Ministrowie i wyżsi urzędnicy na każdym poziomie prowadzą rozmowy z amerykańskimi odpowiednikami w ten weekend w ostatnim wysiłku, aby zabezpieczyć wyrzeźbienie od podatków na import.

Źródła rządowe podają, że ministrowie podnoszą zbliżające się taryfy Donalda Trumpa jako kwestię „nr 1” w każdej rozmowie z USA.

Trump ogłosił w środę, że wprowadzi 25% taryfę na import samochodu do USA 3 kwietnia, który będzie Uderzło brytyjskich producentów samochodów takich jak Bentley i Aston Martin.

Rząd poszukuje zwolnienia z taryf samochodowych i szerszego pakietu środków, które Trump przygotowuje na następny tydzień w ramach swojego planu „umowy dobrobytu gospodarczego USA-UK”.

Urzędnicy powiedzieli The Guardian w tym tygodniu, że są pewni, że istnieje apetyt na umowę po stronie USA, ale mniej pewni, że można osiągnąć porozumienie, zanim pojawiły się kolejne opłaty 2 kwietnia, które Trump nazwał „Dzień Wyzwolenia”.

Według źródła rządu Wielkiej Brytanii, Wielka Brytania jest jednym z czterech krajów, obok Australii, Japonii i Korei Południowej, zaangażowanych w intensywne negocjacje w sprawie zabezpieczenia zwolnień przed terminem.

Jonathan Reynolds, sekretarz biznesowy i zawodowy, powiedział w czwartek wydarzenie Chatham House, że ministrowie „kontynuowali niezwykle intensywny zestaw negocjacji i wkrótce dowiemy się, jaki będzie wynik”.

Przyznał jednak, że umowa nie może się nie zawrzeć do 2 kwietnia, mówiąc: „Naszym zdaniem nie chcielibyśmy żadnych taryf zastosowanych do Wielkiej Brytanii podczas rozmowy, ale jesteśmy dość blisko tego, co nazywa„ Światowy Dzień Taryf ”.

Jonathan Reynolds powiedział wydarzeniu Chatham House, że ministrowie „kontynuują niezwykle intensywny zestaw negocjacji”. Zdjęcie: Stefan Rousseau/Pa

W swoich rozmowach z amerykańskimi odpowiednikami brytyjscy urzędnicy i ministrowie wbijają dom, że relacje handlowe między USA a Wielką Brytanią są zrównoważone. Trump wielokrotnie obchodził się z deficytem handlowym USA z wiodącymi uprawnieniami, takimi jak Chiny i UE.

Stany Zjednoczone są największym partnerem handlu indywidualnym w Wielkiej Brytanii, w związku warte prawie 300 mld funtów rocznie. W 2023 r. Wielka Brytania sprowadziła 57,9 mld GBP towarów z USA i wyeksportowała 60,4 mld GBP w drugą stronę – w tym eksport samochodowy o wartości 6,4 mld GBP, prawie 20% całkowitej międzynarodowej sprzedaży w kraju. Wielka Brytania korzysta z znacznie większej nadwyżki usług.

Urzędnicy Downing Street są ściśle zaangażowani w rozmowy, w tym „Sherpa” premiera Michaela Ellam i jego doradcy biznesowego Varun Chandra. Ten ostatni towarzyszył Reynoldsowi podczas podróży do Waszyngtonu, aby omówić umowę dobrobytu gospodarczego na początku tego miesiąca.

Podczas tej wizyty Reynolds poznał Howarda Lutnicka, amerykańskiego sekretarza handlu, Jamiesona Greera, przedstawiciela handlowego USA i Marka Burnetta, specjalnego wysłannika Trumpa w Wielkiej Brytanii. Niektórzy urzędnicy pozostali w Waszyngtonie, aby dalej rozmawiać o szczegółach. Pracownicy ambasady w Wielkiej Brytanii w Waszyngtonie, kierowane przez Petera Mandelsona, który jest byłym komisarzem ds. Handlu UE, byli również ściśle zaangażowani.

Podczas gdy rząd koncentruje się na zabezpieczeniu umowy, nie wykluczył taryf odwetowych. Keir Starmer powiedział w piątek, że Wielka Brytania „zastrzega sobie prawo do odpowiedzi” na taryfy amerykańskich w przyszłym tygodniu, mówiąc: „Nasz interes narodowy musi być najważniejszy”.

Pomiń wcześniejszą promocję biuletynu

Podczas wizyty w Yorkshire powiedział: „Oczywiście wszelkie taryfy są niepokojące i ciężko pracujemy z branżami i sektorami, na które mogą mieć wpływ. Żaden z nich nie chce zobaczyć wojny handlowej, dlatego jesteśmy zaangażowani w dyskusje z USA na temat ograniczenia wpływu taryf”. Stany Zjednoczone są drugim co do wielkości rynkiem eksportowym samochodów zbudowanych w Wielkiej Brytanii, po UE.

Howard Lutnick (po prawej), sekretarz handlu USA, podczas ostatniej podróży do Waszyngtonu. Zdjęcie: Andrew Caballero-Reynolds/AFP/Getty Images

Pewne pytanie, czy podejście Wielkiej Brytanii jest właściwe. David Henig, ekspert ds. Handlu, powiedział „hazard, jeśli nie jesteś jednym z krajów, które są najbardziej ukierunkowane – których prawie nie jesteśmy – że nadal lepiej jest poszukać umowy niż, szczerze mówiąc, trzymaj głowę i być ignorowanym”.

Niepokojące jest to, że rząd niepotrzebnie oferuje wielkie ustępstwa USA, kiedy pakiet taryf Trumpa ma być węższy niż się obawiano, a Wielka Brytania nigdy nie była dla nich celem. Ministrowie zaoferowali podatek od usług cyfrowych o wartości 800 milionów funtów, który jest skierowany do amerykańskich firm technologicznych, w ramach rozmów o umowę ekonomiczną. „Zaczynasz się zastanawiać, czy to będzie dobra okazja? W końcu wszystko może się opłacić, ale wygląda jak hazard” – powiedział Henig.

Brytyjskie kontakty handlowe z USA wcześniej zaangażowały się w blokady dróg, umożliwiając nam rolnikom sprzedaż Chlorowany kurczak i wołowina karmiona hormonem Konsumentom Wielkiej Brytanii, a istnieją oznaki, że znów pojawią się trudne problemy sanitarne i fitosanitarne (SPS).

Reynolds powiedział wydarzeniu Chatham House: „Istnieją dla nas pewne trudne obszary. Mamy zobowiązanie do utrzymania naszego reżimu SPS. Jest to coś, na co bardzo się zaangażowaliśmy, to nie zawsze inne kraje widzą na nas oko”.

William Bain, szef polityki handlowej w brytyjskich izb handlu, powiedział: „Będą szalone dyskusje ze wszystkich krajów z administracją USA w weekend, aby dostać się do najlepszego miejsca przed ogłoszeniami. Jeśli ktoś będzie miał szansę na zwolnienia, to jest Wielka Brytania. Zawsze czuliśmy, że będzie ono na dół do drutu przed drugim (kwietniem) i jest to uczciwe szanse, że może to zrobić poza drut.”

Source link