Delegacja UE o dużej mocy wylądowała w Szkocji nerwowo przewidując przełom w rozmowach z Donald Trump Na niedzielę na spotkaniu chrupiącego, aby uniknąć eskalacji wojny handlowej z Waszyngtonem.
Komisarz ds. Handlu UE, Maroš Šefčovič i zespół pomocniczych przybyli na lotnisko w Glasgow Prestwick w niedzielę rano, aby dołączyć do partii zaawansowanej przez Prezydenta Komisji Europejskiej, Ursula von der Leyenktóra przyleciała w sobotę, aby przygotować się do jednego z najbardziej krytycznych spotkań w swojej kadencji, które odbędzie się o 16:30.
Wraz z sekretarzem handlu amerykańskiego, Howardem Lutnickiem i przedstawicielem handlowym, Jamiesonem Greerem, również lecą na spotkanie w Turnberry Golf Resort, nadzieje rosną.
Jednak Trump utrzymuje w niedzielę rano kamery telewizyjne w telewizji z niepokojem, krzycząc w niedzielę rano do telewizji telewizyjnej Sky Staging przy polu golfowym, że szanse na umowę pozostały „50/50”.
Udając się do chłodnego letniego dnia na południowym zachodzie SzkocjaNikt po obu stronach nie był skłonny wziąć pod uwagę, że Trump podpisałby się na kropkowanej linii, nawet jeśli zadzwonił do von der Leyena „bardzo szanowanym przywódcą”.
Prezydent skupił się na graniu w golfa w swoim przybrzeżnym kurorcie w sobotę i niedzielęporzucając zaplanowaną rozmowę z prasą podróżującą z nim podczas jego czterodniowej wizyty.
Trump miał rozdarł pierwszą ofertę jego zespołu Pieczętował Šefčovič dwa tygodnie temu, zamiast tego naciskał na zagrozić 30% taryfom na wszystkich importach z UE od 1 sierpnia-jego narzucony termin umowy.
W piątek Trump dał „Dobra szansa 50-50” Aby uzyskać do osiągnięcia paktu handlu ramą, dodając, że Bruksela chciała „bardzo źle zawrzeć umowę”.
Taka umowa byłaby największa, jaką dotarła jego administracja, przekraczając 550 mld USD (409 mld GBP) z Japonią w zeszłym tygodniu i ustawą o brytyjskim umowie handlowej w maju.
Rozmowy w Szkocji zostaną ściśle zbadane przez roztrzęsionych globalnych inwestorów przed otwarciem rynków finansowych w poniedziałek rano, w nadziei, że umowa pomogą ograniczyć szkody dla światowej gospodarki.
Po przejściu tak intensywnych – latanie w najwyższych urzędnikach do pośpiesznego zorganizowanego spotkania podczas wakacji prezydenta USA do Szkocji – nie osiągnięcie porozumienia zaryzykowałoby upadek jako niepowodzenie statek.
Umowa byłaby zamykającym rozdziałem na 200 godzin negocjacji i rozmów wideo, które rozpoczęły się od spotkania w pokoju Roosevelt w Białym Domu między Šefčovičem, Lutnick, sekretarzem skarbu USA, Scott Bessent i Kevin Hassett, jednym z najdłużej opiekujących się ekonomicznych jednostek ekonomicznych Trumpa.
Podczas gdy Šefčovič od kwietnia ma prawie codzienny kontakt z amerykańskimi odpowiednikami, rozumie się, że Trump głęboko interesował osobistymi rozmowami w UE, domagając się szczegółowych informacji przed wizytą w Szkocji, ponieważ chce sam zamknąć umowę.
Po promocji biuletynu
Jednak nerwowość panuje po stronie UE nad nieprzewidywalnością Trumpa, zwłaszcza po tym, jak powiedział w piątek, wciąż było około 20 punktów przyklejania, bez szczegółowego opisania tego, czym były.
Jeśli zostanie zapieczętowany, umowa byłaby postrzegana jako zwycięstwo Trumpa i pokazuje, że jego groźby nałożenia taryf na ponad 60 krajów udało się wydobyć większe przychody z krajów trzecich.
W piątek prezydent USA opisał umowę z UE jako „wielką”, z 1,4 € (1,22 tn funtów) w rocznym handlu; Zaangażowanie samochodów Volkswagen, koniak i masło Kerrygold sprzedano USA, a Boeing 747s, bourbon whisky i zlikwidowany gaz ziemny do UE.
Umowa zarysowań głównie koncentruje się na podstawowej taryfie w wysokości 15% w zakresie towarów UE sprzedanych USA, co stanowi pięć punktów procentowych więcej niż umowa Wielkiej Brytanii i potrójna stawka 4,8% zastosowana przed wybraniem Trumpa.
Jednak dyplomaci UE przyznają, że poprzedni porządek światowy został wysadzony 2 kwietnia, kiedy Trump ogłosił swój plan „Dnia Wyzwolenia”, który obejmował groźbę UE z 20% obowiązkami importowymi.
Umowa, nawet 15%, byłaby postrzegana jako bolesna cena przywrócenia stabilności dla inwestorów w UE i producentów w kluczowych sektorach, takich jak niemiecki, francuski i szwedzki przemysł samochodowy, który od kwietnia stanęła w obliczu 25% taryfy USA.