Ostatnie słowa, jakie usłyszała pięcioosobowa załoga batyskafu Titan, brzmiały: „tutaj wszystko w porządku”, zanim statek implodował głęboko w oceanie i ich zabił – ujawniono w przesłuchaniu.
Śledczy ze Straży Przybrzeżnej USA stwierdzili, że była to jedna z ostatnich komunikacji między Titanem a jego statkiem macierzystym, zanim kontakt między nimi został utracony na zawsze.
Statek głębinowy płynął w czerwcu 2023 r. do wraku Titanica, kiedy to implodował po niecałych dwóch godzinach opadania.
Amerykańska agencja federalna rozpoczęła w poniedziałek dwutygodniowe dochodzenie, którego „celem jest ustalenie faktów związanych z tym incydentem i opracowanie zaleceń mających na celu zapobieganie podobnym tragediom w przyszłości”.
To pierwsza publiczna faza dochodzenia, które rozpoczęło się 15 miesięcy temu w związku z podmorską katastrofą, która stała się przyczyną międzynarodowych poszukiwań i akcji ratowniczych.
Pozostawione bez odpowiedzi pytania na temat nieudanego nurkowania Titana zaostrzyły debatę na temat bezpieczeństwa i regulacji w świecie prywatnych eksploracji podwodnych.
Firma OceanGate, producent tego statku z siedzibą w stanie Waszyngton, stanęła w obliczu pytań dotyczących decyzji projektowych, bezpieczeństwa i zgodności z przepisami.
Oczekuje się, że w ciągu najbliższych dwóch tygodni przed Komisją Śledczą Straży Przybrzeżnej (MBI) złoży zeznania co najmniej 10 byłych pracowników OceanGate, w tym współzałożyciel Guillermo Sohnlein, a także eksperci w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego i eksploracji podmorskiej.
MBI to najwyższa dostępna instancja śledcza w sprawie ofiar śmiertelnych wśród żołnierzy piechoty morskiej USA. Jak powiedział w niedzielę dziennikarzom jej przewodniczący, MBI organizuje mniej więcej jedno przesłuchanie rocznie.
„Spośród tysięcy przeprowadzonych dochodzeń, mniej niż jedno zaszło tak daleko” – powiedział Jason Neubauer.
„Nie ma słów, które mogłyby złagodzić stratę, jaką poniosły rodziny dotknięte tym tragicznym zdarzeniem” – dodał.
„Mamy jednak nadzieję, że to przesłuchanie pomoże wyjaśnić przyczynę tragedii i zapobiegnie ponownemu wystąpieniu podobnych zdarzeń”.
Rada, w skład której wchodzą najwyżsi rangą urzędnicy Straży Przybrzeżnej i Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB), ma prawo zalecać nakładanie kar cywilnych lub kierować sprawy do Departamentu Sprawiedliwości USA w celu wszczęcia postępowania karnego.
Szeroko zakrojona misja poszukiwawczo-ratunkowa, w którą zaangażowane były cztery rządy, rozwinęła się po tym, jak okręt podwodny stracił kontakt ze swoim statkiem macierzystym, Polar Prince, rano 18 czerwca 2023 r. i nigdy nie wynurzył się.
Na pokładzie znajdowali się założyciel i dyrektor generalny OceanGate, Stockton Rush, brytyjski odkrywca Hamish Harding, doświadczony francuski nurek Paul Henri Nargeolet, brytyjsko-pakistański biznesmen Shahzada Dawood i jego 19-letni syn Suleman.
Szczątki zawierające „domniemane szczątki ludzkie” odnaleziono w ciągu kolejnych dni, gdy władze doszły do wniosku, że Tytan uległ „katastrofalnej implozji” i zapadł się do wewnątrz pod wpływem ogromnego ciśnienia.
W poniedziałek śledczy zaprezentowali animowaną wersję podróży, w której szczegółowo opisano powtarzające się wiadomości tekstowe między Tytanem a Księciem Polarnym.
Straż Przybrzeżna poinformowała, że personel pomocniczy na pokładzie statku-matki pytał o głębokość i wagę okrętu podwodnego, a także o to, czy statek jest widoczny na wyświetlaczu pokładowym. Jednak odpowiedzi załogi stawały się coraz bardziej niejednoznaczne.
W poniedziałek zaprezentowano również historyczny zarys Titana, a urzędnicy zauważyli, że jego kadłub nigdy nie był poddawany testom niezależnym i był wystawiony na działanie warunków atmosferycznych i innych czynników podczas siedmiomiesięcznego magazynowania w latach 2022–2023.
Po tym incydencie firma OceanGate zawiesiła wszelkie działania poszukiwawcze i komercyjne.
Firma obecnie nie zatrudnia żadnego etatowego personelu, ale współpracuje ze śledczymi i będzie reprezentowana przez prawnika na przesłuchaniach przed MBI, poinformowała spółka w oświadczeniu dla Associated Press.
Dwutygodniowe dochodzenia publiczne w North Charleston w Karolinie Południowej będą poświęcone „wszystkim aspektom utraty Titana”, w tym „wydarzeniom historycznym sprzed wypadku, zgodności z przepisami, obowiązkom i kwalifikacjom członków załogi, systemom mechanicznym i konstrukcyjnym, reagowaniu kryzysowemu oraz branży okrętów podwodnych”.
Mogą zostać jeszcze zaplanowane dodatkowe przesłuchania w ramach dochodzenia, które pierwotnie zaplanowano na około rok.
Po zakończeniu śledztwa Straż Przybrzeżna i NTSB przedstawią raporty zawierające niezależną analizę.