Prototypowy odrzutowiec z USA złamał barierę dźwiękową, w pierwszym przedsięwzięciu komercyjnym, aby osiągnąć prędkości naddźwiękowe Concorde.

Boom Supersonic, startup, który ma na celu zbudowanie najszybszego samolotu na świecie, odleciał we wtorek lot myśliwca wielkości myśliwca na pustyni Mojave w Kalifornii we wtorek.

Na wysokości około 10 700 metrów (35 000 stóp) odrzutowiec przyspieszył do Mach 1.1, czyli około 845 mph (1 360 km/h), szybciej niż prędkość, przy której dźwięk się porusza.

„Była naprawdę szczęśliwą naddźwięką”, główny pilot testowy Boom, Tristan „Geppetto” Brandenburg, – powiedział po lądowaniu. „To najlepsza, jaką kiedykolwiek latała”.

XB-1 ukończył teraz 12 udanych lotów testowych i jest prekursorem-i jednej trzeciej wielkości-proponowanego przez Boom komercyjnego samolotu. Ten samolot, o nazwie, uwertura, obiecuje przetransportować 64-80 pasażerów przez Atlantyk w ciągu około 3,5 godziny, w porównaniu do 6,5 godziny za pomocą obecnych środków.

Podczas gdy jego samoloty są nadal w fazie testowej, firma ma 130 przedmorowców z American Airlines, United Airlines i Japan Airlines. Firma ma fabrykę w Karolinie Północnej, gdzie planuje zbudować 66 samolotów urzędników rocznie.

Chuck Yeager stał się pierwszym człowiekiem, który złamał barierę dźwiękową w 1947 roku, kiedy latał dzwonkiem X-1 na Mach 1także nad pustynią Mojave.

Jets Boom będą dążyć do prędkości do Mach 1.7 – dwa razy większe niż najszybsze samoloty komercyjne, ale mniej niż maksymalna prędkość Mach 2.04 w Concorde.

Firma twierdzi, że loty będą wykorzystywać paliwo lotnicze „do 100% zrównoważonego”, które nadal produkuje gaz cieplarniany, ale mniej niż tradycyjne paliwa odrzutowe.

Concorde, anglo-francuski naddźwiękowy samolot latany przez Air France i British Airways, został na emeryturze w 2003 roku Po 27 latach służby.

Pomiń wcześniejszą promocję biuletynu

Trzy lata wcześniej Jet doznał jedynego śmiertelnego incydentu Kiedy lot Air France rozbił się podczas startu w Paryżu, zabijając wszystkie 109 na pokładzie i czterech na ziemi.

Były to jednak problemy z konserwacją, rosnące koszty operacyjne i wpływ ataków z Nowego Jorku z 11 września na przemysł lotniczy jako całość, które zostały obwinione za koniec Concorde.

Blake Scholl, założyciel i dyrektor generalny Boom, powiedział Guardian w 2022 roku że jego firma odniesie sukces tam, gdzie Concorde zawiodła, ponieważ jego odrzutowce byłyby lżejsze i bardziej wydajne.

„Concorde był cudem technologicznym w latach 60. XX wieku” – powiedział. „Ale nie skupili się na ekonomii i latanie stało się zbyt drogie”.

Source link