Ponad 60 krajów na całym świecie stara się odpowiedzieć na ostatnią falę amerykańskich taryf ogłoszonych przez Donald Trumpktóry wszedł w życie w czwartek.
Przedstawiciele branży w bogatych i biednych krajach ostrzegali przed utratą miejsc pracy, gdy taryfy wzrosły dziesięcioletni światowy system handlu o stawkach od 10% do 39%, 40% i 41% dla SzwajcariaBrazylia i Syria.
Na całym świecie przywódcy próbowali wprowadzić nieprzewidziane sytuacje po obróceniu zagrożeń taryfowych Trumpa do rzeczywistości w minucie północy Czas Waszyngtonu.
Rząd brazylijski powiedział, że planuje plan pomocy państwowej dla dotkniętych firm. Prezydent, Luiz Inácio Lula da Silvapowiedział, że obowiązki były „niedopuszczalne szantaż”.
Szwajcaria powiedziała, że szuka nowych rozmów z USA po misji ostatniej grupy do Waszyngtonu przez jej prezydenta, Karina Kellera-Suttera, nie zatrzymała 39% ciosu taryfowego, który grupa branżowa Swissmem opisała jako „scenariusz horroru”.
W oświadczeniu po spotkaniu awaryjnym z Keller-Sutter szwajcarski gabinet powiedział, że taryfy „przyniosą znaczne obciążenie dla gospodarki zorientowanej na eksport Szwajcarii”.
„Dla dotkniętych sektorów, firm i ich pracowników jest to wyjątkowo trudna sytuacja”, powiedział Keller-Butter reporterom.
Tajwan kontynuuje również rozmowy z USA. Jego prezydent, Lai Ching-Te, powiedział, że 20% stawka nałożona na kluczowy sojusznik Waszyngtonu był „tymczasowy”.
Irlandia, która jest zamknięta w umowie UE-USA ustalająca pułap taryfowy na 15%, powiedziała, że opublikuje nowy plan dywersyfikacji gospodarki, która w dużej mierze opiera się na międzynarodowych korporacjach w USA, w tym Intel, Pfizer i Johnson i Johnson, wszystko na pokładach krzyżowych Trumpa.
Pomimo ulgi w ostatniej chwili Trumpa dla Lesotho z taryfami spadającymi z 50% do 15%, zubożały naród afrykański powiedział, że już boli.
Gracze branży tekstylnej w kraju – który produkuje dżinsy i inne odzież dla amerykańskich firm, w tym Levi i Walmart – powiedzieli, że niepewność co do taryf w ciągu ostatnich kilku miesięcy już zdewastowała ten sektor, z rozkazami anulowanymi i ograniczonymi miejscami pracy.
Laos, który, podobnie jak Brazylia i Myanmar, został dotknięty stawką 40%, był wśród osób, w którym otrzymał gwałtowny wzrost obowiązków importowych z powodu nierównowagi handlowej w USA.
„Taryfa 40% to tylko gwóźdź trumny dla każdej branży próbującej wysłać do Stanów Zjednoczonych”, powiedział Agence France Presse Johannes, przewodniczący firmy zajmującej się produkcją odzieży Diep Vu.
„Szacujemy, że można wpłynąć na około 20 000 pracowników lub więcej”, dodał Xaybandith Rasphone, szef stowarzyszenia branży odzieżowej Lao.
Ogromne „wzajemne” stawki były Ogłoszone przez Biały Dom tydzień temutuż przed upływem terminu poprzedniego 1 sierpnia.
Tuż przed tym, jak taryfy weszły w życie o północy, Trump twierdził w mediach społecznościowych, że miliardy dolarów zaczną napływać do USA.
Jednak podczas gdy obowiązki celne sprawiają, że eksport krajów jest droższy i mniej konkurencyjny, są one płatne od importu i zwykle przekazywane klientowi.
„Jedyną rzeczą, która może powstrzymać wielkość Ameryki, byłby radykalnie lewy sąd, który chce, aby nasz kraj się nie powiódł”, pisał prezydent w literach kapitałowych, odwołując się do trwającego trwającego sprawa w amerykańskim Sądu Apelacyjnymco rozważa, czy przekroczył swój autorytet w nakładaniu taryf.
Niektórzy partnerzy handlowi zabezpieczyli już redukcje poprzez negocjacje lub uderzające umowy, w tym Wielka Brytania, Tajlandia, Kambodża, Wietnam, Indonezja, Filipiny, Japonia, Korea Południowa, Pakistan i UE.
UE jest jedynym partnerem handlowym, w którym jego wyjściowa wskaźnik 15% obejmie poprzednie taryfy. Oznacza to, że na przykład sery, które zwykle są trafione obowiązkami importowymi wynoszącymi 14,9%, będą opodatkowane na 15%, a nie 29,9%.
Jednak umowa została wdrożona tylko częściowo, a taryfy w wysokości 27,5% są nadal nałożone na import samochodów UE, podczas gdy szczegółowe informacje na temat umowy USA-UE są finalizowane.
Hildegard Müller, prezes niemieckiej federacji przemysłu samochodowego, powiedział, że umowa UE-USA „nie przyniosła branży ani poprawności”.
„Sektorowe taryfy na samochody i części motoryzacyjne 27,5%, które obowiązują odpowiednio od kwietnia i mogą pozostać na miejscu i stanowić znaczne obciążenie dla niemieckich producentów samochodów i dostawców motoryzacyjnych, a także na handel transatlantycki.
„Ważne jest, aby obiecane porozumienie zostało teraz osiągnięte, a środki pomocy są niezwłocznie wdrażane” – powiedziała.
25% wskaźnika taryfy Indii może wzrosnąć do 50% po tym, jak Trump podpisał zarządzenie wykonawcze w środę narzucanie dodatkowej opłaty w odwecie za zakup ropy naftowej w Rosji. Delhi ma 21 dni na odpowiedź. Trump zagroził zastosowaniem tej samej taktyki w innych krajach, które dostarczają Rosję.