Ben & Jerry’s wszczął postępowanie prawne przeciwko Unileveroskarżając swoją spółkę-matkę o próbę uniemożliwienia marce lodów wygłaszania publicznych oświadczeń wspierających uchodźców palestyńskich w konflikcie w Gazie.
W pozwie zawarto także zarzuty, że Unilever groził rozwiązaniem zarządu i pozwaniem dyrektorów w tej sprawie.
Ben & Jerry’s, która wcześniej pokłóciła się ze swoją spółką-matką, gdy tak twierdziła przestać sprzedawać swoje produkty na okupowanym przez Izrael Zachodnim Brzegu, stwierdził, że Unilever naruszył warunki a poufne rozliczenie uzgodnione w 2022 r.
Później Unilever sprzedał izraelski oddział Ben & Jerry’s do działalności lokalnej, co skłoniło producenta lodów do pozwania swojej spółki-matki przed osiągnięciem ugody dwa lata temu.
W nowym pozwie zarzuca się Unileverowi naruszenie porozumienia o „poszanowaniu i uznaniu głównej odpowiedzialności niezależnego zarządu Ben & Jerry’s za misję społeczną Ben & Jerry’s”, dodając: „Spółka Ben & Jerry’s czterokrotnie próbowała publicznie wypowiadać się na rzecz pokoju i prawa człowieka.”
W pozwie firma Ben & Jerry’s oświadczyła, że próbowała wzywać do zawieszenia broni, wspierać bezpieczny przejazd uchodźców palestyńskich do Wielkiej Brytanii, wspierać studentów protestujących w amerykańskich uczelniach przeciwko ofiarom śmiertelnym wśród cywilów w Gazie oraz opowiadać się za zaprzestaniem amerykańskiej pomocy wojskowej dla Izrael.
„Unilever uciszył każdy z tych wysiłków” – stwierdził Ben & Jerry’s.
Rzecznik Unilever powiedział: „Łączymy się całym sercem ze wszystkimi ofiarami tragicznych wydarzeń na Bliskim Wschodzie. Odrzucamy twierdzenia Zarządu Misji Społecznych B&J i będziemy bardzo stanowczo bronić naszej sprawy. Nie będziemy dalej komentować tej kwestii prawnej.”
Ben Cohen i Jerry Greenfield założyli firmę produkującą lody w Vermont w USA w 1978 roku, a jej misją było „promowanie praw człowieka i godności”.
Unilever przejął firmę w 2000 r jest jednak zarządzana autonomicznie przez niezależny zarząd, co pozwala jej na prowadzenie kampanii na tematy społeczne.
W marcu Unilever oznajmił, że ma taki zamiar sprzedać swój dział lodówktóra obejmuje także Wall’s i Magnum, do końca przyszłego roku.
W kwietniu szefowie Unilever stwierdzili, że kampania Ben & Jerry’ego jest „mocną stroną, a nie słabością”.