Właściciel największej gazety w New Jersey twierdzi, że na początku przyszłego roku przestanie ona publikować codzienną drukowaną wersję gazety, ale jej wersja internetowa będzie nadal wydawana.
Według dziennika „Newark Morning Ledger Co” ogłoszona w środę decyzja wynikała z rosnących kosztów, zmniejszającego się nakładu i zmniejszonego zapotrzebowania na drukowane egzemplarze „Star-Ledger”. Oczekuje się, że w nadchodzących miesiącach dwa inne dzienniki z New Jersey zaprzestaną wydawania drukowanych publikacji, a czwarty dziennik, Jersey Journal, całkowicie zaprzestanie ukazywania się.
Wiadomość, że nagrodzona nagrodą Pulitzera gazeta będzie dostępna wyłącznie w Internecie, pojawia się w trudnym tygodniu dla amerykańskich mediów, jako ćwierć miliona ludzi podobno zrezygnował z subskrypcji „Washington Post” po tym, jak jego właściciel miliarder, Jeff Bezos, zablokował redakcję gazety od poparcia jakiegokolwiek kandydata na prezydenta. Tysiące osób zrezygnowało także z prenumeraty „Los Angeles Times” po tym, jak jego właściciel-miliarder, dr Patrick Soon-Shiong, podjął podobną decyzję o braku poparcia.
Odwołanie protestów następuje po zmaganiach gospodarczych „Washington Post”, „Los Angeles Times” i innych serwisów informacyjnych w zeszłym roku. W trakcie kampanii prezydenckiej, którą powszechnie określano jako historycznie ważną, zwolnienia dotknęły dziennikarzy w tak różnorodnych mediach ogólnokrajowych, jak Dziennik Wall Street i Vice Media, które zwolnił setki dziennikarzy i ogłosiła, że nie będzie już publikować treści na swojej stronie internetowej.
Jednak cięcia w redakcjach były być może najpoważniejsze na szczeblu lokalnym w USA: według badania Northwestern University w latach 2005–2023 kraj stracił jedną trzecią gazet i dwie trzecie dziennikarzy.
W 2023 r. zamykano średnio 2,5 gazet tygodniowo w porównaniu z dwoma gazetami tygodniowo w roku poprzednim, co odzwierciedla stale pogarszający się klimat reklamowy, – wykazało badanie Northwestern. Większość z nich to publikacje cotygodniowe, z obszarów, w których jest niewiele innych źródeł wiadomości lub nie ma ich wcale.
Z raportu wynika, że choć pojawiły się placówki cyfrowe, aby wypełnić pewne luki, zamykają się one mniej więcej w tym samym tempie, w jakim otwierają się nowe.
Decyzja Star-Ledger o przejściu na publikację internetową ma jedynie szerszy wpływ na krajobraz medialny New Jersey. Firma Newark Morning Ledger Co poinformowała, że zamknie swój zakład produkcyjny w Montville w lutym 2025 r., w tym samym czasie, w którym zakończy się wydawanie drukowanej wersji gazety.
Zamknięcie tej placówki oznacza, że 1 lutego po 157 latach działalności inny dziennik, Jersey Journal, przestanie się ukazywać.
Gazeta z Jersey City, należąca do Evening Journal Association, kilka lat temu zleciła drukowanie firmie Star-Ledger. Przedstawiciele dziennika oświadczyli w środę, że gazeta nie może kontynuować działalności po zamknięciu zakładu produkcyjnego, zauważając, że prawdopodobnie poniesie koszty związane z nową drukarnią, a jej nakład jest niewielki i zależny od sprzedaży w kioskach.
„Walczyliśmy tak ciężko, jak tylko mogliśmy, tak długo, jak mogliśmy” – powiedział David Blomquist, redaktor i wydawca czasopisma. „Publikacja dostępna wyłącznie w Internecie nie miałaby po prostu wystarczającej skali, aby wesprzeć silne, politycznie niezależne dziennikarstwo, które wyróżnia czasopismo”.
W innej powiązanej sprawie spółka Advance Local, która jest właścicielem NJ Advance Media i NJ.com, witryny internetowej wersji Star-Ledger, ogłosiła w środę, że kończy drukowaną publikację dwóch dzienników – „Times of Trenton” i „South Jersey Times”. oraz tygodnik „Demokrata hrabstwa Hunterdon”. Obydwa dzienniki będą w dalszym ciągu publikowane codziennie w Internecie.
Ostateczne drukowane wydania Star-Ledger, Times of Trenton i South Jersey Times zostaną opublikowane 2 lutego. Ostatnie cotygodniowe drukowane wydanie „Hunterdon County Demokrata” zostanie opublikowane 30 stycznia, a jego abonenci będą mieli dostęp do internetowej gazety Star-Ledger.
„Dzisiejsze ogłoszenie stanowi kolejny krok w cyfrową przyszłość dziennikarstwa w New Jersey” – powiedział Steve Alessi, prezes NJ Advance Media. „Należy podkreślić, że jest to decyzja wybiegająca w przyszłość, która pozwala nam inwestować głębiej niż kiedykolwiek w nasze dziennikarstwo i służenie naszym społecznościom”.
Alessi powiedział, że zaprzestanie publikacji drukowanych umożliwi NJ Advance Media realokację zasobów w celu wzmocnienia głównego newsroomu. Powiedział, że newsroom ma więcej reporterów niż rok temu i ma plany dalszego rozwoju w 2025 r., ponieważ organizacja chce zwiększyć reportaż w obszarach stanu, które wcześniej były objęte tajemnicą.