WKiedy była dzieckiem dorastającym w KeniaMargaret Nyamumbo dowiedziała się o zwyczaju, który miał miejsce na farmie kawy jej dziadka: co kilka tygodni kobiety, które tam pracowały, zbierały się wokół stołu i wrzucały pieniądze do dużego garnka. Każdy, kto się do tego przyczynił, miał prawo później odzyskać fundusze w formie małej pożyczki.
To tzw. „bankowość stołowa„system, który jest zwyczajem w Kenii, pomógł kobietom zaangażowanym w kawa handel wspiera się wzajemnie. Kenijskie kobiety, którym historycznie odmawiano własności ziemi, a co za tym idzie możliwości zaciągania pożyczek, wykonują 90% pracy na plantacjach kawy, ale posiadają tylko 1% ziemi.
Dziesięć lat po emigracji do USA Nyamumbo założyła własny startup kawowy, który posuwa bankowość stołową o krok dalej – zapraszając zagranicznych kawoszy do stołu. „Pomyślałam, co by było, gdybyśmy mogli sprawić, by konsumenci wrzucali pieniądze do tego „wirtualnego garnka”, a rolnicy mogliby mieć pieniądze dla wszystkich?” – powiedziała Nyamumbo, która mieszka w Nowym Jorku.
Nazwa pochodzi od słowa „kawa” w języku suahili i roku, w którym rozpoczęła się komercyjna produkcja kawy AfrykaKahawa 1893 pozyskuje ziarna bezpośrednio od kolektywów i gospodarstw rodzinnych w Kenii, Tanzanii, Rwandzie i Kongo. Wspiera również kobiety uprawiające kawę za pośrednictwem funduszu napiwków zasilanego bitcoinami. Poprzez kod QR wydrukowany na każdej torbie ziaren, kupujący bezpośrednio wpłacają 45 000 $ do „wirtualnego garnka”. Firma dopasowuje fundusze, które trafiły do ponad 500 kobiet i dziewcząt w Afryce.
Kolekcja palonych ziaren Kahawa 1893, pakowanych w torby z kolorowymi wizerunkami afrykańskiej sawanny, szybko zyskała popularność wśród amerykańskich koneserów kawy. W ciągu ostatnich kilku lat kawa parzona w domu przeżywała rozkwit dzięki rozwojowi kultury pracy zdalnej. W 2021 roku firma stała się pierwszą marką kawy należącą do czarnoskórej kobiety, która była sprzedawana w Trader Joe’s, co pozwoliło Nyamumbo po raz pierwszy od czasu uruchomienia jej firmy cztery lata wcześniej wypłacić sobie pensję. W zeszłym roku startup przyniósł 3 mln USD przychodu, z czego dwie trzecie pochodziło z kanałów hurtowych. Występ w Shark Tank doprowadził do tego, że 36-letnia Nyamumbo zawarła umowę z Keurig, którego ekspresy do kawy na pojedyncze porcje są w 40 mln gospodarstw domowych w USA.
Wprowadzenie na rynek Kahawa 1893 zbiegło się ze znaczącą zmianą w amerykańskiej kulturze kawy, napędzaną przez tzw. ruch „kawy specjalistycznej” trzeciej fali, który stawia na małych producentów i ziarna premium. Kawa specjalistyczna, która stanowi 50% globalnej wartości handlu kawą, spowodowała, że konsumpcja kawy w USA wzrosła do 20-letni szczytTymczasem sieci kawiarni inspirowane Starbucksem mają rozprzestrzenił się w całym kraju, szczególnie na historycznie niedostatecznie kofeinowym południu i środkowym zachodzie. Rynek kawy, obecnie wyceniany na szacunkowo 28 mld dolarówOczekuje się, że do 2029 roku wartość ta przekroczy 33 mld dolarów.
Ale Nyamumbo skupia swoją uwagę na wspieraniu rolników będących u źródeł boomu kawowego. „Nasze skupienie na kapitale własnym oznacza, że tracimy część krótkoterminowej rentowności” — powiedziała. „Ale widzimy, że ta strategia działa w perspektywie długoterminowej”.
Skąd wziął się pomysł na Twoją firmę?
Po uzyskaniu tytułu MBA na Harvardzie zajmowałem się dobrami konsumpcyjnymi w banku inwestycyjnym na Wall Street. Chciałem stworzyć coś namacalnego w prawdziwym świecie, co mogłoby bezpośrednio wpłynąć na ludzi. Konkretny pomysł został zainspirowany moimi dniami w biurze, gdzie piłem bardzo złą kawę. Czasami wypijałem nawet pięć filiżanek dziennie. Wiedziałem, że mamy naprawdę dobrą kawę w Afryce i chciałem opracować łańcuch dostaw, który umożliwiłby wygodniejszy dostęp do naszej kawy.
Twoja strona internetowa pozwala konsumentom dawać napiwki rolnikom bezpośrednio, a Twoja firma dopasowuje się do ich składek. Czy możesz opowiedzieć o tej strategii?
W modelu sprawiedliwego handlu płacimy premię, która wraca do społeczności rolniczych. Napiwki to podobny mechanizm oddawania pieniędzy rolnikom. Obecnie mamy kod QR z tyłu opakowania i włączyliśmy go do naszego systemu płatności online. Do tej pory pomogliśmy około 500 kobietom, 200 w KeniaLudzie przekazali blisko 45 000 $ napiwków, które my podwoiliśmy, co dało łącznie 90 000 $.
Rynek kawy specjalistycznej opiera się na idei, że konsumenci zapłacą premię za ziarna wysokiej jakości. Jak zrównoważyć jakość produkcji z uczciwym wynagrodzeniem?
Obecny system (handlu kawą) jest bardziej oparty na towarach, gdzie ceny wahają się w zależności od giełdy. Jeśli rolnicy muszą trzymać się tego systemu towarowego, otrzymają tę samą niską cenę niezależnie od jakości, więc nie będą inwestować w przetwarzanie jakościowe plonów. Holistyczne podejście polega na kupowaniu od małych rolników rok po roku i współpracy z nimi w celu inwestowania i poprawy jakości. Ze względu na „specjalność” naszej kawy jesteśmy w stanie zachęcić rolników do inwestowania w jakość, obiecując im wyższą cenę premium niż cena towaru. W zasadzie mają obiecany rynek. Kahawa 1893 płaci rolnikom prawie dwukrotnie wyższą cenę niż minimalna cena uczciwego handlu 1,80 dolara za funt kawy.
Kahawa 1893 zarobiła ponad 7 mln dolarów w sprzedaży od czasu twojego pojawienia się w Shark Tank w zeszłym roku. Jaki jest twój następny krok?
Moim marzeniem jest otwarcie kawiarni. Chciałbym mieć flagowe sklepy w różnych miastach, zaczynając od Nowego Jorku – ale zdecydowanie także w Kenii, w Nairobi. Fajnie byłoby wprowadzić system napiwków do sklepu. Jeśli ktoś na przykład da napiwek bariście, część z tego trafi do rolnika.