Dla internetowej sensacji Eriki Thompson TikTok jest najpotężniejszą platformą mediów społecznościowych, dzięki której 11 milionów obserwujących może edukować swoją życiową pasję: pszczoły.
Utrata platformy w USA – bardziej prawdopodobna po tym, jak Sąd Najwyższy podtrzymał zakaz, który ma zostać wprowadzony w przyszłym tygodniu – będzie „znaczącym” obciążeniem finansowym dla pani Thompson, pszczelarki z Teksasu, ale jest to także strata narzędzie edukacyjne.
„Na platformie jest wiele innych osób oferujących treści edukacyjne lub informacyjne” – powiedziała BBC. „To największa strata i na tym należy się skupić, poza aspektem finansowym, to strata, którą my jako społeczeństwo – ludzie korzystający z TikToka – z pewnością odczujemy”.
Z aplikacji i strony internetowej korzysta około 170 milionów Amerykanów. O ile jej chińska spółka-matka ByteDance nie sprzeda platformy lub interwencja władz wykonawczych nie nastąpi, w niedzielę platforma przestanie działać w USA.
Los giganta mediów społecznościowych pozostawiono w rękach Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych po tym, jak w zeszłym roku zarówno demokratyczni, jak i republikańscy prawodawcy głosowali za zakazem aplikacji do udostępniania plików wideo w związku z obawami dotyczącymi jej powiązań z chińskim rządem i obawami, że aplikacja może stać się narzędziem ryzyko bezpieczeństwa narodowego.
TikTok wielokrotnie zapewniał, że nie udostępnia informacji Pekinowi.
Jednak użytkownicy i twórcy treści twierdzą, że platforma mediów społecznościowych stała się stałym elementem społeczeństwa i pomogła zwykłym użytkownikom znaleźć się w centrum uwagi dzięki milionom obserwujących. Szybko stał się preferowanym przez niektórych kanałem mediów społecznościowych, a dla innych kluczowym źródłem przychodów.
Teraz martwią się, co się stanie, jeśli zakaz nie zostanie zatrzymany.
Najlepsza platforma
Twórcy utrzymujący się z aplikacji społecznościowych powiedzieli BBC, że TikTok to doskonała platforma.
Tak było w przypadku pani Thomspon, której pierwszy film na TikToku uzyskał ponad 50 milionów wyświetleń w ciągu pierwszych 24 godzin po opublikowaniu.
„Nie doświadczyłam takiego sukcesu na innych platformach” – powiedziała. „Mogę na przykład opublikować dokładnie ten sam film na Instagramie i otrzymać go nawet nie blisko zaręczyn”.
Ross Smith, który udostępnia śmieszne filmy swojej 98-letniej babci ponad 24 milionom obserwujących na TikToku, określił tę platformę jako jedną z niewielu platform, na których łatwo zostać twórcą.
Na TikToku powiedział: „Sukces można osiągnąć z dnia na dzień”.
Inne platformy próbujące odtworzyć krótki format przewijania dostępny na TikTok jeszcze nie odniosły sukcesu, powiedział BBC Smith. Pani Thompson zgodziła się.
„Rzadko słyszę o ludziach, którzy zdobywają popularność na Instagramie lub o kimś, kto jest sensacją na Instagramie, ale te słowa często słyszy się na TikToku” – powiedziała Thompson.
Codey James, wpływowy influencer modowy, mający dziesiątki tysięcy obserwujących na TikToku, powiedział BBC, że widzowie niekoniecznie przenoszą się z jednej platformy na drugą.
„Znam kogoś, kto ma setki tysięcy obserwujących na TikToku i może tylko dziesięć tysięcy obserwujących na Instagramie” – James powiedział BBC.
Znaczące straty finansowe
Wielu twórców treści utrzymuje się z dochodów uzyskiwanych na TikToku.
Niektórzy powiedzieli BBC, że bez platformy ich życie radykalnie się zmieni.
Kiedy marki i firmy chcą od twórcy treści reklamowych, chcą, aby twórcy publikowali posty na TikToku, powiedziała BBC Nicole Bloomgarden, projektantka mody i artystka.
„Pośrednio TikTok zapewniał większość moich dochodów, ponieważ wszystkie marki chcą, aby ich produkty były promowane w aplikacji” – powiedziała Bloomgarden.
Statystycznie nie jest jasne, czy najbardziej lukratywnym źródłem dochodów twórców jest TikTok, ale wielu z nich powiedziało BBC, że stanowi on znaczną część ich przychodów.
Ankieta przeprowadzona w 2022 r. przez start-up skupiony na twórcach Linktreewykazały, że około 12% pełnoetatowych twórców zarabia na swoich platformach mediów społecznościowych ponad 50 000 dolarów rocznie.
Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród 9500 osób, około 46% stwierdziło, że zarabia mniej niż 1000 dolarów.
A co z alternatywnymi aplikacjami?
To nie pierwszy przypadek zniknięcia dużej platformy mediów społecznościowych.
W 2017 r. Vine – platforma, na której użytkownicy mogli udostępniać klipy wideo o długości do sześciu sekund – została zamknięta.
Dla ówczesnych twórców był to szok.
Q Park, twórca treści mający 37,7 miliona obserwujących na TikTok, był jedną z takich osób.
Spędził lata na zdobywaniu fanów na Vine – jedynej platformie, z której wówczas korzystał – a kiedy zniknęła, stwierdził, że „wydawało mu się, że cała moja firma dobiega końca”.
Ale w pewnym sensie było to też dla niego dobre. Zmusiło go to do nauczenia się tworzenia różnych treści dla różnych odbiorców.
„To doświadczenie pokazało mi, że jeśli wierzysz w swoją zdolność do tworzenia treści, zdobędziesz fanów gdzie indziej” – powiedział Park BBC.
W miarę zbliżania się zakazu niektórzy twórcy zaczęli uciekać na inną chińską platformę, Czerwona notatka – konkurent TikTok popularny wśród młodych ludzi w Chinach, Tajwanie i innych populacjach posługujących się językiem mandaryńskim.
Na początku tego tygodnia aplikacja RedNote była najczęściej pobieraną aplikacją w amerykańskim sklepie Apple App Store.
Niektórzy twórcy dywersyfikują miejsca, w których publikują posty, mając nadzieję na zwiększenie liczby odbiorców gdzie indziej, inni mają nadzieję, że zakaz nie wejdzie w życie.
„TikTok to bestia” – powiedział Park. „Część mnie uważa, że to może być zbyt duże, żeby upaść”.
„To zostanie w jakiś sposób ożywione, teraz jest to zbyt duża gospodarka”.
Dodatkowe raporty Grace Dean i Nathalie Jimenez.