. Sąd Najwyższy USA W piątek tymczasowo utrzymywał pracę szef agencji federalnej, która chroni rząd rządowych, w swoim pierwszym słowie o wielu prawnych walkach o program drugiej prezydentury Donalda Trumpa.
Sędziowie powiedzieli w niepodpisanym rozkazie, że Hampton Dellinger, szef biura specjalnego doradcy, mógł pozostać w swojej pracy przynajmniej do środy. Właśnie wtedy wygasa z nim porządek o niższym sądzie.
Przy gołej większości pięciu sędziów Sąd Najwyższy ani nie przyznał ani nie odrzucił prośby administracji o natychmiastowe usunięcie go. Zamiast tego sąd podjął wniosek w Aleyance, zauważając, że nakaz wygasa w ciągu zaledwie kilku dni.
Sędzia okręgu USA Amy Berman Jackson ma zaplanowany Środowe przesłuchanie o tym, czy przedłużyć zamówienie, trzymając Dellingera na jego stanowisku. Sędziowie mogą wrócić do sprawy w zależności od tego, co decyduje.
Konserwatywni sędziowie Neil Gorsuch i Samuel Alito po stronie Administracja Trumpawątpiąc, czy sądy mają uprawnienia do przywrócenia do urzędu kogoś, kogo zwolnił prezydent. Uznając, że niektórzy mianowani prezydenci urzędnicy kwestionowali swoje usunięcie, Gorsuch napisał, że „ci urzędnicy ogólnie szukali środków zaradczych, takich jak Backpay, a nie zwolnienie z tytułu nakazu, jak przywrócenie”.
Liberalne sędziowie Sonia Sotomayor i Ketanji Brown Jackson odrzuciliby prośbę administracji.
Sąd zdominowany przez konserwatystę wcześniej solidnym spojrzeniem na władzę prezydencką, w tym w zeszłorocznej decyzji, która dawała immunitet prezydentów z postępowania o działania, które podejmują urząd.
Departament Sprawiedliwości zatrudniał szeroko zakrojony język, wzywając Trybunał do zezwolenia na rozwiązanie szefa niejasnej agencji federalnej o ograniczonej mocy. Pełniący obowiązki adwokata Sarah Harris napisał w dokumentach sądowych, że sąd niższej instancji przekroczył „konstytucyjną czerwoną linię”, blokując strzelanie Dellingera i powstrzymując Trumpa „przed kształtowaniem agendy agencji wykonawczej w krytycznych pierwszych dniach administracji”.
Biuro specjalnego doradcy (OSC) jest odpowiedzialne za ochronę federalnej siły roboczej przed nielegalnymi działaniami personelu, takimi jak odwetu za informowanie. Jego przywódca „może zostać usunięty przez prezydenta tylko za nieefektywność, zaniedbanie obowiązku lub nadużycia urzędowania”.
Dellinger został mianowany przez Joe Biden-który zakończył pierwszą prezydenturę Trumpa, wygrywając wybory w 2020 r.-i został potwierdzony przez Senat na pięcioletnią kadencję w 2024 r.
„Cieszę się, że mogę kontynuować pracę jako niezależny organ nadzorujący rząd i informator” – powiedział Dellinger w oświadczeniu. „Jestem wdzięczny sędziom i sędziom, którzy doszli do wniosku, że powinienem pozostać w pracy, podczas gdy sądy decydują, czy moje biuro może zachować miarę niezależności od bezpośredniej kontroli partyzanckiej i politycznej”.
Harris powiedział, że sąd powinien wykorzystać tę sprawę, aby położyć znacznik i sprawdzić sędziów federalnych, którzy „tylko w ciągu ostatnich kilku tygodni zatrzymali dziesiątki działań prezydenckich (a nawet postrzeganych działań)”, które wkroczyły na uprawnienia prezydenckie Trumpa.
Trybunał zwrócił już orzeczenie z 1935 r., Znane jako wykonawca Humphreya, który chroniła prezydencko i powołanych przez Senat przywódców niezależnych agencji przed arbitralnym wypaleniem.
Konserwatywni sędziowie kwestionowali granice zdolności prezydenta do usunięcia szefów agencji. Na przykład w 2020 r. Trybunał według 5-4 głosów podtrzymywał pierwsze zwolnienie Trumpa szefa Biura Ochrony Finansowej (CFPB).
Główny sędzia John Roberts napisał dla sądu, że „władza usuwania prezydenta jest zasadą, a nie wyjątkiem”. Ale w tej samej opinii Roberts narysował rozróżnienia, które sugerowały, że sąd może podjąć inne spojrzenie na wysiłki w celu usunięcia nadzorca informatora. „W każdym razie OSC ćwiczy jedynie ograniczoną jurysdykcję w celu egzekwowania niektórych zasad dotyczących pracodawców i pracowników rządu federalnego. W ogóle nie wiąże partii prywatnych ani nie polega na organu regulacyjnym porównywalnym z CFPB ” – napisał Roberts.
Nowa administracja już wskazała, że będzie starała się całkowicie obalić decyzję wykonawczą Humphreya, która stwierdziła, że Franklin D Roosevelt nie może arbitralnie zwolnić członka Federalnej Komisji Handlu podczas jego prezydentury. Trump dążył do osób, które znajdują się w zarządach wielopomiękowych, które prowadzą zupę alfabetową agencji federalnych, w tym Krajową Radę Stosunków Pracy i Radę Recenzji Systemu Merit System.
Podobnie jak Dellinger, zostały one potwierdzone określonymi warunkami urzędowymi i przepisami federalnymi, na mocy których agencje działają, chronią je przed arbitralnym zwolnieniem. Sądy niższej instancji zablokowały niektóre z tych zwolnień.