnicy całkowicie bez kierowcy maski Teslas, zamówionej wyłącznie przez AI. Podobno początkowe wdrożenie obejmuje około dziesięciu modelu YS Tesli wyposażonego w oprogramowanie firmy w pełni zautomatyzowane jazda (FSD), przy czym każdy samochód jest monitorowany przez ludzkiego operatora gotowego do zdalnego interweniowania w miarę upadku.
To nie jest naprawdę całkowicie autonomiczny debiut. Jest to rygorystycznie kontrolowany test z poważnym wpływem inwestorów.
Musk mocno obstawia, że AI Tesli może wyprzedzić resztę paczki. Powiedział w 2022 r.: „Przytłaczające nacisk kładziony jest na rozwiązywanie w pełni autonomicznej jazdy. Jest to niezbędne. To naprawdę różnica między byciem warte dużo pieniędzy lub zasadniczo zero”. Inwestorzy piszczyli kiedyś o autonomicznej jazdy, która odblokowuje „liczbę wartości rynkowych”, twierdząc, że Tesla będzie prowadzić globalne przywództwo. Ale Waymo (Googl) Już obsługuje w pełni autonomiczne usługi w amerykańskich miastach, rejestrowanie Co tydzień setki tysięcy przejażdżek Istnieją znacznie bezpieczniejsze dokumenty publiczne.
Pytanie może nie dotyczyć tego, czy Tesla może nadrobić zaległości. Może dotyczyć tego, czy firma jest blisko innych flot. Push wystaje. I maska musi w końcu położyć swoje karty na stole i pokazać, co jest w jego rękach.
Tesli jest to, że jego podejście ostatecznie skaluje się szybciej niż ktokolwiek inny. Już miliony Teslas na drogach zarejestrowały mile i dostarczały dane do sztucznej inteligencji firmy. Tesla korzysta tylko z oprogramowania wizji, ale jego rywale opierają się również na czujnikach lidar i radarowych, trzymając się wstępnie mapowanych tras i systematycznie rozszerzając miasto według miasta.
Jednak skala nie gwarantuje autonomii.
Flota Tesli pozostaje na poziomie 2 (pomoc kierowcy), a nadchodząca flota Austina będzie miała bezpieczny kierowca lub surowy nadzór zdalny. Jeśli firma mocno pochyla się w kierunku teleopów, aby utrzymać samochód, jest to znak, że sny FSD nadal wymagają ludzkich podstaw i mogą wiercić otwory zarówno w szumu, jak i wizji.
Mimo to strategia Tesli jest odważna. Jeśli system może niezawodnie działać w prawdziwym środowisku przy minimalnej interwencji, może oznaczać punkt zwrotny nie tylko dla Tesli, ale także dla całej branży pojazdu autonomicznego (AV).
Tesla może być pierwszą w nagłówku, ale Waymo jest pierwszą, która poszła drogą.
W pełni bezzałogowe pojazdy Waymo są otwarte w Phoenix, San Francisco oraz w części Los Angeles i Austin. Wkrótce przybędą do Atlanty, Miami, Waszyngtonu, DC, a nawet Tokio. Obsługują skomplikowane miasto jadące nikogo za kółkami – i robią to na ogromną skalę. Od połowy 2012 r. Waymo oferuje miliony bezzałogowych pojazdów na kwartał z konsekwentnymi zapisami bezpieczeństwa i opublikowanymi danymi.
Tymczasem systemy Tesli wymagają ciągłego nadzoru od ludzkich kierowców. I jest rekord bezpieczeństwa. Dochodzenia federalne połączyły systemy autopilota i FSD Tesli z dziesiątkami awarii. Departament Transportu bada, w jaki sposób system Tesli obsługuje krawędź, takich jak blask, mgła i kurz. A w zeszłym roku, Przypomniało mi to ponad 2 miliony pojazdów. Dodaje dodatkowe ostrzeżenia i ograniczenia do oprogramowania do pomocy kierowcy.
To nie jest reputacja, którą chcesz, wprowadzając publiczność robotaksową.
John Krafcik, były dyrektor generalny Waymo, nie przewrócił swoich słów. „Tesla stara się konkurować z Waymo od prawie dekady, ale tak nie jest”. Powiedział Business Insider. „Są to firmy motoryzacyjne z systemami asystowania sterownika. … Nie oferują jeszcze przejażdżek, które generują całkowicie autonomiczne przychody. Weymo minęło już milion razy w miesiącu”.
Z tego, co wiemy o uruchomieniu Austina, nie chodzi o całkowitą autonomię, chodzi o optykę. Jak Tesla Sales SchoolW Konkurencja z Chinami Robi się gorąco, firma z maską W obliczu większej kontroli W wyniku Jego feudMarzenia Robotaksi Tesli wyglądają bardziej jak linia życia niż ekstrawagancja.
Tesla podobno poprosił urzędników miejskich o zacytowanie tajemnicy handlowej i owinięcie szczegółów pilota. Ale Powiedzmy, że analitycy, w tym Adam Jones z Morgana Stanleya Robotaksja działa na obszarach o bliskiej geofizyce, przy dobrej pogodzie i z ważnym wsparciem za kulisami. Innymi słowy, „autonomiczne” systemy mogą wydawać się bardziej zdalnie sterowane akrobacje niż spojrzenie na przyszłość.
Ale kiedy program pilotażowy idzie płynnie, daje maskę, w czym nie było przez jakiś czas: dowody. Dowód, że Tesla może sprawić, że robotaksja działała w prawdziwym świecie. Dowód, że inwestorzy mogą nadal wierzyć w długoterminowe historie. Dowód, że AI, którą spędził lata, może ostatecznie stać się gotowy na drogę.
Musk obiecał, że robotaksja zamieni całą Teslę w aktywa finansowe. Rozbił przyszłość, w której możesz wysłać samochód, aby zarobić pasywny dochód podczas pracy. Mówi także, że ludzie, którzy kupują rzeczy inne niż Tesla, zasadniczo kupują konie.
Ta wizja nadal popiera reputację Tesli w terminie i powtarzających się opóźnieniach.
Jak dotąd analitycy byli stabilni. Dan Ives z Wedbush powiedział, że umieścił przyszły bank AI Tesli w banku, aby utrzymać swoją ocenę „lepszych” i cel 500 USD. Długoletni Tesla Bull Ives powiedział, że ma nadzieję, że Wedbush zostanie wprowadzony do 20 do 25 miast amerykańskich w przyszłym roku.
Pisze: „Uważamy, że większość ocen przed Tesli koncentruje się na sukcesie, który ustanowił autonomiczną wizję w tym kluczowym uruchomieniu w Austin”. Ives szacuje, że AI i AVS są warte „co najmniej 1 biliona dolarów w Tesli” i że Tesla „będzie jednym z najlepszych czystych teatrów w AI w następnej dekadzie”.
W notatce analityka Stephen Jengaro Stifel powtórzył swoje emocje: Tesla był w stanie zdominować siedem milionów samochodów wyposażonych w autonomię, gdy nie nadeszła robota robotaksja. Pisze: „Flota konkurentów zaledwie tysięcy samochodów może zapewnić jedynie ograniczoną część całego rynku adresowalnego i wymaga znacznych nakładów inwestycyjnych w celu budowy aktywów wymagających kapitałowych, które wymagają produkcji”.
Mimo to pozostają poważni sceptycy.
Dlatego rozwój Austina jest tak ważny. Czy Tesla może pokazać, że autonomiczna technologia jazdy jest gotowa na najlepszy czas, nawet na ograniczonym etapie? Czy organy regulacyjne akceptują definicję „autonomii” firmy? Czy Musk może zaoferować coś opłacalnego komercyjnego, a nie technicznie imponującego? W tym tygodniu możemy zacząć go znaleźć. Ale w Musk nauczyłem się oczekiwać więcej programów niż informuj.
I ten program przyszedł od dłuższego czasu.