Ina jasno oświetlona galeria, widzą 66-letni szkielet Tyrannosaurus Rex. W zaciemnionym pokoju studiują flagę, która zainspirowała Francisa Scotta Key do napisania hymnu narodowego. W rozległym wieszaku lotniczym ujrzały prom kosmiczny. A w dyskretnym rogu składają uroczyste przeszłość trumna Emmetta Till14-letni czarny chłopiec zlinczował za rzekome gwizdanie na białą kobietę na południu USA.

Odwiedzający przybyli do swoich milionów do Smithsonian Institutionnajwiększe na świecie kompleks muzeum, edukacji i badań, w Waszyngtonie przez ostatnie 178 lat. W czwartek Donald Trump przybył ze swoją kulturową kulą niszczącą.

Prezydent USA, który starał się wykorzenić „złość” od czasu powrotu do władzy w styczniu, oskarżył Smithsoniana o próbę przepisania historii w kwestiach rasowych i płciowych. W zarządzie wykonawczym Zatytułowany „Przywracanie prawdy i psychiczności psychicznej do historii Ameryki”, skierował usunięcie „niewłaściwej, dzielącej lub antyamerykańskiej ideologii” z jego piętrowych muzeów.

Ten ruch spotkał się z przerażeniem historyków, którzy postrzegali to jako próbę wybielania przeszłości i stłumienia dyskusji na temat systemowego rasizmu i sprawiedliwości społecznej. Z Trumpem Obejmując również Centrum sztuki scenicznej John F Kennedy, istnieją obawy, że w sposób autorytarny ma na celu kontrolowanie przyszłości poprzez kontrolowanie przeszłości.

„To pięcio-alarmowy pożar historii publicznej, nauki i edukacji w Ameryce”-powiedział Samuel Redmanprofesor historii na University of Massachusetts Amherst. „Podczas gdy Smithsonian stanął przed chwilami kryzysu w przeszłości, nie został bezpośrednio zaatakowany w ten sposób przez oddział wykonawczy w swojej długiej historii. Jest to niepokojące i przerażające”.

Gość patrzy na sztukę w Smithsonian National Museum of African Art 28 marca 2025 r. W Waszyngtonie. Zdjęcie: Kevin Dietsch/Getty Images

Smithsonian został opracowany w XIX wieku przez brytyjskiego naukowca James Smithsonktóry, pomimo nigdy nie postawił stopy w Stanach Zjednoczonych, przekazał swoją posiadłość w celu założenia z Waszyngtonu, który pomógłby w „zwiększeniu i rozpowszechnianiu wiedzy”. W 1846 r., 17 lat po śmierci Smithsona, ówczesny prezydent James Polk podpisał ustawodawstwo wzywające do utworzenia instytucji.

Smithsonian obejmuje teraz 21 muzeów, w większości w stolicy kraju, wyznaczając krajowe centrum handlowe z Kapitolu USA do pomnika Washington, w tym Krajowe muzeum powietrza i przestrzeniNational Museum of American History oraz Hirshhorn Museum and Sculpture Garden. . Krajowa galeria portretówktóry pokazuje zdjęcie Trumpa w galerii prezydentów, znajduje się w centrum Waszyngtonu.

Smithsonian obejmuje również narodowe zoo, znane z gigantycznych pandyoraz 14 ośrodków edukacyjnych i badawczych zatrudniających tysiące naukowców i uczonych oraz oferujących różne programy dla szkół.

Odwiedzający Narodowe Muzeum Historii Naturalnej Fossilab Widzi paleobiolodzy, którzy odrywają rock, aby odkryć kości pochowane przez setki milionów lat. Smithsonian Astrophysical Observatory odegrał kluczową rolę w projekcie teleskopowym wydarzeń, który w 2019 r. Wytworzył pierwszy obraz czarnej dziury.

Dinozaur i sala kopalna w National Musuem of National History Zdjęcie: Jocelyn Augustino/The Guardian

Około 60% funduszy Smithsonian pochodzi od rządu federalnego, ale fundusze powiernicze i źródła prywatne również zapewniają pieniądze.

Instytucja znała swój udział w kontrowersjach. W 1995 r. Muzeum powietrza i przestrzeni planował pokazać Enola GayB-29 Superfortec, która zrzuciła pierwszą atomię Bomb na Hiroszimie, z towarzyszącym tekstem, który narzekali krytycy, była bardziej sympatyczna dla Japonii niż USA. Wystawa została anulowana, a samolot wystawiony bez interpretacji.

Trump odwiedził National Museum of African American History and Culture miesiąc po objęciu urzędu w 2017 roku. Jego reakcja na holenderską rolę w globalnym handlu niewolnikami brzmiała: „Wiesz, kochają mnie w Holandii” według Dyrektor założyciela muzeum, Lonnie Bunch, który później stał się Pierwsza czarna osoba prowadzić Smithsoniana.

Trump nie zwrócił uwagi na instytucję przez resztę pierwszej kadencji, chociaż w 2019 roku jego wiceprezydent, Mike Pence, wziął udział w odsłonięciu Spaces Neila Armstronga w Muzeum Air and Space, z okazji 50. rocznicy premiery Apollo 11.

Linia wejścia do Smithsonian National Museum of African American History and Cultural w National Mall w Waszyngtonie. Fotografia: Pablo Martínez Monsiváis/AP

Podobnie jak na wiele innych sposobów, druga termin Trumpa jest zupełnie inną bestią. Prezydent uważa, że ​​„powszechne i powszechne wysiłki w celu przepisania historii naszego narodu, zastępując obiektywne fakty zniekształconą narracją napędzaną raczej ideologią niż prawdą”, zgodnie z rozkazem wykonawczym Białego Domu.

Twierdzi, że ten „ruch rewizjonistyczny stara się podważyć niezwykłe osiągnięcia Stanów Zjednoczonych poprzez obsadzenie jego zasad założycieli i historycznych kamieni milowych w negatywnym świetle”. Zakon stwierdza również: „Kiedyś powszechnie szanowany jako symbol amerykańskiej doskonałości i globalnej ikony osiągnięć kulturowych, instytucja Smithsonian w ostatnich latach znalazła się pod wpływem dzielnej, skoncentrowanej na rasie ideologii”.

Podsumowuje przykłady, argumentując, że Muzeum Afroamerykanów „ogłosiło, że„ ciężka praca ”,„ indywidualizm ”i„ rodzina nuklearna ”to aspekty„ białej kultury ””. Odnosi się to do treści, które znajdowały się na stronie internetowej muzeum w 2020 r., A później usunięte po krytyce.

Zamówienie wskazuje na wystawę The Shape of Power: Stories of Race and American Sculptureobecnie prezentowane w Smithsonian American Art Museum, które stwierdza, że ​​społeczeństwa, w tym USA, wykorzystały rasę do ustanowienia systemów władzy i że „rasa jest wynalazkiem ludzkim”.

Krytykuje planowane muzeum kobiet za „świętowanie wyczyń męskich sportowców uczestniczących w sporcie kobiet” i ma na celu zapewnienie muzeum „nie uznaje mężczyzn jako kobiet pod żadnym względem”.

Zamówienie stanowi, że Wiceprezes, JD Vanceczłonek Rady Regentów Smithsonian, współpracuje z Kongresem oraz Office of Management and Budget w celu blokowania programów, które „degradują wspólne wartości amerykańskie, dzielą Amerykanów na podstawie rasy lub promują programy lub ideologie niezgodne z prawem i polityką federalną”. Wzywa nowych członków obywateli „zobowiązanych do rozwinięcia polityki tego zamówienia”.

Pomiń wcześniejszą promocję biuletynu

Wszystko to jest zgodne z wysiłkami jego administracji, aby zrezygnować z programów różnorodności, sprawiedliwości i integracji (DEI) w rządzie, uniwersytetach i korporacjach. Smithsonian zamknął swoje biuro różnorodności wkrótce po Prezydent podpisał podpisanie Styczniowe zarządzenie wykonawcze zakazujące programów DEI w organizacjach, które otrzymują pieniądze federalne.

Jest to również utwór z wieloletnim zapotrzebowaniem Trumpa na edukację „patriotyczną”. W lutym wydał zarządzenie wykonawcze przywracające swoją komisję z 1776 roku, która była riposte dla gazet New York Times 1619 Projekt – i był ostrym krytykiem zmiany nazwy lub usuwania posągów i zabytków Konfederacji.

Zakon ma charakter cenny konserwatywnej Fundacji Heritage, która stworzyła wpływową Projekt 2025. Witryna ThinkTank ma artykuł To opisuje projekt 1619 jako „kolejną próbę prania mózgu do uwierzenia, że ​​twój kraj jest rasistą, złą i potrzebuje rewolucyjnej transformacji”. Inny ostrzega Że proponowane przez Smithsonian Muzeum Latynosów będzie „fabryką indoktrynacji obuwnej”.

Ale postępowcy twierdzą, że kulturowe zaciski zasilają tylko dalszą niezgodę. Tope Folarinnigeryjski amerykański pisarz i dyrektor wykonawczy Instytutu Studiów Polityki w Waszyngtonie powiedział w e -mailu: „Nie możesz„ wspierać jedność ”, odmawiając opowiedzenia prawdy o naszej historii. Nieznajomość prawdy jest tym, co faktycznie pogłębia podziały społeczne.

„Te muzea są ważne, ponieważ opowiadają pełną amerykańską historię w niezmieniony sposób. Osiągniemy jedność tylko wtedy, gdy będziemy w stanie liczyć się z prawdą o tym, jak powstał ten kraj, i uznać bohaterów, którzy ciągle pracowali, aby nas łączyć”.

W piątek nastrój w Smithsonian, który od dawna cieszy się pozytywnymi stosunkami z administracją demokratyczną, jak i republikańską, był niepewny. Wiele z nich przygotowało się na ten moment, ale nie było jasne, jaki wpływ będzie miało na poziomie kadry lub obecne i przyszłe wystawy, w tym plany świętowania przyszłorocznego 250. rocznica niepodległości USA.

David Blighthistoryk i bliski przyjaciel grupy, sekretarz Smithsonian, powiedział: „Nie rozmawiałem jeszcze z nim. Jestem pewien, że próbuje zdecydować, co robić. Mam nadzieję, że nie zrezygnuje, ale prawdopodobnie tego chcą. Chcą kierownictwa Smithsonian, dyrektorów tych muzeów, aby je zastąpić, aby mogli je zastąpić, aby mogli je zastąpić. ”

Blight, który jest obecnym prezydentem Organizacja amerykańskich historykówbył „przerażony, zły, sfrustrowany, ale nie w pełni zaskoczony”, kiedy przeczytał zarządzenie wykonawcze. „Było wiele innych rozkazów wykonawczych, ale jest to napaść czołowa” – powiedział. „Przeczytałem to jako w zasadzie deklarację wojny z amerykańskimi historykami i kuratorami oraz Smithsonian”.

Profesor historii i studiów Afroamerykanów na Uniwersytecie Yale w New Haven w stanie Connecticut, kontynuował: „Najbardziej przerażające jest to arogancja lub, co gorsza, zuchwałość, aby założyć, że oddział wykonawczy rządu, prezydentura, może po prostu dyktować amerykańskim historykom, który pisze dużą naturę robienia historii i jej treści.

„Uważam to za zniewagę, afront i próbę kontrolowania tego, co robimy jako historycy. Z jednej strony tego rodzaju rozkaz wykonawczy jest tak absurdalny, że wielu ludzi w mojej dziedzinie śmieje się z niego. Jest to śmieszna rzecz, dopóki nie zdasz sobie sprawy, jakie są ich zamiar i to, co robią, próbuje najpierw erozować, a następnie zatrzeć to, co piszemy od stulecia.

Poprzednie cele kulturalne Trumpa obejmowały Kennedy Center i Institute of Museum and Library Services. W tym tygodniu wezwał republikanów kongresowych do defund National Public Radio (NPR) i Public Broadcasting Service (PBS). Groził także ograniczeniem funduszy na uniwersytety, które odmawiają zginania kolana.

Zaraza dotyczy ruchów, jak zciągnął z autorytarny podręcznik: „To właśnie zrobili naziści. To właśnie zrobili Hiszpania. To właśnie próbował Mussolini. To jest jak Sowieci: co roku zmieniali radzieckie encyklopedia, aby aktualizować oficjalną historię. Amerykanie nie mają oficjalnej historii; przynajmniej próbowaliśmy nigdy nie mieć”.

Sentyment został powtórzony przez Raymond Arsenaultprofesor historii południowej na University of South Florida, Petersburg. Powiedział: „To, co jest napisane w tej kolejności, brzmi prawie Owellian w sposobie, w jaki Trump myśli, że może nakazać mityczną koncepcję historii Ameryki, która jest prawie w stylu Disneya z tylko szczęśliwymi zakończeniami, jedynie bohaterskimi postaciami, żadną uwagą na złożoność historii Ameryki i walki o doskonałe związki.

Dodał: „To jest tak mrożące chłód. Wszystko, nad czym pracowałem w mojej karierze, jest po prostu wykluczone przez ten jeden zarząd.

Arsenault, a Biograf Johna Lewisaktóry odegrał kluczową rolę w tworzeniu Muzeum Afroamerykanów, powiedział, że zmarłego kongresmeni byliby „zszokowani” porządkiem Trumpa: „To totalitarne. Przypomina ci faszystowskie stan i sprawia, że ​​jesteśmy śmiechem po świecie zachodnim. Muszę wyznać w moich najgorszych koszmarach, że nie sądzę, żeby to było daleko pod względem umyślnej megalomanii. ”

Source link