Do tej pory wojna taryfowa Donalda Trumpa „Dnia Wyzwolenia” Wytarłem tryliony od wartości rynkowej spółek giełdowych, z zamiatanie podatków granicznych do 50% gotowy do sali spustoszenia w firmach na całym świecie.
Globalne marki z siedzibą w USA od Nike do Apple doznały jednych z najcięższych spadków ceny akcji i wartości rynkowej, ponieważ inwestorzy reagują obawy przed wzrostem cen i a potencjalne spowolnienie wydatków konsumenckich. Tutaj badamy niektóre z najbardziej narażonych branż i marek.
Technologia: Apple i Amazon
Kraje azjatyckie są wiodącym celem taryf Trumpa, kierowanego przez Chiny, które zostały podzielone na 54% stawkę importu do USA, co skłoniło trasę akcji technologicznych, które mocno pochylają się w regionie dla komponentów ich produktów. Chiny szybko zemstaz 34% taryfami na towary amerykańskie.
Apple, najcenniejsza na świecie firma giełdowa, doświadczyła spadku kapitalizacji rynkowej o wartości ponad 300 mld USD (230 mld funtów) w czwartek w najgorszym spadku jednodniowego dnia od 2020 r. W obawie, że taryfy znacznie zwiększą koszty i wzrosty ceny paliwa dla produktów, takich jak iPhone.
Apple wykonuje większość swojego sprzętu w Chinach, a dwa inne wiodące węzły produkcyjne, Indie i Wietnam, zostały również dotknięte 26% i 46% stawkami taryf.
Inne „wspaniałe 7” firmy technologiczne z wielką wartością ucierpiały podobnie. Amazon, wiodący sprzedawca importowanych towarów z całego świata, został pozbawiony wartości rynkowej prawie 190 mld USD.
Według Marketplace Pulse sprzedawcy z siedzibą w Chinach mają ponad 50% udziału w rynku na rynku sprzedawców Amazon.
Analitycy z Bank of America postrzegają taryfy jako „negatywne sektor” dla handlu elektronicznego.
Jednak bank dodał, że gracze na dużą skalę, takich jak Amazon i eBay, są w stanie zastąpić sprzedawców, a jeśli ceny wzrosną na całym świecie, mogą skorzystać, ponieważ zbierają prowizję od całkowitej ceny sprzedaży przedmiotu.
NVIDIA, lider rynku produkujący żetony kluczowe dla boomu sztucznej inteligencji, stracił 210 mld USD z wyceny rynkowej po tym, jak Trump ustalił 32% taryfę na import z Tajwanu, gdzie ma główne zakłady produkcyjne półprzewodników.
Moda: Nike i Gap
Ceny charakterystycznych butów sportowych Nike, dżinsów Levi i GAP, prawdopodobnie wzrosną w USA, ponieważ taryfy Trumpa uderzają w azjatyckie centrum fabryczne, które leżą u podstaw globalnego przemysłu odzieżowego.
Jak dotąd wartość rynkowa Nike przyniosła 13 mld USD i doznała jednego z największych proporcjonalnych cen akcji na ponad 14% w czwartek, pomimo wysiłków na rzecz ograniczenia produkcji w Chinach w ostatnich latach.
W ubiegłym roku fabryki w krajach o mocno taryfowym Wietnamie, Indonezji i Chinach wyprodukowały 95% wszystkich obuwia Nike Brand.
Wysokie taryfy w wielu wiodących krajach produkcyjnych odzieżowych zagrażają również znacznym wzrostowi kosztów łańcucha dostaw wszystkiego, od dróg po swetry.
Prawie 60% całej odzieży marki Nike zostało wyprodukowanych w Wietnamie, Chinach i Kambodży w zeszłym roku.
Jednak przy prawie 60% całkowitej sprzedaży Nike spoza USA, firma sportowa ma pewną izolację od potencjalna recesja w USA.
Gap, którego największym krajem dostawcy jest Wietnam, była jednym z największych opadów wśród akcji na giełdzie w USA, a jej akcje zamykają ponad jedną piątą w czwartek. Akcje Levi spadły o prawie 14%, a Under Armour spadły o 19%.
Po promocji biuletynu
Podróż: Boeing i Disney
Obawianie się, że wojna taryfowa Tit-Tat może wywołać globalną recesję i spowolnienie wydatków konsumenckich, oznaczało, że sektor podróży został również wbity przez wyprzedaż inwestora.
Boeing był jednym z największych opadów na Wall Street i akcje w samolocie, a producent lotniczy spadł o ponad 10%, ponieważ podatki Trumpa zakończyły do 45 lat produkcji prawie bezcyfrowej dla tego sektora.
Koniec umowy światowej organizacji handlowej (WTO) zawarta w 1980 r., Która utorowała drogę do masowego eksportu odrzutowca w USA do Europy, oznacza wyższe koszty produkcji przekazywane klientom linii lotniczych i ostatecznie cenach biletów konsumenckich.
Boeing jest największym amerykańskim eksporterem o wartości dolara, eksportując około 80% komercyjnych samolotów, które buduje.
Norweskie linie rejsowe były jednym z największych opadów na S&P 500, co stanowi ponad 16%, o obawy dotyczące spadku wydatków konsumentów na podróże międzynarodowe.
Firmy rejsowe, w tym Carnival, Royal Caribbean, Viking i Lindblad, straciły prawie 10 mld USD wartości rynkowej łącznie w czwartek.
Największa na świecie firma rozrywkowa, Disney, która prowadzi parki rozrywki i rejsy, była również jednym z największych opadów wśród akcji Dow Jones o prawie 10%.
Finanse
Chociaż taryfy są pobierane na produkty, a nie usługi, trafiły również firmy finansowe. Eksperci obawiają się, że ogromne podatki graniczne Trumpa i ruchy odwetowe przez ukierunkowane narody zwiększają ryzyko gwałtownego globalnego spowolnienia i recesji w największej gospodarce na świecie.
Akcje w spółce karty kredytowej American Express spadły o prawie 10%, ponieważ inwestorzy zareagowali na firmy ściśle związane z wydatkami konsumencką i kredytami.
AMEX jest znacznie mniejszy niż globalni rywale z USA-udziały Visa spadły o 2%, podczas gdy MasterCard spadł o 3%-ale ma dużą ekspozycję wobec amerykańskich konsumentów.
Według statystyk z 2021 r. Prawie połowa kart wydanych przez Amex w 2021 r. Była w Stanach Zjednoczonych.
Akcje w banku inwestycyjnym Goldman Sachs, który na początku tego tygodnia określił szerokie taryfy jako „szok wzrostu”, który uderzy w amerykańskich konsumentów, spadły o prawie 10% w stosunku do obaw, że działalność związana z fuzją i akwizycją mogą spowolnić, gdy firmy ograniczają inwestycje. Akcje w rywalu Morgan Stanley spadły w czwartek o 9,5%.