Gubernator Rezerwy Federalnej, Lisa Cook, wezwała w czwartek Sąd Najwyższy USA do odrzucenia próby zwolnienia Donalda Trumpa, mówiąc, że bezprecedensowy ruch prezydenta republikanów zniszczy niezależność banku centralnego i zakłóci rynki finansowe.
Prawnicy Cook złożyli pisemną odpowiedź sprzeciwiającą się 18 wrześniowi prośbę Departamentu Sprawiedliwości o podniesienie nakazu sędziego federalnego, które zablokowało Trumpa od natychmiastowego usunięcia Cooka, mianowanego demokratycznego byłego prezydenta Joe Biden, podczas gdy jej wyzwanie prawne trwa.
Przyznając prośbę Trumpa, jej prawnicy powiedzieli Sądowi Najwyższemu: „dramatycznie zmieniliby status quo, zignorowałby stulecia historii i przekształcili Rezerwę Federalną w organ podporządkowany woli prezydenta”.
Jia Cobb z siedzibą w Waszyngtonie, Jia Cobb, orzekła 9 września, że twierdzenie Trumpa, że Cook popełnił oszustwo hipoteczne przed objęciem urzędu-zarzuty, że Cook zaprzecza-prawdopodobnie nie były wystarczającymi podstawami do usunięcia na mocy ustawy z 1913 r., Które stworzyło Fed.
Sąd Apelacyjny USA dla obwodu Dystryktu Kolumbii w orzeczeniu 2: 1 w dniu 15 września odrzucił wniosek administracji o wstrzymanie nakazu Cobba, orzekając, że Cookowi prawdopodobnie odmówiono odpowiedniego procesu z naruszeniem piątej poprawki Konstytucji USA.
W czwartkowym zgłoszeniu prawnicy Cooka powiedzieli, że „wyjątkowa historia niezależności” Fed pomogła uczynić Gospodarka USA najsilniejszy na świecie. Po stronie Trumpa napisali, że „sygnalizowaliby na rynki finansowe, że Rezerwa Federalna nie cieszy się już tradycyjną niezależnością, ryzykując chaos i zakłócenia”.
Cook, pierwsza czarna kobieta, która służyła jako gubernator Fed, pozwał Trumpa w sierpniu po tym, jak prezydent ogłosił, że ją usunie. Cook powiedział, że roszczenia Trumpa przeciwko niej nie dały mu prawnego autorytetu do jej usunięcia i były pretekstem do zwolnienia jej za stanowisko polityki pieniężnej.
Wcześniej w czwartek grupa 18 byłych urzędników Rezerwy Federalnej USA, sekretarzy skarbu i innych czołowych urzędników gospodarczych, którzy służyli pod przewodnictwem obu stron, wezwała Sąd Najwyższy w skrócie, aby odrzucić petycję Trumpa, aby pozwolić na jego próbę zwolnienia Cooka.
Grupa obejmowała trzy ostatnie przewodniczący Fed – Janet Yellen, Ben Bernanke i Alan Greenspan – a także były sekretarze skarbu Henry Paulson, Lawrence Summers, Jacob Lew, Timothy Geithner i Robert Rubin. Argumentowali, że pozwolenie prezydentowi usunęło Cooka, podczas gdy jej prawne wyzwanie dla działania Trumpa zagroziłoby niezależności Banku Centralnego i zaryzykowałoby w niej zaufanie publiczne.
W złożeniu do sądu w zeszłym tygodniu Departament Sprawiedliwości napisał: „Ten wniosek dotyczy kolejnej sprawy o niewłaściwej ingerencji sądowej w organ przeprowadzający prezydenta – tutaj ingerencja w organ prezydenta w celu usunięcia członków Rady Rezerwy Federalnej w sprawie”.
Kongres obejmował przepisy prawa, które stworzyło Fed, aby chronić bank centralny przed ingerencją polityczną. Zgodnie z tym prawem gubernatorzy Fed mogą zostać usunięte przez prezydenta „tylko z powodu”, chociaż prawo nie określa terminu ani nie ustanawia procedur usuwania. Żaden prezydent nigdy nie usunął gubernatora Fed, a prawo nigdy nie zostało przetestowane w sądzie.
Trump dążył do szerokiej wizji władzy prezydenckiej od czasu powrotu do urzędu w styczniu.
Bitwa prawna Cook ma konsekwencje zdolności Fed do ustalania stóp procentowych bez względu na życzenia polityków, powszechnie postrzegane jako kluczowe dla zdolności banku centralnego do niezależnego funkcjonowania do wykonywania zadań, takich jak utrzymanie inflacji pod kontrolą.
W tym roku Trump zażądał agresywnego obniżania stawek Fed, kryzysu fedu Jerome Powell za zarządzanie polityką pieniężną jako bank centralny koncentrował się na walce z inflacją. Trump nazwał Powella „odrętwiającym”, „niekompetentnym” i „upartym kretynem”.
Trump 25 sierpnia powiedział, że usuwa Cooka z Rady Gubernatorów Fedu, powołując się na zarzuty, że przed dołączeniem do banku centralnego w 2022 r. Uszaltowała akta w celu uzyskania korzystnych warunków na hipotece. Blokując usunięcie Cooka, sędzia stwierdził, że prawo z 1913 r. Zezwala jedynie gubernatorowi Fed tylko na niewłaściwe postępowanie podczas pracy. Roszczenia o oszustwo hipoteczne przeciwko Cookowi odnoszą się do działań przed potwierdzeniem Senatu w 2022 r.