Sekretarz obrony USA Pete Hegseth powiedział we wtorek, że Kanał Panamski Stawiają czoła ciągłym zagrożeniom ze strony Chin, ale to razem Stany Zjednoczone i Panama zapewnią je bezpieczeństwo.
Uwagi Hegsetha wywołały ognistą odpowiedź chińskiego rządu, który powiedział: „Kto reprezentuje prawdziwe zagrożenie dla kanału? Ludzie dokonają własnego osądu”.
Podczas spotkania z prezydentem Panamskim, José Raúl Mulino, przemawiając na nowej stacji dokującej o nowej fazie stacji finansowanej przez USA w bazie marynarki wojennej Vasco de Balboa po spotkaniu z prezydentem Panamskim, José Raúl Mulino Chiny lub jakikolwiek inny kraj zagroziłby działaniu kanału.
„W tym celu Stany Zjednoczone i Panama zrobiły więcej w ostatnich tygodniach, aby wzmocnić naszą współpracę obronną i bezpieczeństwa niż od dziesięcioleci” – powiedział.
Hegseth nawiązywał do portów na obu końcach kanału kontrolowanego przez konsorcjum w Hongkongu, które jest w trakcie sprzedaży jego udziałów kontrolujących innym konsorcjum, w tym BlackRock Inc.
„Chińskie firmy nadal kontrolują krytyczną infrastrukturę w obszarze kanału”-powiedział Hegseth. „To daje Chinom potencjał prowadzenia działań nadzoru w Panamie. To sprawia, że Panama i Stany Zjednoczone są mniej bezpieczne, mniej dostatnie i mniej suwerenne. I, jak zauważył prezydent Donald Trump, sytuacja ta nie jest dopuszczalna”.
Hegseth spotkał się z Mulino przez dwie godziny we wtorek rano, zanim udał się do bazy marynarki wojennej, która wcześniej była stacją Marynarki Wojennej USA.
Po drodze Hegseth opublikował zdjęcie na Twitterze/X dwóch mężczyzn śmiechu i powiedział, że to zaszczyt rozmawiać z Mulino. „Trudna praca ty i twojego kraju robicie różnicę. Zwiększona współpraca bezpieczeństwa sprawi, że oba nasze narody będą bezpieczniejsze, silniejsze i bardziej dostatnie” – napisał.
Wizyta pojawia się wśród napięć nad powtarzającymi się twierdzeniami Donalda Trumpa, że Stany Zjednoczone są obciążone do korzystania z Kanału Panamskiego i że Chiny mają wpływ na jego działalność – zarzuty, których Panama zaprzeczyła.
Krótko po spotkaniu chińska ambasada w Panamie zatrzasnęła rząd USA w oświadczeniu na temat X, mówiąc, że USA wykorzystały „szantaż” do dalszego interesu i tego, z kim Panama prowadzi interesy, jest „suwerenną decyzją Panamy… i coś, co USA nie mają prawa instytucjonować”.
„Stany Zjednoczone przeprowadziły sensacyjną kampanię na temat„ teoretycznego chińskiego zagrożenia ”, próbując sabotować współpracę chińsko-kanamową, która jest po prostu zakorzeniona w własnych interesach geopolitycznych Stanów Zjednoczonych”-napisała ambasada.
Po tym, jak Hegseth i Mulino rozmawiali telefonicznie w lutym, Departament Stanu USA powiedział, że osiągnięto porozumienie, aby nie obciążać amerykańskich okrętów wojennych o przejście przez kanał. Mulino publicznie zaprzeczył, że istnieje taka umowa.
Prezydent USA posunął się tak daleko, aby zasugerować, że USA nigdy nie powinny były przekazać kanału do Panamy i że może powinien on odzyskać kanał.
Chińskie obawy zostało sprowokowane przez konsorcjum w Hongkongu organizującym 25-letnią dzierżawę portów na obu końcach kanału. Rząd Panamski ogłosił, że dzierżawa jest kontrolowana, a późno w poniedziałek stwierdził, że istnieją nieprawidłowości.
Konsorcjum w Hongkongu ogłosiło jednak już, że CK Hutchison będzie sprzedawać swój udział w portach konsorcjum, w tym BlackRock Inc, w efekcie umieszczając porty pod kontrolą USA po zakończeniu sprzedaży.
Sekretarz stanu Marco Rubio powiedział Mulino podczas wizyty w lutym, że Trump uważa, że obecność Chin w Kanale może naruszyć traktat, który doprowadził USA do przekazania drogi wodnej do Panamy w 1999 roku. Traktat ten wymaga trwałej neutralności kanału zbudowanego w USA.
Mulino zaprzeczył, że Chiny mają jakikolwiek wpływ na działalność kanału. W lutym wyraził frustrację z powodu wytrwałości narracji. „Nie będziemy mówić o tym, co nie jest rzeczywistością, ale raczej o kwestiach, które interesują oba kraje” – powiedział.
Stany Zjednoczone zbudowały kanał na początku XX wieku, ponieważ szukały sposobów ułatwienia tranzytu statków komercyjnych i wojskowych między jego wybrzeżami. Waszyngton zrezygnował z kontroli Waterway do Panamy 31 grudnia 1999 r., W ramach traktatu podpisanego w 1977 r. Przez Jimmy’ego Cartera.
„Chcę być bardzo jasny, Chiny nie zbudowały tego kanału”, powiedział Hegseth we wtorek. „Chiny nie obsługują tego kanału, a Chiny nie będą uzasadniać tego kanału. Wraz z Panamą na czele zapewnimy kanał bezpieczeństwa i dostępny dla wszystkich narodów dzięki odstraszającej sile najsilniejszej, najskuteczniejszej i najbardziej śmiertelnej siły walki na świecie”.