Firmy paliw kopalnych są w stanie zakwestionować zdolność Kaliforni Sąd Najwyższy USA orzekł w przypadku, który ma na celu rozwiązywanie jednego z kluczowych narzędzi używanych do ograniczenia emisji ogrzewania planety w ostatnich latach.
Sąd Najwyższy zdominowany przez konserwatystów głosował przez siedem do dwóch, aby poprzeć wyzwanie przez firmy naftowe i gazowe, wraz z 17 stanami republikańskimi Kalifornia od 1967 r. Otrzymywał okresowo od rządu federalnego, który pozwala mu ustalić trudniejsze standardy niż krajowe zasady ograniczające zanieczyszczenie od samochodów. Stan osobno stanowi, że tylko samochody zero emisji będą mogły tam sprzedać do 2035 r.
Chociaż państwa zazwyczaj nie wolno ustawiać własnych standardów oprócz federalnej ustawy o czystym powietrzu, Kalifornia otrzymała wyjątkowy uprawnienia do tego poprzez zwolnienie, które sprawiło, że stała się pionierem w naleganiu na czystsze samochody. Inne stany mogą również kopiować surowszy standard Kalifornii.
Ale firmy naftowe i gazowe, a także republikańscy politycy, narzekały na zwolnienie, argumentując, że spowodowało to szkodę finansową. Zrzeczenie się zostało usunięte podczas pierwszej kadencji Donalda Trumpa, ale następnie przywrócone przez administrację Joe Bidena. Trump znów patrzy na to, czy uchylić zwolnienie.
Wyrok sędziów uchylił decyzję sądu niższej instancji o oddaleniu procesu przez Valero Energia Grupy branży spółki zależnej i paliwowej.
Sąd niższej instancji stwierdził, że powodom brakowało wymaganej pozycji prawnej, aby zakwestionować decyzję EPA w 2022 r. O pozwoleniem Kalifornii ustanowić własne przepisy.
„Rząd zasadniczo nie może ukierunkować na działalność gospodarczą lub branży poprzez surowe i rzekomo niezgodne z prawem regulacje, a następnie uniknąć wynikających z tego procesów, twierdząc, że cele jego regulacji powinny być zamknięte poza sądem jako niezadowoleni obserwatorzy”, napisał konserwatywna sprawiedliwość Brett Kavanaugh dla większości.
Liberalne sędziowie Soni Sotomayor i Ketanji Brown Jackson nie zgadzali się z tej decyzji.
Sąd niższej instancji wcześniej orzekł, że przemysł naftowy i gazowy nie miał prawnej pozycji, aby obalić zwolnienie w Kalifornii, ale wyzwanie dla tego dotarło do Sądu Najwyższego, które wydawało się sympatyczne roszczeniu, gdy sprawa została rozpatrzona w kwietniu. „To nie jest tak wysokie obciążenie”, Amy Coney Barrett, jedna z sędziów, powiedziała o dowodzie rzekomej szkody.
Kalifornia i rząd federalny pozwolono na „rozciąganie i nadużywanie” ustawy o czystym powietrzu, amerykańskich producentów paliw i petrochemicznych, jednej z grup kwestionujących zwolnienie.
Ale ekologowie i demokratyczne przywództwo w Kalifornii bronili zwolnienia, argumentując, że pomogło on posunąć innowacje pojazdu i pomóc w cięciu gazów cieplarnianych. Transport jest odpowiedzialny za większe zanieczyszczenie trwające planetę w USA niż jakikolwiek inny sektor.
„Kalifornia i inne stany czystego samochodu nie mogą osiągnąć federalnych standardów czystego powietrza i chronić społeczności bez zmniejszania szkodliwego zanieczyszczenia transportu”, powiedziała Andrea Issod, starszy adwokat w Sierra Club. „Stajemy w tych stanach, aby bronić ich dobrze ustalonego autorytetu do ustalania standardów czystych samochodów”.