CMieszkańcy ITY na całym świecie od dawna są wykorzystywane do szybkiego dostarczania żywności na wynos i, coraz częściej, artykułów spożywczych. Ale to, do czego nie są do końca przyzwyczajeni – to widok robota podciągającego się do ich drzwi wejściowych. Współzałożyciel SkypeAhti Heinla, uważa, że jego nowe przedsięwzięcie ma to zmienić.
Heinla jest dyrektorem naczelnym Starship Technologies, startupu, który, jak twierdził, jest w stanie obsługiwać dostawy prowadzone przez roboty z niewielkim zyskiem – i tańsze niż kierowca dostawczy, nawet w małych miasteczkach i wioskach, w których dostawa wcześniej nie była opłacalna.
„Rozwiązaliśmy wszystko, co jest do rozwiązania”, powiedziała Heinla podczas lunchu w londyńskim hotelu. „Możesz policzyć, ile to jest lub ile to miesięcy. Ale tak się stanie. Jest bardzo jasne, że tak się stanie”.
Mieszkańcy ManchesteruLeeds, Cambridge i Milton Keynes w Wielkiej Brytaniiw całej Finlandii oraz w rodzinnym kraju Starship w Estonii otrzymali od robotów żywność i artykuły spożywcze. Stają się coraz bardziej głównym nurtem: pojawili się na 10 Downing Street Garden Party, i w odcinku z Niedźwiedź, hit amerykański dramat restauracji. Starship dokonał dostaw 8m z zaledwie 200 pracownikami, ale firma chce, aby ten numer do rakietowania.
Heinla zarobił już dużo pieniędzy dzięki współtworzeniu oprogramowania, które stało się czasownikiem: do Skype.
W 2000 roku Heinla była twórcą gier wideo, który został zatrudniony przez współzałożycieli Skype’a Niklasa Zenstström i Jaana Tallinna, kolegę z Estończyków, aby szybko napisać nowy kod. To stało się Program FileSharing Kazaaa następnie, używając podobnej technologii, Skype. Sześcioosobowa drużyna założycielska skończyła Sprzedaż internetowej witryny aukcyjnej eBay za 3,1 mld USD (2,3 mld GBP) w 2005 roku.
To był wiek temu w czasie technologii – Skype został zamknięty w tym roku, a Heinla mówi o tym czasie ”:„ To prawie jak inny ja ”. Heinla nie ujawniłby, ile zarobił, ale mógł, powiedział, zrób byłego szefa, który leci prywatnymi odrzutowcami, gdyby chciał.
Ale on nie chce. „Widzę wielu ludzi na świecie, którzy próbują dążyć do pieniędzy na rzecz pieniędzy, nawet jeśli mają dość” – powiedział Estończyk. „Nie jestem taki. Jestem pewien, że nie interesuje mnie pieniądze ani zarabianie pieniędzy.
„Nie potrzebuję więcej. Dlaczego powinienem tego potrzebować? Dlaczego mam pałac? Dlaczego? Po co?”
Zamiast tego Heinla powiedziała, że sukces autonomicznej dostawy jest jednym z najszybszych sposobów, w jakie robotyka mogłaby „dotknąć życia wszystkich”.
Po Skype Heinla założyła różne firmy, w tym krótkie wysiłki w sieci społecznościowej. W 2014 roku postanowił wziąć udział w konkursie prowadzonym przez amerykańską agencję kosmiczną NASA, aby zaprojektować tani Mars Rover. NASA nie wybrała projektu, ale to, co było wystarczająco dobre, aby pokryć pozaziemski teren, mogło również poradzić sobie z chorych na drogach miejskich. Radary, kamery i czujniki ultradźwiękowe obserwowały przeszkody, podczas gdy system nauczył się od doświadczenia.
Do 2017 r. Roboty jechały w Estonii bez towarzyszącego „bezpieczeństwa Walkera” – które, jak twierdził Heinla, były pierwszymi robotami bez nadzoru jadącego autonomicznie publicznie. W 2018 r. Firma uruchomiła swoją pilotażową usługę komercyjną Przewidywalna siatka ulic Miltona Keynesa. Współpracuje między innymi z innymi firmami Estonian Tech, brytyjskiej sieci supermarketów i amerykańskiej firmy zajmującej się dostarczaniem żywności.
Starship może mieć największą flotę autonomicznych pojazdów na świecie. Będzie jednak musiał się zmierzyć wraz z poprawą technologii autonomicznej. Rywale obejmują amerykańskie startupy obsługujące robotykę i nuro, a także południe wspierane przez Arabia Saudyjską. Miejsce firm rozwijających autonomiczne samochody może również wystąpić wyzwanie, od amerykańskiej Tesli po Chin Baidu.
Być może najbardziej przyciągającymi wzrok rywalami są ci, którzy poślizgnęli wiązania Ziemi: startup Dublina Manna Aero już dostarcza kawę i pizze za pomocą latających dronów, a Amazonka A Sister Firma Google Wing wypróbowała również usługi dronów.
Wspólną skargą wielu z tych firm jest to, że są one powstrzymywane przez niespójne zasady. Starship musiał negocjować z każdą radą w Wielkiej Brytanii, powstrzymując swoje wdrożenie. Natomiast firma dokonuje 1 milionów dostaw rocznie w Finlandii – gdzie rząd wprowadził krajowe przepisy dotyczące tego, jakie roboty dozwolono na chodnikach – do populacji 5,6 miliona; W Wielkiej Brytanii znacznie mniej robotów obsługuje 69 milionów ludzi.
Po promocji biuletynu
„Jesteśmy również gotowi zainwestować również w Wielkiej Brytanii, aby rozszerzyć się również na większy w Wielkiej Brytanii, ale chcielibyśmy również tę przejrzystość regulacyjną” – powiedział. „W Wielkiej Brytanii mamy mniej niż w Finlandii. Ale moglibyśmy mieć więcej, moglibyśmy mieć znacznie więcej”.
Przytoczył przykład potencjalnego klienta w Wielkiej Brytanii, który ma dostawę w 200 witrynach, ale chce go dodać do 800 więcej, w tym na zewnątrz dużych miast i miast.
„To wyjątkowa część, którą roboty mogłyby robić”, powiedziała Heinla. „Chcemy to zrobić. Chcemy również dostarczyć dostawę do małych miast w Wielkiej Brytanii. Jesteśmy gotowi zainwestować w skalę”.
Wielu ekonomistów i futurystów ma długo ostrzegł, że powstanie robotów będzie Podejmij pracę ludzką. Heinla argumentował, że roboty Starship nie kradną pracy, ale raczej zajmą się rosnącym zapotrzebowaniem na dostawy, podczas gdy ludzie koncentrują się na dłuższych i bardziej skomplikowanych miejscach pracy. Argumentował również, że roboty pomogą mniejszym sklepom „rozwijać się ekonomicznie i konkurować z większymi, bardziej centralnymi operacjami”. „Przydanie ludziom więcej możliwości jest przydatne” – dodał.
Starship zebrał nieco ponad 200 mln EUR (175 mln GBP), a ostatnia runda finansowania prowadzona przez liczbę mnogą w Londynie i innych kapitał inwestycyjnych przede wszystkim w Europie. Jest to znacznie mniej niż miliardy zebrane w ostatnich latach przez firmy szybkiego dostawy zależne od ludzi. Jednak wiele z tych firm – ZdolnyW Goryle I Weezymiędzy innymi – wypalono po podniesieniu ogromnych sum.
Roboty mają koszt z góry – kilka tysięcy funtów, ale poniżej 10 000 EUR powiedział, że Heinla – ale ogólne koszty na dostawę są „porównywalne z tym, co kosztuje z ludźmi, ale to mniej”, powiedział, a jednocześnie odmawia dzielenia się dokładnymi liczbami. Powiedział, że dostawy statku statku generują gotówkę.
„Nie jesteśmy jeszcze w pełni opłacalnym biznesem, ale jestem pewien, że tak będzie” – powiedział.
Niektórzy detaliści są sceptycznie nastawieni do tego, że roboty mogą być bardziej wydajne niż ludzcy jeźdźcy oferowani przez Berdooo i Uber Eats. Jednak Heinla argumentował, że roboty mogą pracować dla restauracji i sprzedawców detalicznych w mniej zaludnionych obszarach miejskich, ponieważ nie muszą płacić za czas bezczynności.
„Prawie każda firma, która wykonuje dostawę, będzie tego potrzebować” – powiedział. „W pewnym momencie nie będzie to nawet wybór, ponieważ będzie to o wiele tańsze, aby zrobić to przez robota”.