Pogoda zapobiegła rakietowi noszącej pierwszą partię Amazonka satelity zaprojektowane do konkurowania Elon Musk’s Starlink od podniesienia w środę, w niepowodzeniu planowanej sieci Kuiper.
„Uprzyjemne chmury Cumulus i trwałe wiatry sprawiają, że wyszukiwanie nie jest możliwe w dostępnym oknie”, przeczytaj aktualizację blogu na żywo od operatora United Launch Alliance (ULA), joint venture między Boeing i Lockheed Martin. Wyjście z Cape Canaveral w stanie USA Floryda pierwotnie został zaplanowany na 19:00 (2300 GMT).
Cumulus Clouds stanowią szczególne niebezpieczeństwo dla rakiet, ponieważ pobliskie premiery może wywołać uderzenia pioruna, dodała ULA.
Fabrykat na żywo pokazał wentylatory parowe z White Atlas V Rocket Laden z 27 satelitami projektu Kuipera, gdy stał na starystce przez kolejne opóźnienia.
Podobnie jak StarLink, usługa Kuiper została zaprojektowana w celu zapewnienia dostępu do Internetu nawet w najbardziej odległych i niedocenianych obszarach na całym świecie, w tym stref wojennych lub obszarach dotkniętych katastrofami.
Po na orbicie satelity będą ustawione setki mil nad ziemią, gdzie utworzą fundamenty projektu Kuipera – konstelację, która Amazonka Mówi, że obejmuje ponad 3200 satelitów.
Amazon, należący do miliardera Jeffa Bezosa, powiedział, że usługa internetowa zostanie uruchomiona w tym roku. Ceny projektu nie zostały jeszcze ujawnione, ale Amazon obiecał, że będzie to zgodne z istniejącą reputacją taniego sprzedawcy.
Pierwsza premiera wprowadzi Amazon w bezpośredniej konkurencji z Starlink SpaceX i innymi dostawcami satelitarnej Internetu.
SpaceX należący do Musk Wprowadził pierwszą partię ponad 6750 operacyjnych satelitów StarLink w 2019 roku i jest zdecydowanie największym graczem w sektorze, szczycącym się ponad pięć milionów klientów na całym świecie.
W przeciwieństwie do tradycyjnych usług internetowych, które polegają na mniejszej liczbie satelitów, które znajdują się ponad 35 000 km (22 000 mil) od Ziemi, oferowane przez Musk i Bezos używają niskiej orbity Ziemi od 550 do 1300 km.
Umożliwia im to szybsze przekazywanie danych dla Ziemi, umożliwiając dostęp do Internetu w obszarach bez połączeń stacjonarnych przez kabel miedzi lub światłowodowy.
„Koszt, złożoność i geografia mogą utrudnić instalowanie tradycyjnych, naziemnych rozwiązań łączności światłowodowej i bezprzewodowej w tych obszarach”, mówi Amazon.
Po promocji biuletynu
Niższa orbita oznacza jednak, że tak zwane satelity LEO są osiągalne tylko z mniejszego obszaru, co oznacza, że więcej jest potrzebnych do pełnego zasięgu globalnego, a premiery są częstsze.
Mimo to zapewnia duży potencjalny rynek dla Amazon – taki, w którym ma nadzieję zostać kluczowym graczem, nadrabiając zaległości z głównym konkurentem.
Amazon planuje wzmocnić premiery satelitarne w nadchodzących miesiącach i latach, z ponad 80 lotami zamówionymi przez firmy, w tym ULA, firma kosmiczna BEZOS Blue Origin, a nawet SpaceX Musk.
Te satelity zostaną stopniowo wysyłane na niską orbitę Ziemi, która jest coraz bardziej zaludniona przez Starlink, a także innych wschodzących aktorów, w tym Europy Oneweb i Chin Guowang.
Niektórzy wyrazili obawy, że rosnąca liczba satelitów może prowadzić do zatłoczenia i możliwych zderzeń, a także zakłóceń obserwacji astronomicznych.
Rola prywatnych rąk w kosmosie wywołała również pytania polityczne, szczególnie biorąc pod uwagę rolę Musk jako kluczowego doradcy Donalda Trumpa.